Súčasnú tvorbu medzinárodne uznávaných i menej známych českých a slovenských umelkýň predstavuje Nitrianska galéria.
Autor TASR
Nitra 14. februára (TASR) – Súčasnú tvorbu medzinárodne uznávaných i menej známych českých a slovenských umelkýň, ktoré začínali na československej kultúrnej scéne po 2. svetovej vojne a v 50. až 60. rokoch 20. storočia, predstavuje Nitrianska galéria. Projekt Grey Gold približuje súčasnú tvorbu 18 umelkýň, ktoré sú predstaviteľkami prvých emancipovaných generácií významne prispievajúcich k procesu formovania a udržania kontinuity modernej kultúry v Československu v druhej polovici minulého storočia.
„Zúčastnené autorky predznamenávali, utvárali a formovali podmienky profesionalizácie a emancipácie ženskej umeleckej tvorby u nás a pomohli tak k jej integrácii do československých i medzinárodných dejín umenia. Mnohé z nich významne zasiahli do procesu transformácie umeleckého vzdelávania a etablovania ateliérov konceptuálneho a intermediálneho zamerania na českých a slovenských vysokých umeleckých školách, predovšetkým po roku 1989,“ konštatovala kurátorka výstavy Vendula Fremlová. Výstava potrvá do 12. apríla tohto roka.
Návštevníkom výstava ponúka rôznorodú škálu umeleckých prác. Procesuálne a existenciálne sú ladené diela s prvkami telesnej skúsenosti od bývalých členiek skupiny UB 12, umelkýň Adrieny Šimotovej a Daisy Mrázkovej, alebo od Aleny Kučerovej, ktorá experimentuje s fenoménom grafiky. Ku konceptuálnym tendenciám sa dajú priradiť umelecké práce Marie Blabolilovej, Inge Koskovej alebo Jitky Svobodovej. Objavuje sa tam i citlivá priestorová kresba Brnianky Marie Filippovovej alebo dôsledná abstrakcia Ludmily Padrtovej. Zastúpená je aj plastika a maľba Věry Novákovej postihujúca aspekty vzťahu znaku, písma, zvuku a tvaru či existenciálne a transcendentne orientovaná plastika Daniely Vinopalovej-Vodákovej.
Spolu s rastúcim presadzovaním technicky reprodukovateľných médií do modernej kultúry a umenia zohrala výraznú úlohu fotografia. Tá je na výstave reprezentovaná výtvarnou veristickou fotografiou Evy Fukovej, živým humanistickým dokumentom Dagmar Hochovej a romantickou sociologizujúcou fotografiou Markéty Luskačovej. S postmoderným spôsobom uvažovania, flexibilne reagujúcim na vývoj umenia, sú spojené slovenské autorky Klára Bočkayová a Eva Cisárová-Mináriková. Obe do svojej tvorby odvážne integrujú prvky esteticky poklesnutej kultúry, ako i fenomén gýča či ornamentu. Tvorbu mladších autoriek charakterizuje otvorenosť voči novým technologickým prístupom. Adéla Matasová, Milota Havránková a Jana Želibská sa vo svojich dielach dotýkajú niekoľkých oblastí súčasnej vizuálnej kultúry a vyjadrujú sa aktuálnou, často intermediálnou formou.
Projekt výstavy vznikal od roku 2012 na Fakulte umenia a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem v spolupráci s Domom umenia mesta Brna, kde sa v termíne od apríla do augusta 2014 uskutočnila jej premiéra. Dôležitým iniciačným podnetom k výstave bolo úsilie reagovať na stereotypy uvažovania väčšinovej modernej spoločnosti, ktorá pestuje neustálu honbu za novými a mladými prejavmi. Výstave predchádzal dvojročný seminár a výskum podporený rakúskou nadáciou Erste Foundation a WUS Austria, ktorý sa zameriaval na neskorú tvorbu vybraných umelkýň a všeobecne na úlohu kreativity v pokročilom veku ženy, konštatovala Fremlová. Výsledky projektu Grey Gold zhŕňa rozsiahla publikácia, ktorá vyšla v júni 2014.
„Zúčastnené autorky predznamenávali, utvárali a formovali podmienky profesionalizácie a emancipácie ženskej umeleckej tvorby u nás a pomohli tak k jej integrácii do československých i medzinárodných dejín umenia. Mnohé z nich významne zasiahli do procesu transformácie umeleckého vzdelávania a etablovania ateliérov konceptuálneho a intermediálneho zamerania na českých a slovenských vysokých umeleckých školách, predovšetkým po roku 1989,“ konštatovala kurátorka výstavy Vendula Fremlová. Výstava potrvá do 12. apríla tohto roka.
Návštevníkom výstava ponúka rôznorodú škálu umeleckých prác. Procesuálne a existenciálne sú ladené diela s prvkami telesnej skúsenosti od bývalých členiek skupiny UB 12, umelkýň Adrieny Šimotovej a Daisy Mrázkovej, alebo od Aleny Kučerovej, ktorá experimentuje s fenoménom grafiky. Ku konceptuálnym tendenciám sa dajú priradiť umelecké práce Marie Blabolilovej, Inge Koskovej alebo Jitky Svobodovej. Objavuje sa tam i citlivá priestorová kresba Brnianky Marie Filippovovej alebo dôsledná abstrakcia Ludmily Padrtovej. Zastúpená je aj plastika a maľba Věry Novákovej postihujúca aspekty vzťahu znaku, písma, zvuku a tvaru či existenciálne a transcendentne orientovaná plastika Daniely Vinopalovej-Vodákovej.
Spolu s rastúcim presadzovaním technicky reprodukovateľných médií do modernej kultúry a umenia zohrala výraznú úlohu fotografia. Tá je na výstave reprezentovaná výtvarnou veristickou fotografiou Evy Fukovej, živým humanistickým dokumentom Dagmar Hochovej a romantickou sociologizujúcou fotografiou Markéty Luskačovej. S postmoderným spôsobom uvažovania, flexibilne reagujúcim na vývoj umenia, sú spojené slovenské autorky Klára Bočkayová a Eva Cisárová-Mináriková. Obe do svojej tvorby odvážne integrujú prvky esteticky poklesnutej kultúry, ako i fenomén gýča či ornamentu. Tvorbu mladších autoriek charakterizuje otvorenosť voči novým technologickým prístupom. Adéla Matasová, Milota Havránková a Jana Želibská sa vo svojich dielach dotýkajú niekoľkých oblastí súčasnej vizuálnej kultúry a vyjadrujú sa aktuálnou, často intermediálnou formou.
Projekt výstavy vznikal od roku 2012 na Fakulte umenia a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem v spolupráci s Domom umenia mesta Brna, kde sa v termíne od apríla do augusta 2014 uskutočnila jej premiéra. Dôležitým iniciačným podnetom k výstave bolo úsilie reagovať na stereotypy uvažovania väčšinovej modernej spoločnosti, ktorá pestuje neustálu honbu za novými a mladými prejavmi. Výstave predchádzal dvojročný seminár a výskum podporený rakúskou nadáciou Erste Foundation a WUS Austria, ktorý sa zameriaval na neskorú tvorbu vybraných umelkýň a všeobecne na úlohu kreativity v pokročilom veku ženy, konštatovala Fremlová. Výsledky projektu Grey Gold zhŕňa rozsiahla publikácia, ktorá vyšla v júni 2014.