Podľa slov mestského poslanca Pavla Vargu vybudovanie závodu automobilky obyvateľom Dražoviec extrémne zmenilo život.
Autor TASR
Nitra 28. januára (TASR) – Zničené životné prostredie, zvýšený hluk či zhoršená doprava, to je len niekoľko z množstva problémov, na ktoré sa sťažujú obyvatelia nitrianskej mestskej časti Dražovce po tom, ako v ich susedstve vyrástol závod automobilky Jaguar Land Rover. Obrátili sa preto otvoreným listom na premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD), aby im pomohol situáciu riešiť a zabezpečil kompenzácie, ktoré im mal štát prisľúbiť na elimináciu negatívnych vplyvov investície.
Podľa slov mestského poslanca Pavla Vargu vybudovanie závodu automobilky obyvateľom Dražoviec extrémne zmenilo život. „O investícii, spočiatku utajovanej, a o tom, čo sa rozhodnutím vlády SR už udialo a čo nás následne čaká, sme sa dozvedeli na verejnom zhromaždení. Vzhľadom na to, že išlo o mimoriadnu investíciu a s vedomím, ako vážne zasiahne Dražovce, bola verejne prisľúbená kompenzácia vo výške štyroch miliónov eur pre mestskú časť Dražovce. Toto bola istá nádej občanov. No neudialo sa nič,“ skonštatoval Varga.
Podľa jeho slov nebola pri výstavbe závodu braná do úvahy ani jedna z vyše 40 pripomienok verejnosti. „Zostali nám iba rozbité cesty a chodníky, znížil sa stav podzemných vôd po vybudovaní a spustení prečerpávacích studní, mnohé domy sa premenili na ubytovne, zvýšil sa hluk z priemyselnej činnosti aj preto, lebo protihluková stena smerom z Dražoviec bola postavená tak, že zvuk nepohlcuje, ale odráža. Prisľúbená komunikačná platforma medzi investorom, mestom, miestnymi samosprávami a občanmi zostala zabudnutá a nefunkčná,“ konštatuje sa v otvorenom liste adresovanom Pellegrinimu.
Ten naň reagoval na tlačovej besede minulý týždeň. Vo svojej reakcii však Dražovčanom na ich sťažnosti a požiadavky neodpovedal. Úrad vlády nereagoval ani na otázky TASR. Premiér však upozornil, že vedenie mesta blokuje výstavbu nadúrovňovej križovatky pod Zoborom v lokalite Šindolka, ktorá by prepojila priemyselný park s rýchlostnou cestou R1 a odľahčila by tak dopravu. „Navrhnutá križovatka je potvrdená aj dopravnými štúdiami. Pán primátor argumentoval, že chce štvorprúdovú križovatku so semaformi. Je zarážajúce, že pri investícii 1,4 miliardy, to je národnoštátny záujem tejto krajiny, tento pán primátor dodnes blokuje všetko, aby sme cestu nemohli dokončiť. Odvoláva sa, že nemá zmenený územný plán, hoci samosprávny kraj má zmenený plán v prospech tejto križovatky a ten je nadradený mestu. Hádže nám polená pod nohy, rok sme sa nepohli a ja sa musím hanbiť pred britským investorom,“ skonštatoval premiér.
Nitriansky primátor Marek Hattas tvrdí, že územný plán Nitry je v súlade s územným plánom vyššieho územného celku a umožňuje umiestniť na štvorprúdovú cestu k priemyselnému parku klasickú križovatku. „S mimoúrovňovou križovatkou jednoducho nepočíta. Ak by som s ňou súhlasil, porušil by som zákon. Premiér Pellegrini spomína dopravnú štúdiu, no o ďalšej veci mlčí. Že mimoúrovňová križovatka na Šindolke nie je všeliek. Liekom je vybudovanie R8, teda rýchlostnej cesty od Komárna až po Bánovce Nad Bebravou, ktorá je plánovaná pár sto metrov od Šindolky. Premiér mi na stretnutí povedal, že neverí, že bude R8 postavená ani za 20 rokov,“ povedal Hattas.
Primátora podporil aj hlavný architekt Nitry Viktor Šabík, podľa ktorého by nadúrovňová križovatka na Šindolke pod Zoborom mala zlý vplyv na ďalší rozvoj tejto mestskej časti. „Najdôležitejšie pre budúci zdravý rozvoj nášho mesta je, aby sme nemali Zobor oddelený od ostatnej mestskej štruktúry diaľnicou a bariérami. Šindolka je 30 rokov určená na vybudovanie centra Zobora. Diaľnica bráni tomu, aby sme sa mali kam rozvíjať. Nitra sa musí rozvíjať smerom na Párovské lúky. Ak by sa tu už pred 15 rokmi začala zmysluplná výstavba, neutekali by obyvatelia Nitry do okolitých obcí,“ skonštatoval Šabík.
Podľa slov mestského poslanca Pavla Vargu vybudovanie závodu automobilky obyvateľom Dražoviec extrémne zmenilo život. „O investícii, spočiatku utajovanej, a o tom, čo sa rozhodnutím vlády SR už udialo a čo nás následne čaká, sme sa dozvedeli na verejnom zhromaždení. Vzhľadom na to, že išlo o mimoriadnu investíciu a s vedomím, ako vážne zasiahne Dražovce, bola verejne prisľúbená kompenzácia vo výške štyroch miliónov eur pre mestskú časť Dražovce. Toto bola istá nádej občanov. No neudialo sa nič,“ skonštatoval Varga.
Podľa jeho slov nebola pri výstavbe závodu braná do úvahy ani jedna z vyše 40 pripomienok verejnosti. „Zostali nám iba rozbité cesty a chodníky, znížil sa stav podzemných vôd po vybudovaní a spustení prečerpávacích studní, mnohé domy sa premenili na ubytovne, zvýšil sa hluk z priemyselnej činnosti aj preto, lebo protihluková stena smerom z Dražoviec bola postavená tak, že zvuk nepohlcuje, ale odráža. Prisľúbená komunikačná platforma medzi investorom, mestom, miestnymi samosprávami a občanmi zostala zabudnutá a nefunkčná,“ konštatuje sa v otvorenom liste adresovanom Pellegrinimu.
Ten naň reagoval na tlačovej besede minulý týždeň. Vo svojej reakcii však Dražovčanom na ich sťažnosti a požiadavky neodpovedal. Úrad vlády nereagoval ani na otázky TASR. Premiér však upozornil, že vedenie mesta blokuje výstavbu nadúrovňovej križovatky pod Zoborom v lokalite Šindolka, ktorá by prepojila priemyselný park s rýchlostnou cestou R1 a odľahčila by tak dopravu. „Navrhnutá križovatka je potvrdená aj dopravnými štúdiami. Pán primátor argumentoval, že chce štvorprúdovú križovatku so semaformi. Je zarážajúce, že pri investícii 1,4 miliardy, to je národnoštátny záujem tejto krajiny, tento pán primátor dodnes blokuje všetko, aby sme cestu nemohli dokončiť. Odvoláva sa, že nemá zmenený územný plán, hoci samosprávny kraj má zmenený plán v prospech tejto križovatky a ten je nadradený mestu. Hádže nám polená pod nohy, rok sme sa nepohli a ja sa musím hanbiť pred britským investorom,“ skonštatoval premiér.
Nitriansky primátor Marek Hattas tvrdí, že územný plán Nitry je v súlade s územným plánom vyššieho územného celku a umožňuje umiestniť na štvorprúdovú cestu k priemyselnému parku klasickú križovatku. „S mimoúrovňovou križovatkou jednoducho nepočíta. Ak by som s ňou súhlasil, porušil by som zákon. Premiér Pellegrini spomína dopravnú štúdiu, no o ďalšej veci mlčí. Že mimoúrovňová križovatka na Šindolke nie je všeliek. Liekom je vybudovanie R8, teda rýchlostnej cesty od Komárna až po Bánovce Nad Bebravou, ktorá je plánovaná pár sto metrov od Šindolky. Premiér mi na stretnutí povedal, že neverí, že bude R8 postavená ani za 20 rokov,“ povedal Hattas.
Primátora podporil aj hlavný architekt Nitry Viktor Šabík, podľa ktorého by nadúrovňová križovatka na Šindolke pod Zoborom mala zlý vplyv na ďalší rozvoj tejto mestskej časti. „Najdôležitejšie pre budúci zdravý rozvoj nášho mesta je, aby sme nemali Zobor oddelený od ostatnej mestskej štruktúry diaľnicou a bariérami. Šindolka je 30 rokov určená na vybudovanie centra Zobora. Diaľnica bráni tomu, aby sme sa mali kam rozvíjať. Nitra sa musí rozvíjať smerom na Párovské lúky. Ak by sa tu už pred 15 rokmi začala zmysluplná výstavba, neutekali by obyvatelia Nitry do okolitých obcí,“ skonštatoval Šabík.