Možností, ako znížiť náklady mesta na autobusovú dopravu, je viacero, jednou je zmenšenie počtu spojov, či zníženie rôznych zliav na cestovnom.
Autor TASR
Nitra 18. decembra (TASR) – Nitrianska radnica chce znížiť náklady na mestskú autobusovú dopravu (MAD). Primátorovi Jozefovi Dvončovi i mestským poslancom sa zdajú byť privysoké každoročné úhrady, ktoré mesto platí súkromnému prepravcovi Arriva Nitra, a.s., za takzvané výkony vo verejnom záujme. Magistrátu sa nepáči, že aj napriek klesajúcej cene za naftu a vyššiemu počtu cestujúcich v MAD, sa doplatky pre dopravný podnik zvyšujú. Straty, ktoré prepravcovi vznikajú kvôli uplatňovaniu rôznych zliav na cestovnom, dosahujú niekoľkomiliónové sumy.
Za rok 2014 radnica zaplatila Arrive preddavok 2,4 milióna eur. K nim na tohtoročnom decembrovom rokovaní schválilo mestské zastupiteľstvo ďalší doplatok v hodnote viac ako 1,9 milióna eur. "Takže rok 2014 máme teraz vyrovnaný a v rozpočte na rok 2016 je na tento účel vyčlenená suma 3,5 milióna eur, čím vytvárame predpoklad, že dokážeme zaplatiť za autobusovú dopravu aj na budúci rok. Budeme ale ešte musieť hľadať rezervu z prebytku hospodárenia, prípadne z iných zdrojov na úhradu z roku 2015. Tie výkony vo verejnom záujme sú mimoriadne vysoké. Pre nás je dôležité, aby sme vedeli za MAD každý rok zaplatiť a nevznikali nám takéto resty," skonštatoval Dvonč.
Možností, ako znížiť náklady mesta na autobusovú dopravu, je viacero. Jednou z nich je zmenšenie počtu spojov, či zníženie rôznych zliav na cestovnom. Týmto smerom však mesto podľa primátora nechce ísť. "Keď sme sa rozhodli, že v roku 2016 nebudem zvyšovať daň z nehnuteľnosti, ani smetné a iné poplatky, tak nebudeme meniť ani zľavy v MAD," povedal Dvonč. Ďalšou z možností je podľa jeho slov hľadanie nového prepravcu formou verejnej obchodnej súťaže. Licencia pre Arrivu končí v roku 2017, čo je podľa Dvonča príležitosťou na zmeny v dopravnom systéme mesta, na hľadanie nového prepravcu, alebo na vytvorenie vlastného dopravného podniku. "Je najvyšší čas, aby sme sa touto problematikou zaoberali. Projektový tím mesta robí všetky kroky, aj za účasti ďalších partnerov, ktorými sú spoločnosti Solaris, Škoda Plzeň a Enel, aby sme začali riešiť vlastný dopravný podnik a dopravu v meste Nitra iným spôsobom ako doteraz. Či sa to podarí, alebo nie, neviem. Je urobená štúdia všetkých liniek, boli tu mesiac a robili prieskum svojimi vozidlami. Pracujeme na tom a ak sa tento model vydarí, tak ho využijeme," skonštatoval primátor.
V prípade, že myšlienka na vytvorenie mestského dopravného podniku nevyjde, zrealizuje radnica verejnú obchodnú súťaž. "Osobne by som bol najradšej, keby sa robila nie na celú MAD, ale na konkrétne linky. Potom nás nemusí zaujímať kto, akými autobusmi to obsluhuje, aké má náklady, aké pneumatiky, aké má platy, ale za čo nám vie zabezpečiť linku, ktorú mu nadiktujeme. To sú alternatívy, ktoré momentálne zvažujeme," povedal Dvonč. Myšlienkami o bezplatnej autobusovej preprave sa vedenie mesta podľa primátora momentálne nezaoberá, pretože na takýto krok nie sú v mestskom rozpočte dostatočné zdroje. "Znamenalo by to ďalšie výdavky v hodnote približne tri milióny eur. To si potom treba povedať, či sa tieto peniaze vyrovnajú nejakému efektu, ktorý by sa dosiahol. Či by to znamenalo napríklad zníženie intenzity dopravy, či by sa znížila potreba budovania nových parkovísk, či sa zrýchli preprava cestujúcich... Keby sme mali päť až šesť miliónov prebytku, tak možno by to stálo za úvahu, ale momentálne sa mi nezdá možnosť cestovania zadarmo ako reálna," dodal Dvonč.
Za rok 2014 radnica zaplatila Arrive preddavok 2,4 milióna eur. K nim na tohtoročnom decembrovom rokovaní schválilo mestské zastupiteľstvo ďalší doplatok v hodnote viac ako 1,9 milióna eur. "Takže rok 2014 máme teraz vyrovnaný a v rozpočte na rok 2016 je na tento účel vyčlenená suma 3,5 milióna eur, čím vytvárame predpoklad, že dokážeme zaplatiť za autobusovú dopravu aj na budúci rok. Budeme ale ešte musieť hľadať rezervu z prebytku hospodárenia, prípadne z iných zdrojov na úhradu z roku 2015. Tie výkony vo verejnom záujme sú mimoriadne vysoké. Pre nás je dôležité, aby sme vedeli za MAD každý rok zaplatiť a nevznikali nám takéto resty," skonštatoval Dvonč.
Možností, ako znížiť náklady mesta na autobusovú dopravu, je viacero. Jednou z nich je zmenšenie počtu spojov, či zníženie rôznych zliav na cestovnom. Týmto smerom však mesto podľa primátora nechce ísť. "Keď sme sa rozhodli, že v roku 2016 nebudem zvyšovať daň z nehnuteľnosti, ani smetné a iné poplatky, tak nebudeme meniť ani zľavy v MAD," povedal Dvonč. Ďalšou z možností je podľa jeho slov hľadanie nového prepravcu formou verejnej obchodnej súťaže. Licencia pre Arrivu končí v roku 2017, čo je podľa Dvonča príležitosťou na zmeny v dopravnom systéme mesta, na hľadanie nového prepravcu, alebo na vytvorenie vlastného dopravného podniku. "Je najvyšší čas, aby sme sa touto problematikou zaoberali. Projektový tím mesta robí všetky kroky, aj za účasti ďalších partnerov, ktorými sú spoločnosti Solaris, Škoda Plzeň a Enel, aby sme začali riešiť vlastný dopravný podnik a dopravu v meste Nitra iným spôsobom ako doteraz. Či sa to podarí, alebo nie, neviem. Je urobená štúdia všetkých liniek, boli tu mesiac a robili prieskum svojimi vozidlami. Pracujeme na tom a ak sa tento model vydarí, tak ho využijeme," skonštatoval primátor.
V prípade, že myšlienka na vytvorenie mestského dopravného podniku nevyjde, zrealizuje radnica verejnú obchodnú súťaž. "Osobne by som bol najradšej, keby sa robila nie na celú MAD, ale na konkrétne linky. Potom nás nemusí zaujímať kto, akými autobusmi to obsluhuje, aké má náklady, aké pneumatiky, aké má platy, ale za čo nám vie zabezpečiť linku, ktorú mu nadiktujeme. To sú alternatívy, ktoré momentálne zvažujeme," povedal Dvonč. Myšlienkami o bezplatnej autobusovej preprave sa vedenie mesta podľa primátora momentálne nezaoberá, pretože na takýto krok nie sú v mestskom rozpočte dostatočné zdroje. "Znamenalo by to ďalšie výdavky v hodnote približne tri milióny eur. To si potom treba povedať, či sa tieto peniaze vyrovnajú nejakému efektu, ktorý by sa dosiahol. Či by to znamenalo napríklad zníženie intenzity dopravy, či by sa znížila potreba budovania nových parkovísk, či sa zrýchli preprava cestujúcich... Keby sme mali päť až šesť miliónov prebytku, tak možno by to stálo za úvahu, ale momentálne sa mi nezdá možnosť cestovania zadarmo ako reálna," dodal Dvonč.