Nachádza sa v ňom 33 objektov. Na základe výskumu boli v roku 1980 vybrané rôzne typy hospodárskych stavieb z obdobia 19. a 20. storočia.
Autor TASR
Nitra 9. júla (TASR) – Objekty dokumentujúce poľnohospodársku minulosť Slovákov predstavuje skanzen, ktorý je súčasťou Slovenského poľnohospodárskeho múzea (SPM) v Nitre. Nachádza sa v ňom 33 objektov. Na základe výskumu boli v roku 1980 vybrané rôzne typy hospodárskych stavieb z obdobia 19. a 20. storočia. Pôvodný plán počítal so 114 objektmi. Niektoré z nich postavili podľa dobových fotografií, kresieb, alebo zachovaných plánov, iné boli presťahované do skanzenu z rázovitých miest z celého Slovenska. S budovaním skanzenu sa začalo v roku 1982, prvých šesť expozícií bolo sprístupnených o dva roky neskôr pri príležitosti výstavy Agrokomplex. „Hoci sú samotné stavby kópiami, ich vnútorné vybavenie vrátane technologického zariadenia a nábytku je pôvodné,“ informoval vedúci strediska SPM Vladimír Majerčík.
Skanzen v súčasnosti predstavuje objekty školy z Divína, mliečnice z Čifár, pálenice z Moravského Lieskového, lisovne oleja – klasickú ľanovú zo Žirian a strojovú zo Soli, voštinársky záboj z Budikovian, valcový mlyn z Cakova, kamenný mlyn z Frankovej. V areáli skanzenu môžu návštevníci obdivovať aj vinohradnícky hajloch z Hontianskych Nemcov, pekáreň z Veľkého Bielu, salaš zo Spišskej Belej, zimnú maštaľ z Vyšnej Boce, čistiareň osív z Rimavskej Seče, stupy na konope – valcovú z Rimavskej Seče a kladivovú z Boliarova, či valchu z Liptovského Ondreja. Zo severného Slovenska sú v nitrianskom skanzene sústredené senníky, 14 včelínov pochádza z rôznych kútov Slovenska. Počas podujatí organizovaných v areáli múzea môžu návštevníci vidieť ukážky lisovania oleja na klasickom lise, drvenia konopného vlákna na stupe a pečenia osúchov v pekárni.
K najväčším atrakciám počas výstav na výstavisku Agrokomplexu, ktorého súčasťou je SPM, je historická úzkorozchodná Nitrianska poľná železnica (NPŽ). Základom pre jej vybudovanie sa stalo torzo poľnej železnice z okolia Želiezoviec, ktoré bolo prevezené do múzea v roku 1984. Úzkokoľajová trať s rozchodom 760 milimetrov mala celkovú dĺžku 64 kilometrov a slúžila od roku 1895 až do roku 1971. Táto železnica je najdlhšie zachovanou poľnou železnicou na území Slovenska. Verejnosti bol prvý úsek novovybudovanej NPŽ, dlhý 600 metrov, sprístupnený počas výstavy Agrokomplex v auguste 1985. O rok neskôr bol dobudovaný okruh skanzenom v dĺžke 1600 metrov, o ďalšie štyri roky pribudol nový, 1000 metrov dlhý úsek trate, ktorý spája skanzen s výstavným areálom. Koľajnice a výhybky použité na výstavbu okruhu v skanzene pochádzajú z rokov 1881 až 1913, preto už samotná trať je sama osebe technickou pamiatkou.
Počas prevádzky Nitrianskej poľnej železnice sú využívané tri parné rušne. Najstarší z nich, U 35.901 Križko, pochádza z roku 1918. Vo funkčnom vozovom parku NPŽ sa nachádza aj dieselelektrický rušeň, štyri vyhliadkové vozne, dva historické kryté vozne z Korytnice, ručná drezina, železničná točňa z Radošiny z roku 1908 a detská železnica – elektrický vláčik. Súčasťou NPŽ v skanzene je vozeň „Šaling“ z Dobroče z obdobia SNP, vagóny (repné, služobný, na vrecovaný a kusový tovar), nefunkčný rušeň Bibiana BS-70 č. 14 z roku 1944, dieselelektrický a dieselový rušeň.
Skanzen v súčasnosti predstavuje objekty školy z Divína, mliečnice z Čifár, pálenice z Moravského Lieskového, lisovne oleja – klasickú ľanovú zo Žirian a strojovú zo Soli, voštinársky záboj z Budikovian, valcový mlyn z Cakova, kamenný mlyn z Frankovej. V areáli skanzenu môžu návštevníci obdivovať aj vinohradnícky hajloch z Hontianskych Nemcov, pekáreň z Veľkého Bielu, salaš zo Spišskej Belej, zimnú maštaľ z Vyšnej Boce, čistiareň osív z Rimavskej Seče, stupy na konope – valcovú z Rimavskej Seče a kladivovú z Boliarova, či valchu z Liptovského Ondreja. Zo severného Slovenska sú v nitrianskom skanzene sústredené senníky, 14 včelínov pochádza z rôznych kútov Slovenska. Počas podujatí organizovaných v areáli múzea môžu návštevníci vidieť ukážky lisovania oleja na klasickom lise, drvenia konopného vlákna na stupe a pečenia osúchov v pekárni.
K najväčším atrakciám počas výstav na výstavisku Agrokomplexu, ktorého súčasťou je SPM, je historická úzkorozchodná Nitrianska poľná železnica (NPŽ). Základom pre jej vybudovanie sa stalo torzo poľnej železnice z okolia Želiezoviec, ktoré bolo prevezené do múzea v roku 1984. Úzkokoľajová trať s rozchodom 760 milimetrov mala celkovú dĺžku 64 kilometrov a slúžila od roku 1895 až do roku 1971. Táto železnica je najdlhšie zachovanou poľnou železnicou na území Slovenska. Verejnosti bol prvý úsek novovybudovanej NPŽ, dlhý 600 metrov, sprístupnený počas výstavy Agrokomplex v auguste 1985. O rok neskôr bol dobudovaný okruh skanzenom v dĺžke 1600 metrov, o ďalšie štyri roky pribudol nový, 1000 metrov dlhý úsek trate, ktorý spája skanzen s výstavným areálom. Koľajnice a výhybky použité na výstavbu okruhu v skanzene pochádzajú z rokov 1881 až 1913, preto už samotná trať je sama osebe technickou pamiatkou.
Počas prevádzky Nitrianskej poľnej železnice sú využívané tri parné rušne. Najstarší z nich, U 35.901 Križko, pochádza z roku 1918. Vo funkčnom vozovom parku NPŽ sa nachádza aj dieselelektrický rušeň, štyri vyhliadkové vozne, dva historické kryté vozne z Korytnice, ručná drezina, železničná točňa z Radošiny z roku 1908 a detská železnica – elektrický vláčik. Súčasťou NPŽ v skanzene je vozeň „Šaling“ z Dobroče z obdobia SNP, vagóny (repné, služobný, na vrecovaný a kusový tovar), nefunkčný rušeň Bibiana BS-70 č. 14 z roku 1944, dieselelektrický a dieselový rušeň.