Kraj patril donedávna ku krajom s najnižším počtom ciest určených na cykloturistiku.
Autor TASR
íkov by mali pribudnúť v Nitrianskom samosprávnom kraji (NSK) v nasledujúcich rokoch. Krajskí poslanci na svojom dnešnom rokovaní schválili Stratégiu rozvoja cyklotrás a cyklodopravy v NSK na roky 2016 až 2020. Tento dokument bude následne usmerňovať budovanie nových cyklociest v rámci celého regiónu, aj s ich napojením na susedné kraje a štáty.
NSK patril ešte donedávna ku krajom s najnižším počtom ciest určených na cykloturistiku. Vďaka trojročnému programu zameranému na vytýčenie a označenie nových ciest vhodných pre cyklistov vzniklo do konca roka v Nitrianskom regióne stovky kilometrov cyklociest, ktoré boli vyznačené na už existujúcich komunikáciách. "Treba si uvedomiť, že nie všade je nutné vybudovať trasu pre cyklistov takpovediac od piky. Sú úseky, kde tieto trasy vedú povedzme po ceste III. triedy, alebo II. triedy. Tam treba len vlastne vyznačiť pruh, aby nedošlo ku kolízii cyklistov a motoristov," vysvetlil predseda NSK Milan Belica.
Do konca minulého roka takto v Nitrianskom kraji vzniklo 1045 kilometrov vyznačených cyklistických trás. Sieť samostatných cyklochodníkov, ktoré nie sú súčasťou už existujúcej cesty je však v kraji stále pomerne malá a do dnešného dňa nepresiahla dĺžku 20 kilometrov. Cieľom novej stratégie je preto budovanie aj celkom nových úsekov ciest určených špeciálne pre cyklistov. "Tie úseky, ktoré bude treba zrenovovať alebo postaviť, sa musia najprv pripraviť, musia sa majetkovoprávne usporiadať pozemky pod nimi a vykonať množstvo ďalších úkonov. Je to náročná vec, lebo predsa tá cyklotrasa, aj keď nemá technické parametre povedzme cesty III. triedy, aj tak musí mať nejako upravené podložie, musí mať nejakú charakteristiku a spĺňať patričné normy, aby bola zachovaná bezpečnosť dopravy a nedochádzalo tam k nejakým úrazom alebo poškodeniu zdravia cyklistov," uviedol Belica.
Kraj plánuje na budovanie nových cyklotrás využívať zdroje zo svojho rozpočtu i peniaze zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Nová stratégia počíta s budovaním trás pre cestné i horské bicykle, s výstavbou bikeparkov i s rôznymi tematickými trasami. V budúcnosti by tak v regióne mala pribudnúť Cyrilometodská trasa i úseky spájajúce hrady či rozhľadne. Ďalšie cyklocesty majú viesť pohoriami Tríbeču, Pohronského i Považského Inovca, v okolí mesta Nitra, či neďaleko termálneho kúpaliska Podhájska. Ďalšie trasy majú viesť Štiavnickými vrchmi, spoja Levice s kúpeľným mestom Dudince a viesť budú aj rôznymi riečnymi koridormi.
NSK patril ešte donedávna ku krajom s najnižším počtom ciest určených na cykloturistiku. Vďaka trojročnému programu zameranému na vytýčenie a označenie nových ciest vhodných pre cyklistov vzniklo do konca roka v Nitrianskom regióne stovky kilometrov cyklociest, ktoré boli vyznačené na už existujúcich komunikáciách. "Treba si uvedomiť, že nie všade je nutné vybudovať trasu pre cyklistov takpovediac od piky. Sú úseky, kde tieto trasy vedú povedzme po ceste III. triedy, alebo II. triedy. Tam treba len vlastne vyznačiť pruh, aby nedošlo ku kolízii cyklistov a motoristov," vysvetlil predseda NSK Milan Belica.
Do konca minulého roka takto v Nitrianskom kraji vzniklo 1045 kilometrov vyznačených cyklistických trás. Sieť samostatných cyklochodníkov, ktoré nie sú súčasťou už existujúcej cesty je však v kraji stále pomerne malá a do dnešného dňa nepresiahla dĺžku 20 kilometrov. Cieľom novej stratégie je preto budovanie aj celkom nových úsekov ciest určených špeciálne pre cyklistov. "Tie úseky, ktoré bude treba zrenovovať alebo postaviť, sa musia najprv pripraviť, musia sa majetkovoprávne usporiadať pozemky pod nimi a vykonať množstvo ďalších úkonov. Je to náročná vec, lebo predsa tá cyklotrasa, aj keď nemá technické parametre povedzme cesty III. triedy, aj tak musí mať nejako upravené podložie, musí mať nejakú charakteristiku a spĺňať patričné normy, aby bola zachovaná bezpečnosť dopravy a nedochádzalo tam k nejakým úrazom alebo poškodeniu zdravia cyklistov," uviedol Belica.
Kraj plánuje na budovanie nových cyklotrás využívať zdroje zo svojho rozpočtu i peniaze zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Nová stratégia počíta s budovaním trás pre cestné i horské bicykle, s výstavbou bikeparkov i s rôznymi tematickými trasami. V budúcnosti by tak v regióne mala pribudnúť Cyrilometodská trasa i úseky spájajúce hrady či rozhľadne. Ďalšie cyklocesty majú viesť pohoriami Tríbeču, Pohronského i Považského Inovca, v okolí mesta Nitra, či neďaleko termálneho kúpaliska Podhájska. Ďalšie trasy majú viesť Štiavnickými vrchmi, spoja Levice s kúpeľným mestom Dudince a viesť budú aj rôznymi riečnymi koridormi.