Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Nitriansky kraj

O založení nitrianskeho dopravného podniku poslanci zatiaľ nerozhodli

Ilustračné foto. Foto: TASR/Tomáš Halász

Radnica má 3 návrhy: buď sa predĺži zmluva súčasnému dopravcovi, druhý počíta s verejnou súťažou alebo sa podľa tretieho vytvorí vlastný dopravný podnik mesta Nitra v kooperácii s nejakým prepravcom.

Nitra 14. septembra (TASR) – Fungovanie mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Nitre zostáva zatiaľ bez zmien. Mestskí poslanci na svojom septembrovom rokovaní nerozhodli o tom, či mesto založí vlastný dopravný podnik, alebo vypíše verejnú obchodnú súťaž na dopravcu. Radnica pripravila pre poslancov tri alternatívne návrhy.

Podľa prvého by sa predĺžila zmluva o výkonoch vo verejnom záujme v MHD súčasnému dopravcovi, ktorým je Arriva Nitra, a. s., druhý počíta sa s verejnou súťažou a tretí návrh ponúka vytvorenie vlastného dopravného podniku mesta Nitra s možnosťou spolupráce alebo kapitálového vstupu niektorého z prepravcov.

Väčšina z poslancov sa zhodla v názore, že na rozhodnutie nemajú dostatok informácií, preto sa k téme vrátia na októbrovom rokovaní. Skôr či neskôr však bude musieť zastupiteľstvo rozhodnúť. V súčasnosti platná zmluva s Arrivou vyprší na budúci rok v máji. Radnica má možnosť predĺžiť ju maximálne o päť rokov, napokon však bude musieť na dopravcu vypísať medzinárodný tender, prípadne zabezpečiť fungovanie MHD vlastnými silami.

Nitriansky primátor Jozef Dvonč skonštatoval, že si vie predstaviť založenie mestského dopravného podniku. "My máme prijaté uznesenie ešte z júla. To umožňuje uvažovať o zriadení takéhoto podniku aj s možnosťou kapitálového vstupu niektorého z prepravcov, nehovoríme o Arrive, hovoríme vo všeobecnosti. Skúmame všetky možnosti a podmienky vzniku takejto spoločnosti," uviedol Dvonč.

Podľa poslanca Miloša Dovičoviča nemajú myšlienky o založení mestského dopravného podniku zmysel. "Je to funkčný aj ekonomický nezmysel, pretože by sme potrebovali približne 30 miliónov eur, v ktorých ešte nie sú zahrnuté napríklad náklady na informačné technológie, čipové karty, personálne zabezpečenie a pod. Navyše sa ani pri založení mestského podniku nijako zvlášť neznížia doplatky mesta za MHD. To by sa nám podarilo iba vtedy, ak by sme zmenili grafikon, alebo začali šetriť napríklad na mzdách vodičov," skonštatoval.

Viacerí poslanci si však myslia, že v prípade väčších právomocí mesta v dopravnom podniku by dokázali účinnejšie kontrolovať jeho hospodárenie. "Ak vypíšeme verejnú súťaž, nič sa nezmení. Opäť vyhrá Arriva, ktorá má lokálny monopol," myslí si poslanec Peter Oremus, ktorému sa nepáči, že v čase, keď ceny nafty stagnujú a počet cestujúcich v nitrianskej MHD rastie, doplatok mesta je stále vyšší.

"Nie úplne preto súhlasím, že mať vlastný dopravný podnik je ekonomický nezmysel. Pri hrubej kalkulácii si vieme vypočítať, že momentálne dostáva Arriva za dopravu vo verejnom záujme za rok sedem miliónov eur. Doplatok mesta sú štyri milióny eur a tri milióny eur sú tržby od cestujúcich. Keď si zhruba načrtneme časový úsek desať rokov, tak sa bavíme o 70 miliónoch eur. Myslím si, že to je už zaujímavý balík peňazí," povedal Oremus.

O ďalšom osude MHD v Nitre bude mestské zastupiteľstvo rokovať v októbri. Dovtedy by mala radnica poslancom poskytnúť viac informácií o výhodnosti či nevýhodnosti jednotlivých alternatív. "Pokiaľ sa nedopracujeme k tomu, že je založenie mestského dopravného podniku výhodné, tak predpokladám, že na budúci mesiac by sme rozhodli o vypísaní verejno-obchodnej súťaže na prepravcu," dodal Dvonč.