Kraj vyhlási nové verejné obstarávanie.
Autor TASR
Nitra 8. septembra (TASR) – Nitriansky samosprávny kraj (NSK) plánuje do polovice budúceho roku zrekonštruovať za peniaze z fondov Európskej únie (EÚ) vyše 100 kilometrov ciest II. a III. triedy. Celkovo ide o päť projektov za viac ako 15 miliónov eur. Dvom z nich však hrozí omeškanie, pretože poslanci NSK rozhodli, že už vykonané verejné obstarávanie na rekonštrukciu vyše 30 kilometrov ciest v okresoch Nové Zámky, Komárno a Levice bude nutné zopakovať. Podľa zastupiteľstva obstarávanie pri týchto dvoch projektoch neprebehlo tak ako malo, pretože víťazná cena je vyššia, ako cena schválená riadiacim orgánom projektu.
"Momentálne sa zdá, že tá cena pri týchto dvoch projektoch je neprimerane vysoká, pretože by sa mala pohybovať maximálne od 120.000 do 130.000 eur za kilometer cesty. Miesto toho je vo výške približne 141.000 až 160.000 eur za jeden kilometer. Čiže, to je ten základný problém, prečo sa výberové konanie v týchto dvoch prípadoch zopakuje," vysvetlil predseda NSK Milan Belica.
Víťazom verejného obstarávania na projekt modernizácie ciest v okresoch Nové Zámky a Komárno je firma STRABAG, ktorej ponuka je však o 345.768,21 eura vyššia, ako je odporučená cena. Podobná situácia je aj pri projekte modernizácie ciest v okrese Levice. Víťazom obstarávania je spoločnosť Cesty Nitra. Jej ponuka bola vyššia o 168.026,73 eura oproti cene schválenej riadiacim orgánom projektu. "To znamená, že kraj by musel zo svojho rozpočtu doplatiť spolu viac ako 500.000 eur. Navyše pri porovnaní cien nám vyšlo, že opravu jedného kilometra porovnateľnej cesty v rokoch 2011 a 2012 firma STRABAG dokázala zrealizovať za necelých 100.000 eur. Pri poklese cien stavebných materiálov a iba nepatrnom raste ceny práce teraz ponúka opravu kilometra cesty za viac ako 160.000 eur. Z týchto údajov vyplýva neopodstatnenosť takéhoto cenového navýšenia," upozornil riaditeľ Úradu NSK Dušan Guťan. Ako pripomenul, podstatne lacnejšie dokázala opravovať komunikácie v nedávnej minulosti aj spoločnosť Cesty Nitra.
Viacerí krajskí poslanci naznačili, že neprimerane vysoká cena za modernizáciu ciest v Novozámockom, Komárňanskom a Levickom okrese nesie znaky kartelovej dohody. Aj preto odsúhlasili, aby sa verejné obstarávanie na tieto dva projekty zopakovalo. Kraj tak chce predísť riziku, že by pre nesprávny postup musel napokon dotácie z EÚ vracať. "Ja si myslím, že treba veľmi opatrne postupovať. Nakoniec aj vidíme, čo sa v Európe deje. Nielen Slovensko, ale aj iné krajiny naokolo majú pozastavené financie. Veci sa preverujú. Tak chceme ísť bezhlavo do rizika, len za to, aby sme to urobili? A potom sa škrabali ľavou rukou za pravým uchom, že čo teraz s tým ďalej? Myslím, že to by nebolo rozumné," skonštatoval Belica.
"Momentálne sa zdá, že tá cena pri týchto dvoch projektoch je neprimerane vysoká, pretože by sa mala pohybovať maximálne od 120.000 do 130.000 eur za kilometer cesty. Miesto toho je vo výške približne 141.000 až 160.000 eur za jeden kilometer. Čiže, to je ten základný problém, prečo sa výberové konanie v týchto dvoch prípadoch zopakuje," vysvetlil predseda NSK Milan Belica.
Víťazom verejného obstarávania na projekt modernizácie ciest v okresoch Nové Zámky a Komárno je firma STRABAG, ktorej ponuka je však o 345.768,21 eura vyššia, ako je odporučená cena. Podobná situácia je aj pri projekte modernizácie ciest v okrese Levice. Víťazom obstarávania je spoločnosť Cesty Nitra. Jej ponuka bola vyššia o 168.026,73 eura oproti cene schválenej riadiacim orgánom projektu. "To znamená, že kraj by musel zo svojho rozpočtu doplatiť spolu viac ako 500.000 eur. Navyše pri porovnaní cien nám vyšlo, že opravu jedného kilometra porovnateľnej cesty v rokoch 2011 a 2012 firma STRABAG dokázala zrealizovať za necelých 100.000 eur. Pri poklese cien stavebných materiálov a iba nepatrnom raste ceny práce teraz ponúka opravu kilometra cesty za viac ako 160.000 eur. Z týchto údajov vyplýva neopodstatnenosť takéhoto cenového navýšenia," upozornil riaditeľ Úradu NSK Dušan Guťan. Ako pripomenul, podstatne lacnejšie dokázala opravovať komunikácie v nedávnej minulosti aj spoločnosť Cesty Nitra.
Viacerí krajskí poslanci naznačili, že neprimerane vysoká cena za modernizáciu ciest v Novozámockom, Komárňanskom a Levickom okrese nesie znaky kartelovej dohody. Aj preto odsúhlasili, aby sa verejné obstarávanie na tieto dva projekty zopakovalo. Kraj tak chce predísť riziku, že by pre nesprávny postup musel napokon dotácie z EÚ vracať. "Ja si myslím, že treba veľmi opatrne postupovať. Nakoniec aj vidíme, čo sa v Európe deje. Nielen Slovensko, ale aj iné krajiny naokolo majú pozastavené financie. Veci sa preverujú. Tak chceme ísť bezhlavo do rizika, len za to, aby sme to urobili? A potom sa škrabali ľavou rukou za pravým uchom, že čo teraz s tým ďalej? Myslím, že to by nebolo rozumné," skonštatoval Belica.