Rozhovor s P. Oremusom je súčasťou seriálu rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Nitra, ktorý TASR pripravila v súvislosti s nadchádzajúcimi voľbami do orgánov samosprávy obcí.
Autor TASR
Nitra 31. októbra (TASR) – O post nitrianskeho primátora sa v komunálnych voľbách uchádza aj 42-ročný nezávislý kandidát Peter Oremus. Bývalý profesionálny futbalista momentálne podniká. Od roku 2013 je poslancom Zastupiteľstva Nitrianskeho samosprávneho kraja. O rok neskôr sa stal aj nitrianskym mestským poslancom.
-Aký by bol váš prvý krok v prípade zvolenia za primátora Nitry?-
Prvé prijaté opatrenia by viedli k výraznému zvýšeniu bezpečnosti v našom meste vo všetkých jeho častiach. Je nemysliteľné, aby sa naši ľudia báli ísť vo večerných hodinách po meste alebo aby ich obťažovali v mestskej hromadnej doprave námedzní robotníci z cudziny. Zároveň je nevyhnutné odpolitizovať fungovanie mestského úradu a všetkých mestských organizácii, aby sme opätovne vrátili dôveru občanov v správne fungovanie samosprávy.
-Čím sa váš program odlišuje od volebných programov iných kandidátov?-
Chcem upriamiť pozornosť na inteligentný informačný portál, ktorý sme pre občanov ako jediní pripravili a dali sme mu pracovný názov „Chytrá Nitra". Táto aplikácia napríklad umožní občanom zistiť v lokalite, kde chcú zaparkovať, aktuálne voľné parkovacie miesta. Alebo umožní rodičom objednať, respektíve stornovať obed pre svoje dieťa v škole a množstvo iných "vychytávok" či užitočných služieb v rámci kompetencií samosprávy.
-Aké sú podľa vás riešenia komplikácií, ktoré spôsobuje čoraz intenzívnejšia doprava v Nitre?-
Je to súbor viacerých opatrení, ktoré spolu súvisia a nový primátor musí mať odvahu ich urobiť. Výstavba mosta medzi Chrenovou a Krškanmi, vybudovanie viacerých nových prepojovacích komunikácií, postavenie zelených parkovacích domov, zavedenie rezidenčného parkovacieho systému, atraktívna MHD, vytvorenie Integrovaného dopravného systému, ponuka ekologickej a alternatívnej formy dopravy.
-Akým spôsobom plánujete riešiť spôsob parkovania v centre mesta a na sídliskách?-
Nedá sa donekonečna budovať parkoviská na úkor zelene. Je nevyhnutné vytipovať lokality na výstavbu zelených parkovacích domov, zjednosmerniť niektoré ulice, využiť parkovacie miesta v nákupných centrách, spustiť rezidenčný parkovací systém a motivovať ľudí cestovať MHD a alternatívnymi formami dopravy.
-Ako hodnotíte stav ciest a chodníkov v Nitre? Ako by podľa vás mala prebiehať údržba a opravy komunikácií?-
Stále ešte ťažíme z minulosti, z toho, čo sa vybudovalo za socializmu. Stav mnohých ciest a chodníkov je havarijný. Dúfam, že v pripravovanom Pláne udržateľnej mobility (PUM) v našom meste za 832.400 eur, bude riešená aj pasportizácia ciest a plán ich opráv podľa dôležitosti. Nový primátor musí mať odvahu tlačiť na jednotlivých správcov, aby si plnili svoje povinnosti. Diaľnice musí riešiť Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy Slovenská správa ciest, cesty II. a III. triedy Nitriansky samosprávny kraj. Samozrejme, že mesto musí investovať aj zo svojho rozpočtu do rekonštrukcie svojich ciest a chodníkov. Nesmieme však zabúdať ani na investorov, ktorí po skončení stavebných prác musia dať zničené cesty a chodníky do pôvodného stavu.
-Aké oblasti cestovného ruchu by sa mali v Nitre rozvíjať, aby sem prišlo viac turistov?-
Nitra mrhá svojím obrovským potenciálom. Bohatá história, pamiatky, možnosti agroturizmu, zázemie na výstavníctvo, vinárstvo, mnohé termálne pramene a prírodné danosti dávajú takmer neobmedzené možnosti rozvoja pre cestovný ruch. Cestovný ruch je však bytostne závislý na kvalite poskytovaných služieb. Je to beh na dlhé trate a vyžaduje si súčinnosť viacerých aktérov. Potrebujeme dať priestor fundovaným ľuďom, ktorým sa nebude brániť v iniciatíve a aktivite. Určite treba využiť existenciu Katedry cestovného ruchu na Univerzity Konštantína Filozofa v našom meste.
-Aké sú vaše zámery pri budovaní cyklistických trás v Nitre?-
Vybudovať takú sieť cyklotrás, ktorá bude lákať ľudí využívať tento typ dopravy nielen na relax, ale aj na presun pracujúcich do zamestnania a naspäť domov. Nesmieme zabudnúť aj na ďalšiu vybavenosť v okolí cyklotrás ako sú občerstvovacie miesta, mobiliár a nové bikesharing stanice.
-Ako chcete zabezpečiť ďalší rozvoj školstva, kultúry a športu?-
-V prvom rade chcem podporovať naše mestské materské škôlky a základne školy, aby sa nestávalo, že im budeme brať z ich finančného normatívu, ktorý na žiaka zo štátu dostávajú. Určite budem ďalej pokračovať v stavebných rekonštrukciách, zveľaďovaní a zlepšovaní materiálnych podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu. Pretože, ako sa hovorí, čo v mladosti u detí podceníme sa nám neskôr niekoľko násobne negatívne vypomstí. Investície do vzdelania sú najlepšími investíciami. Taktiež treba dofinancovať z vlastných zdrojov mesta zapojenie do vyučovacieho procesu školských asistentov a špeciálnych pedagógov, vrátane školských psychológov.
Vytvoriť platovo motivujúce zázemie pre pedagogických a nepedagogických pracovníkov považujem za samozrejmosť. V oblasti kultúry chcem ďalej podporovať osvedčené podujatia, ktoré mesto organizuje alebo spoluorganizuje s inými inštitúciami. Jednou z noviniek bude snaha vytvoriť priestor pre mladých a začínajúcich umelcov a vytvoriť priestor na zmysluplné stretávanie mládeže.
V športovej oblasti bude potrebné po očiste hokeja očistiť a nastaviť pravidla fungovania aj vo futbale. Je neprijateľné, aby mesto hralo druhé husle vo futbalovom klube a pritom patrí k jeho najväčším sponzorom. Okrem kolektívnych športov musí mesto vytvárať vhodné podmienky aj pre individuálne športy, masové a amatérske športové odvetvia. Viesť deti k športu bude jednou z mojich priorít.
-Ako podľa vás vplýva na ďalší vývoj Nitry automobilka? Ako túto investíciu využiť tak aby nespôsobovala problémy, ale pomohla pri rozvoji Nitry?-
Jedná sa o najväčšiu investíciu v strednej Európe. Logicky z toho vyplýva, že dopad na mesto je obrovský a Nitru to zmení. Automobilka je už postavená, to už nezmeníme, ale či jej dopad dokážeme premeniť v prospech, respektíve v neprospech Nitry je už na nás, nakoľko vláda SR s jej straníckymi prisluhovačmi zabudla vo svojom pláne zohľadniť dopady na Nitru. Pre mňa je najdôležitejšie, aby v automobilke našli prácu hlavne slovenskí občania za adekvátnu mzdu, keďže výstavbu automobilky sme „podporili" z verejných financií, to znamená z našich daní. Táto investícia taktiež pritiahne veľký počet rôznych subdodávateľov, ktorých bude ťažšie ustrážiť, hlavne čo sa týka zamestnávania lacnej zahraničnej pracovnej sily.
Z pozície primátora budem vytvárať tlak na Jaguar Land Rover, aby podporovali v našom meste mládežnícke športy, mestské kultúrne aktivity a charitatívne projekty. Od vlády a MH Invest budem žiadať finančné a materiálne kompenzácie za zničené cesty, znečistené životné prostredie, zvýšenú kriminalitu a zvážanie problémovej lacnej pracovnej sily. Možno si to mnoho ľudí nepripúšťa, ale budem tŕpnuť, aby najbližších desať rokov neprišla nová finančná a ekonomická kríza. Neviem, kto by nám vrátil štátnu dotáciu približne 640 miliónov eur, na ktorú sme sa všetci Slováci poskladali.
-Ako chcete zabezpečiť bezpečnosť v meste a riešiť problémy s neprispôsobivými občanmi?-
Bezpečnosť obyvateľov musí byť na prvom mieste. Za hlavné priority v oblasti bezpečnosti považujeme vypracovanie bezpečnostného auditu mesta, vytvorenie stálej odbornej komisie bezpečnosti občanov a ochrany verejného poriadku, zabezpečenie vypracovania komplexného bezpečnostného plánu a v neposlednom rade zrealizovať náležité kroky k naplneniu komplexného bezpečnostného plánu.
K problémom s neprispôsobivými občanmi, ktorí terorizujú svoje okolie a mesto, zastávam postoj, že zákony a pravidlá musia platiť pre všetkých rovnako, bez výnimky. Riešenie rómskej otázky si vyžaduje systémový prístup. Pokiaľ nepomáha prevencia, práce komunitných centier a zapojenie rómskej populácie do pracovnej činnosti, netreba sa báť použiť, samozrejme v medziach zákona, aj tvrdú represiu.
Čo sa týka zahraničných pracovníkov, tak najdôležitejšie je, aby sme ich počet držali na čo najnižšej úrovni, vydali a prísne kontrolovali zákaz vytvárania ubytovní v prostredí domáceho obyvateľstva.
-Aký by bol váš prvý krok v prípade zvolenia za primátora Nitry?-
Prvé prijaté opatrenia by viedli k výraznému zvýšeniu bezpečnosti v našom meste vo všetkých jeho častiach. Je nemysliteľné, aby sa naši ľudia báli ísť vo večerných hodinách po meste alebo aby ich obťažovali v mestskej hromadnej doprave námedzní robotníci z cudziny. Zároveň je nevyhnutné odpolitizovať fungovanie mestského úradu a všetkých mestských organizácii, aby sme opätovne vrátili dôveru občanov v správne fungovanie samosprávy.
-Čím sa váš program odlišuje od volebných programov iných kandidátov?-
Chcem upriamiť pozornosť na inteligentný informačný portál, ktorý sme pre občanov ako jediní pripravili a dali sme mu pracovný názov „Chytrá Nitra". Táto aplikácia napríklad umožní občanom zistiť v lokalite, kde chcú zaparkovať, aktuálne voľné parkovacie miesta. Alebo umožní rodičom objednať, respektíve stornovať obed pre svoje dieťa v škole a množstvo iných "vychytávok" či užitočných služieb v rámci kompetencií samosprávy.
-Aké sú podľa vás riešenia komplikácií, ktoré spôsobuje čoraz intenzívnejšia doprava v Nitre?-
Je to súbor viacerých opatrení, ktoré spolu súvisia a nový primátor musí mať odvahu ich urobiť. Výstavba mosta medzi Chrenovou a Krškanmi, vybudovanie viacerých nových prepojovacích komunikácií, postavenie zelených parkovacích domov, zavedenie rezidenčného parkovacieho systému, atraktívna MHD, vytvorenie Integrovaného dopravného systému, ponuka ekologickej a alternatívnej formy dopravy.
-Akým spôsobom plánujete riešiť spôsob parkovania v centre mesta a na sídliskách?-
Nedá sa donekonečna budovať parkoviská na úkor zelene. Je nevyhnutné vytipovať lokality na výstavbu zelených parkovacích domov, zjednosmerniť niektoré ulice, využiť parkovacie miesta v nákupných centrách, spustiť rezidenčný parkovací systém a motivovať ľudí cestovať MHD a alternatívnymi formami dopravy.
-Ako hodnotíte stav ciest a chodníkov v Nitre? Ako by podľa vás mala prebiehať údržba a opravy komunikácií?-
Stále ešte ťažíme z minulosti, z toho, čo sa vybudovalo za socializmu. Stav mnohých ciest a chodníkov je havarijný. Dúfam, že v pripravovanom Pláne udržateľnej mobility (PUM) v našom meste za 832.400 eur, bude riešená aj pasportizácia ciest a plán ich opráv podľa dôležitosti. Nový primátor musí mať odvahu tlačiť na jednotlivých správcov, aby si plnili svoje povinnosti. Diaľnice musí riešiť Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy Slovenská správa ciest, cesty II. a III. triedy Nitriansky samosprávny kraj. Samozrejme, že mesto musí investovať aj zo svojho rozpočtu do rekonštrukcie svojich ciest a chodníkov. Nesmieme však zabúdať ani na investorov, ktorí po skončení stavebných prác musia dať zničené cesty a chodníky do pôvodného stavu.
-Aké oblasti cestovného ruchu by sa mali v Nitre rozvíjať, aby sem prišlo viac turistov?-
Nitra mrhá svojím obrovským potenciálom. Bohatá história, pamiatky, možnosti agroturizmu, zázemie na výstavníctvo, vinárstvo, mnohé termálne pramene a prírodné danosti dávajú takmer neobmedzené možnosti rozvoja pre cestovný ruch. Cestovný ruch je však bytostne závislý na kvalite poskytovaných služieb. Je to beh na dlhé trate a vyžaduje si súčinnosť viacerých aktérov. Potrebujeme dať priestor fundovaným ľuďom, ktorým sa nebude brániť v iniciatíve a aktivite. Určite treba využiť existenciu Katedry cestovného ruchu na Univerzity Konštantína Filozofa v našom meste.
-Aké sú vaše zámery pri budovaní cyklistických trás v Nitre?-
Vybudovať takú sieť cyklotrás, ktorá bude lákať ľudí využívať tento typ dopravy nielen na relax, ale aj na presun pracujúcich do zamestnania a naspäť domov. Nesmieme zabudnúť aj na ďalšiu vybavenosť v okolí cyklotrás ako sú občerstvovacie miesta, mobiliár a nové bikesharing stanice.
-Ako chcete zabezpečiť ďalší rozvoj školstva, kultúry a športu?-
-V prvom rade chcem podporovať naše mestské materské škôlky a základne školy, aby sa nestávalo, že im budeme brať z ich finančného normatívu, ktorý na žiaka zo štátu dostávajú. Určite budem ďalej pokračovať v stavebných rekonštrukciách, zveľaďovaní a zlepšovaní materiálnych podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu. Pretože, ako sa hovorí, čo v mladosti u detí podceníme sa nám neskôr niekoľko násobne negatívne vypomstí. Investície do vzdelania sú najlepšími investíciami. Taktiež treba dofinancovať z vlastných zdrojov mesta zapojenie do vyučovacieho procesu školských asistentov a špeciálnych pedagógov, vrátane školských psychológov.
Vytvoriť platovo motivujúce zázemie pre pedagogických a nepedagogických pracovníkov považujem za samozrejmosť. V oblasti kultúry chcem ďalej podporovať osvedčené podujatia, ktoré mesto organizuje alebo spoluorganizuje s inými inštitúciami. Jednou z noviniek bude snaha vytvoriť priestor pre mladých a začínajúcich umelcov a vytvoriť priestor na zmysluplné stretávanie mládeže.
V športovej oblasti bude potrebné po očiste hokeja očistiť a nastaviť pravidla fungovania aj vo futbale. Je neprijateľné, aby mesto hralo druhé husle vo futbalovom klube a pritom patrí k jeho najväčším sponzorom. Okrem kolektívnych športov musí mesto vytvárať vhodné podmienky aj pre individuálne športy, masové a amatérske športové odvetvia. Viesť deti k športu bude jednou z mojich priorít.
-Ako podľa vás vplýva na ďalší vývoj Nitry automobilka? Ako túto investíciu využiť tak aby nespôsobovala problémy, ale pomohla pri rozvoji Nitry?-
Jedná sa o najväčšiu investíciu v strednej Európe. Logicky z toho vyplýva, že dopad na mesto je obrovský a Nitru to zmení. Automobilka je už postavená, to už nezmeníme, ale či jej dopad dokážeme premeniť v prospech, respektíve v neprospech Nitry je už na nás, nakoľko vláda SR s jej straníckymi prisluhovačmi zabudla vo svojom pláne zohľadniť dopady na Nitru. Pre mňa je najdôležitejšie, aby v automobilke našli prácu hlavne slovenskí občania za adekvátnu mzdu, keďže výstavbu automobilky sme „podporili" z verejných financií, to znamená z našich daní. Táto investícia taktiež pritiahne veľký počet rôznych subdodávateľov, ktorých bude ťažšie ustrážiť, hlavne čo sa týka zamestnávania lacnej zahraničnej pracovnej sily.
Z pozície primátora budem vytvárať tlak na Jaguar Land Rover, aby podporovali v našom meste mládežnícke športy, mestské kultúrne aktivity a charitatívne projekty. Od vlády a MH Invest budem žiadať finančné a materiálne kompenzácie za zničené cesty, znečistené životné prostredie, zvýšenú kriminalitu a zvážanie problémovej lacnej pracovnej sily. Možno si to mnoho ľudí nepripúšťa, ale budem tŕpnuť, aby najbližších desať rokov neprišla nová finančná a ekonomická kríza. Neviem, kto by nám vrátil štátnu dotáciu približne 640 miliónov eur, na ktorú sme sa všetci Slováci poskladali.
-Ako chcete zabezpečiť bezpečnosť v meste a riešiť problémy s neprispôsobivými občanmi?-
Bezpečnosť obyvateľov musí byť na prvom mieste. Za hlavné priority v oblasti bezpečnosti považujeme vypracovanie bezpečnostného auditu mesta, vytvorenie stálej odbornej komisie bezpečnosti občanov a ochrany verejného poriadku, zabezpečenie vypracovania komplexného bezpečnostného plánu a v neposlednom rade zrealizovať náležité kroky k naplneniu komplexného bezpečnostného plánu.
K problémom s neprispôsobivými občanmi, ktorí terorizujú svoje okolie a mesto, zastávam postoj, že zákony a pravidlá musia platiť pre všetkých rovnako, bez výnimky. Riešenie rómskej otázky si vyžaduje systémový prístup. Pokiaľ nepomáha prevencia, práce komunitných centier a zapojenie rómskej populácie do pracovnej činnosti, netreba sa báť použiť, samozrejme v medziach zákona, aj tvrdú represiu.
Čo sa týka zahraničných pracovníkov, tak najdôležitejšie je, aby sme ich počet držali na čo najnižšej úrovni, vydali a prísne kontrolovali zákaz vytvárania ubytovní v prostredí domáceho obyvateľstva.