Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Nitriansky kraj

Mnohé mosty v Nitrianskom kraji sa blížia k svojej životnosti

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Roman Hanc

Z celkového počtu 526 mostov vo vlastníctve kraja je iba jediný považovaný za bezchybný.

Nitra 25. marca (TASR) – Technický stav mostov na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) je veľmi nepriaznivý. Uvádza sa to v hodnotiacej správe, ktorú si nechal kraj vypracovať.

Ako sa v nej konštatuje, mnohé mosty, ktoré dnes NSK spravuje, boli postavené v období po druhej svetovej vojne a niektoré z nich sa blížia k hranici životnosti. „S tým súvisí aj nedostatočná zaťažiteľnosť, kapacita a parametre mostov pre dnešné dopravné zaťaženie. Dôvodom zhoršenia stavebno-technického stavu mostov je ich slabá údržba a nedostatočné rekonštrukcie,“ konštatuje sa v správe.

Z celkového počtu 526 mostov vo vlastníctve kraja je iba jediný považovaný za bezchybný, ďalších 13 je vo veľmi dobrom stave. V sedemdielnej stupnici je ďalších 111 v dobrom a 279 mostov v uspokojivom stave. V zlom stave je 100 a vo veľmi zlom 21 mostov. V havarijnom stave je most v Jure nad Hronom, ktorý je už od roku 2018 úplne uzavretý. Podľa NSK je problémom, že počet mostov v dobrom stave postupne klesá a tých v zlom, naopak, stúpa. Kým napríklad v roku 2005 bolo v bezchybnom stave 25 mostov, vlani bol taký už iba jeden. V roku 2005 bolo v stupni s označením veľmi zlý evidovaných šesť mostov, v roku 2021 ich už bolo 21.

Najčastejšími evidovanými poruchami mostov zaradených v stavebno-technickom stupni VI., teda veľmi zlý, sú praskliny a rozsiahly rozpad betónu alebo muriva opôr a podpier. „Dochádza tu tiež k výraznému posunu častí mosta, erózii svahov, rozpadu betónu nosnej konštrukcie, zoslabeniu a porušeniu betonárskej výstuže a ďalším poruchám,“ uviedol NSK. Ako sa v správe pripomína, samostatným problémom je, že najmä u starších mostov nevyhovuje prietok vody pod ich konštrukciou súčasným požiadavkám. „Most s nevyhovujúcim prietokom môže v čase extrémnych zrážok a v čase povodní vytvárať prekážku v plynulom odtekaní vody,“ pripomenul NSK.

Podľa Úradu NSK bude v budúcnosti nutné okrem pravidelných kontrol mostov vykonávať aj ich údržbu a rekonštrukcie. „Pri stanovení poradia mostov určených na obnovu je nutné riadiť sa postupnosťou, keď je najdôležitejšia bezpečnosť, potom ekonomika a následne komfort. Pretože rozpočet NSK nedokáže vygenerovať zdroje na opravy mostov v dostatočnom objeme, bude nutné vyvinúť maximálne úsilie, aby bolo možné z fondov Európskej únie financovať okrem modernizácie ciest aj obnovu mostov,“ konštatuje sa v správe NSK.