Výstava v priestoroch Nitrianskej galérie potrvá do 30. apríla tohto roka a nadväzuje na projekt HateFree?, ktorý sa uskutočnil v Centre súčasného umenia DOX v Prahe.
Autor TASR
Nitra 10. marca (TASR) – Pohľad na postavenie rómskej menšiny v našej spoločnosti ponúka medzinárodná výstava Bez nenávisti?, ktorá predstavuje tvorbu umelcov zo Slovenska, z Českej republiky, Poľska a Maďarska. Výstava v priestoroch Nitrianskej galérie potrvá do 30. apríla tohto roka a nadväzuje na projekt HateFree?, ktorý sa uskutočnil v Centre súčasného umenia DOX v Prahe. Tento projekt reagoval na nárast nenávistných postojov voči menšinám v Českej republike. Vo svojej súčasnej podobe vznikla výstava v spolupráci s Múzeom rómskej kultúry v Brne.
Koncepcia výstavy vychádza z presvedčenia, že neutešené podmienky života Rómov sú dôsledkom systematického zlyhávania mechanizmov, ktoré by mali zaistiť dôstojné podmienky k životu všetkým ľuďom bez ohľadu na ich farbu pleti či etnický pôvod, skonštatovala kurátorka výstavy Zuzana Štefková. „Vystavujúci umelci sa stavajú na stranu tých, ktorí sú stigmatizovaní pre svoju inakosť. Analyzujú mechanizmy definujúce určité skupiny ako podradné alebo sociálne vylúčené a poukazujú na nebezpečenstvo eskalácie nenávisti v spoločnosti. Zároveň demonštrujú vieru v symbolickú silu solidárneho umeleckého gesta a jeho konkrétny účinok mimo úzko vymedzený svet umenia,“ povedala Štefková.
Príkladom je dielo Ivanky Mariposy Čonkovej Ďaleko na Lunik IX. reagujúce na prípad policajnej brutality, ktorej obeťami bola skupinka šiestich rómskych chlapcov z Košíc. Výsledkom spolupráce autorky s rodinou jedného z tých chlapcov bola dočasná kresba na stenách bytu, v ktorom rodina žije. Dielo prezentované v rámci výstavy vyzýva návštevníkov k zakúpeniu pohľadníc s motívom kresieb. „Získané peniaze budú použité na podporu postihnutej rodiny,“ uviedla Štefková.
Jednou z dominánt výstavy je objekt - dom Ota Hudeca. Táto inštalácia je súčasťou rozsiahleho projektu Neviditeľného múzea predstavujúceho víziu absentujúcej inštitúcie, ktorá by dokumentovala históriu a kultúru slovenských Rómov a zároveň by mohla búrať zažité stereotypy.
Koncepcia výstavy vychádza z presvedčenia, že neutešené podmienky života Rómov sú dôsledkom systematického zlyhávania mechanizmov, ktoré by mali zaistiť dôstojné podmienky k životu všetkým ľuďom bez ohľadu na ich farbu pleti či etnický pôvod, skonštatovala kurátorka výstavy Zuzana Štefková. „Vystavujúci umelci sa stavajú na stranu tých, ktorí sú stigmatizovaní pre svoju inakosť. Analyzujú mechanizmy definujúce určité skupiny ako podradné alebo sociálne vylúčené a poukazujú na nebezpečenstvo eskalácie nenávisti v spoločnosti. Zároveň demonštrujú vieru v symbolickú silu solidárneho umeleckého gesta a jeho konkrétny účinok mimo úzko vymedzený svet umenia,“ povedala Štefková.
Príkladom je dielo Ivanky Mariposy Čonkovej Ďaleko na Lunik IX. reagujúce na prípad policajnej brutality, ktorej obeťami bola skupinka šiestich rómskych chlapcov z Košíc. Výsledkom spolupráce autorky s rodinou jedného z tých chlapcov bola dočasná kresba na stenách bytu, v ktorom rodina žije. Dielo prezentované v rámci výstavy vyzýva návštevníkov k zakúpeniu pohľadníc s motívom kresieb. „Získané peniaze budú použité na podporu postihnutej rodiny,“ uviedla Štefková.
Jednou z dominánt výstavy je objekt - dom Ota Hudeca. Táto inštalácia je súčasťou rozsiahleho projektu Neviditeľného múzea predstavujúceho víziu absentujúcej inštitúcie, ktorá by dokumentovala históriu a kultúru slovenských Rómov a zároveň by mohla búrať zažité stereotypy.