Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Nitriansky kraj

Výtvarný projekt v Topoľčanoch je spomienkou na židovskú komunitu

Topoľčany Foto: TASR

Výtvarný site specific projekt Moniky a Bohuša Kubinských je ťaživou spomienkou na židovskú komunitu v Topoľčanoch a jej tragickú históriu.

Topoľčany 5. apríla (TASR) – Vernisážou projektu Cache odštartuje vo štvrtok 13. apríla svoju šiestu výstavnú sezónu Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 v Topoľčanoch. Výtvarný site specific projekt Moniky a Bohuša Kubinských je ťaživou spomienkou na židovskú komunitu v Topoľčanoch a jej tragickú históriu. Počas vernisáže odznie v podchode pod autobusovou stanicou aj židovský chválospev kaddiš v podobe skladby Maurica Ravela v podaní speváčky Evy Šuškovej a klaviristu Fera Királya. Výstava potrvá do 20. mája tohto roka.

Anglický výraz „cache“ označuje v informatike rýchlu vyrovnávaciu pamäť. Práve pamäť a vyrovnávanie sa s minulosťou sú ústredným motívom najnovšieho diela výtvarníkov Kubinských. Obsahom tejto pamäte je spomienka na židovskú komunitu v Topoľčanoch, pripomínaná cez netradičné nevýtvarné médium, maces, krehký nekvasený chlieb pochádzajúci zo židovskej kultúry. Pláty strojovo vyrobeného macesu, formálne sa ponášajúceho na mriežku počítačovej pamäte, vešajú Kubinskí do priestoru galérie, na ktorej mieste kedysi stála židovská štvrť mesta. Visiace pláty spolu vytvárajú monumentálny objekt s rozmermi šesť krát tri metre, ktorého podoba čipkovaného obrusu je v ostrom protiklade k bolestivej minulosti miesta.

Je odkazom na jedálenský stôl ako ohnisko pokoja a rodinnej pohody, identifikovanej podľa konkrétnej kultúry ako šábes alebo nedeľný obed. Spätne zneisťujúcim a narúšajúcim elementom multimediálnej inštalácie je reprodukovaná akustická stopa zvuková kompozícia Evy Šuškovej na motívy midrašu Urbana Hudáka,“ informoval Julo Krištof z Nástupišťa 1-12.

Cache nie je len ťaživou spomienkou na temnú kapitolu našich dejín, ale aj ironizujúcim komentárom k narastajúcej neznášanlivosti a xenofóbii v spoločnosti. Výtvarníci ho spracovali do formy happeningu – pečenia tradičných sviatočných oblátok. Tie sú zámerne prepracované, vychýlené zo svojho idylického obrazu pomocou subverzívnych motívov, ktoré autori pre špeciálnu edíciu oblátok navrhli.