Ministerstvo hospodárstva v reakcii na prijaté memorandu poslancov NSK a ich nespokojnosť s výstavbou ciest a železníc upozornilo na harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry.
Autor TASR
Nitra 18. mája (TASR) – Poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja schválili memorandum, v ktorom protestujú proti tomu, že NSK patrí k regiónom, v ktorých štát investoval najmenší objem zdrojov na budovanie ciest a železníc.
Pripomínajú, že Nitriansky kraj je oproti severným regiónom trvalo znevýhodňovaný, čo sa prejavuje aj v tom, že na jeho území do dnešného dňa „nie je vybudovaný ani meter diaľnice“.
Po zverejnení materiálu s názvom Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, ktorú vlani zverejnil Útvar hodnoty za peniaze, je podľa poslancov jasné, že štát chce NSK pri investíciách do ciest a železníc aj naďalej znevýhodňovať. Podľa poslanca Ivána Farkasa sa na juhu Slovenska za posledných 30 rokov neuskutočnila žiadna významnejšia investícia do ciest či železníc.
„Podľa Harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorý bol schválený na vláde, sa v tomto roku preinvestuje v Prešovskom kraji 158 miliónov eur, v Žilinskom kraji 138 miliónov eur a v Nitrianskom kraji 30 000 eur. Takéto sú pomery. To nie je vtip, to je realita. Výsledok? Nižšia mobilita a menej pracovných príležitostí na juhu Slovenska,“ skonštatoval Farkas. Podobný názor vyslovili na májovom rokovaní zastupiteľstva aj ďalší poslanci kraja.
Na problém s nedostatočnou výstavbou nielen cestnej, ale aj železničnej infraštruktúry už dlhšiu dobu upozorňuje aj predseda NSK Milan Belica.
„Žiaľ, Nitra nemala šťastie. Je vynechávaná z mapy železničnej dopravy a nemáme ani kilometer diaľnic, čo je problém, pretože diaľnice majú iné parametre ako rýchlostná cesta. Keď nemáme diaľnice a sme tranzitný kraj, kadiaľ pôjdu tie ťažké kamióny? Ničia nám cesty II. a III. triedy, a to má vplyv aj na hospodárenie kraja, ktorý musí na opravu ciest vynakladať z vlastného rozpočtu oveľa viac prostriedkov,“ zdôraznil Belica.
Podľa predsedu NSK je problémov s cestnou infraštruktúrou v regióne veľa. Pracovná skupina poslancov, ktorá chce rokovať s ministerstvom dopravy, by sa mala sústrediť na dve hlavné priority.
„Cestné prepojenie Hornej Nitry od Prievidze smerom na Nitru, až dole do Komárna. To je hlavný a absolútne prioritný cestný ťah. Urýchlene by sa tiež malo riešiť železničné prepojenie Nitry na Bratislavu. Problémy s dopravnými spojeniami si už plne uvedomujú aj veľké firmy. Aj na rokovaní s predstaviteľmi spoločnosti Jaguar Land Rover sa hovorilo o tom, že cesty v regióne sú preťažené a doslova zahltené,“ skonštatoval Belica.
Ministerstvo hospodárstva v reakcii na prijaté memorandu poslancov NSK a ich nespokojnosť s výstavbou ciest a železníc upozornilo na harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Ten je podľa hovorcu rezortu Ivana Rudolfa odpoveďou na požiadavky NSK.
„Asi sa zhodneme na tom, že výstavba diaľnic a infraštruktúry na Slovensku nie je najšťastnejšia a nevidíme v tom nejakú koncepciu a systém. Ten chceme priniesť v harmonograme, ktorý je aj odpoveďou na rôzne regionálne petície. Treba povedať, že máme 800 miliónov eur, za ktoré dokončujeme rozostavané stavby a diaľnicu D1. Problém s nedostatočnou infraštruktúrou majú v rôznych krajoch, preto vznikol tento harmonogram. Nemôžeme ustupovať regionálnym lobingom,“ skonštatoval na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Pripomínajú, že Nitriansky kraj je oproti severným regiónom trvalo znevýhodňovaný, čo sa prejavuje aj v tom, že na jeho území do dnešného dňa „nie je vybudovaný ani meter diaľnice“.
Po zverejnení materiálu s názvom Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, ktorú vlani zverejnil Útvar hodnoty za peniaze, je podľa poslancov jasné, že štát chce NSK pri investíciách do ciest a železníc aj naďalej znevýhodňovať. Podľa poslanca Ivána Farkasa sa na juhu Slovenska za posledných 30 rokov neuskutočnila žiadna významnejšia investícia do ciest či železníc.
„Podľa Harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorý bol schválený na vláde, sa v tomto roku preinvestuje v Prešovskom kraji 158 miliónov eur, v Žilinskom kraji 138 miliónov eur a v Nitrianskom kraji 30 000 eur. Takéto sú pomery. To nie je vtip, to je realita. Výsledok? Nižšia mobilita a menej pracovných príležitostí na juhu Slovenska,“ skonštatoval Farkas. Podobný názor vyslovili na májovom rokovaní zastupiteľstva aj ďalší poslanci kraja.
Na problém s nedostatočnou výstavbou nielen cestnej, ale aj železničnej infraštruktúry už dlhšiu dobu upozorňuje aj predseda NSK Milan Belica.
„Žiaľ, Nitra nemala šťastie. Je vynechávaná z mapy železničnej dopravy a nemáme ani kilometer diaľnic, čo je problém, pretože diaľnice majú iné parametre ako rýchlostná cesta. Keď nemáme diaľnice a sme tranzitný kraj, kadiaľ pôjdu tie ťažké kamióny? Ničia nám cesty II. a III. triedy, a to má vplyv aj na hospodárenie kraja, ktorý musí na opravu ciest vynakladať z vlastného rozpočtu oveľa viac prostriedkov,“ zdôraznil Belica.
Podľa predsedu NSK je problémov s cestnou infraštruktúrou v regióne veľa. Pracovná skupina poslancov, ktorá chce rokovať s ministerstvom dopravy, by sa mala sústrediť na dve hlavné priority.
„Cestné prepojenie Hornej Nitry od Prievidze smerom na Nitru, až dole do Komárna. To je hlavný a absolútne prioritný cestný ťah. Urýchlene by sa tiež malo riešiť železničné prepojenie Nitry na Bratislavu. Problémy s dopravnými spojeniami si už plne uvedomujú aj veľké firmy. Aj na rokovaní s predstaviteľmi spoločnosti Jaguar Land Rover sa hovorilo o tom, že cesty v regióne sú preťažené a doslova zahltené,“ skonštatoval Belica.
Ministerstvo hospodárstva v reakcii na prijaté memorandu poslancov NSK a ich nespokojnosť s výstavbou ciest a železníc upozornilo na harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Ten je podľa hovorcu rezortu Ivana Rudolfa odpoveďou na požiadavky NSK.
„Asi sa zhodneme na tom, že výstavba diaľnic a infraštruktúry na Slovensku nie je najšťastnejšia a nevidíme v tom nejakú koncepciu a systém. Ten chceme priniesť v harmonograme, ktorý je aj odpoveďou na rôzne regionálne petície. Treba povedať, že máme 800 miliónov eur, za ktoré dokončujeme rozostavané stavby a diaľnicu D1. Problém s nedostatočnou infraštruktúrou majú v rôznych krajoch, preto vznikol tento harmonogram. Nemôžeme ustupovať regionálnym lobingom,“ skonštatoval na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).