Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Nitriansky kraj

V Galérii umenia Ernesta Zmetáka sa začala výstava Pertu No 12

Pozvánka na výstavu. Foto: Facebook Galéria Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Projekt Pertu vznikol v roku 1993 ako pokus o nosný projekt medzinárodného významu, pričom počas predošlých rokov prešiel naprieč slovenskou a maďarskou výtvarnou scénou.

Nové Zámky 11. septembra (TASR/TERAZ.sk) - Výstava Emese Benczúr a Emőke Vargovej s názvom Pertu No 12 sa v týchto dňoch koná v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Ako TASR informovala kurátorka výstavy Helena Markusková, tá predstavuje model založený na dialógu dvoch názorovo či generačne blízkych výrazných osobností, v ktorom určujúcu rolu zohrávajú náhodné paralely.

Projekt Pertu vznikol v roku 1993 ako pokus o nosný projekt medzinárodného významu, pričom počas predošlých rokov prešiel naprieč slovenskou a maďarskou výtvarnou scénou. "Zmenila som zameranie na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom umení. Dvanásty ročník nadväzuje na ťažiskový program hľadania analógií, pokračuje v mapovaní náhodných paralel v súčasnom slovenskom a maďarskom umení. Vytvára na oboch scénach jedinečný konfrontačný priestor odkrývajúci nové súvislostí. V tejto komunikatívnej hre majú rovnako dôležitú rolu podobnosti i odlišnosti. Aktérmi aktuálneho ročníka sú výtvarníčky s vyhraneným nazeraním Emese Benczúr a Emőke Vargová," povedala Markusková.

Otvorenie výstavy v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch.
Foto: Facebook Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch


Medzi diametrálne odlišnou tvorbou výtvarníčok je niekoľko styčných bodov, počas maliarskych štúdií sa vydali cestou experimentov. "Hľadali možnosti sebavyjadrenia netradičnou formou, netradičnými materiálmi. Zapájali do diel autobiografické prvky, situácie z každodennej reality, predmety zo svojho okolia. Spája ich sebareflektívne videnie, odkrývanie efemérnych stavov a pocitov, hravosť a kritické myslenie," vysvetľuje kurátorka výstavy.

Nosným motívom ich diel je tematizácia času, tvorivej práce, poznávania, ženskej existencie, zviditeľnenia neviditeľného. "Materiály, s ktorými pracujú, sú nositeľmi významov. Cez bežné námety odkrývajú charakter medziľudských vzťahov, krehkosti bytia, poukazujú na stereotypy spojené s rodovými rolami," dodala Markusková.

Kým diela Vargovej nadväzujú na dedičstvo štrukturálnej a analytickej maľby a konceptuálneho umenia, odrážajú záujem o texturálne kvality, hry svetla, transparencie, krehké materiály, procesuálnosť, existenciálny a esenciálny rozmer bytia, pohybujú sa na rozhraní imaginatívneho videnia a projektového myslenia postkonceptuálneho umenia, u Benczúr prevláda zmyselná vizualita neokonceptuálneho umenia. "Jej pohrávanie sa s textovými odkazmi podnecuje k zamysleniu a stanoveniu vlastnej hierarchie hodnôt. Diela oboch výtvarníčok sú prekvapivo kompatibilné, obohacujú slovensko-maďarský výtvarný kontext o nový rozmer," ukončila kurátorka.

Výstava potrvá do 14. októbra.