Poslanci Zastupiteľstva NSK vzali informáciu o výsledkoch medzinárodného tendra na vedomie a prijali uznesenie, ktorým predsedovi NSK Milanovi Belicovi odporúčajú podpísanie zmluvy s víťazom súťaže.
Autor TASR
Nitra 8. februára (TASR) – Nitriansky samosprávny kraj (NSK) ukončil verejné obstarávanie dopravcu, ktorý bude v regióne zabezpečovať pravidelnú prímestskú dopravu. Zákazku za viac ako 300 miliónov eur získala na obdobie desiatich rokov skupina firiem Arriva Nitra, a. s., a Arriva Nové Zámky, a. s. Počas súťaže boli podané tri námietky zo strany neúspešných uchádzačov, ale Úrad pre verejné obstarávanie ich zamietol.
„Je to vyvrcholenie verejného obstarávania, ktoré sa začalo pred dvoma rokmi. Takáto zákazka zatiaľ v rámci Slovenska nebola realizovaná. Aj preto zástupcovia NSK pri súťaži spolupracovali s odborníkmi z ministerstva dopravy, aj s našimi partnermi v Českej republike. Predpokladaná hodnota zákazky bola 334.167.676 eur. Ponúkaná cena víťazného uchádzača je 304.815.109,50 eur. Úspora oproti predpokladanej ceny zákazky je takmer 30 miliónov eur,“ informoval krajský poslanec Marián Kéry.
Poslanci Zastupiteľstva NSK dnes vzali informáciu o výsledkoch medzinárodného tendra na vedomie a prijali uznesenie, ktorým predsedovi NSK Milanovi Belicovi odporúčajú podpísanie zmluvy s víťazom súťaže. Viacerí z nich však mali výhrady k tomu, že o priebehu verejného obstarávania mali iba veľmi útržkovité informácie. „Aj teraz sme mali iba jeden deň na to, aby sme si nejako preštudovali materiál, ktorý je dosť obsiahly. Nemáme tie informácie, ktoré by sme pre rozhodovanie mali mať. Napríklad, aké boli podmienky súťaže, koľko bolo uchádzačov, chýba nám nejaké finančné a ekonomické vyhodnotenie. Nevieme, kto dával aké ceny, aký je rozsah kilometrov za rok. Ja potrebujem k svojmu rozhodnutiu takéto podklady. Tu sa nebavíme o 1000 eurách. To je šialená vec, ktorá nám bude počas desiatich rokov každý rok ovplyvňovať rozpočet,“ pripomína poslanec Peter Oremus.
Podľa jeho slov sú otázne aj deklarované úspory. „Keď si sedliackym rozumom spočítame, že na prímestskú dopravu dáme každý rok okolo 20 miliónov eur, tak za desať rokov to je 200 miliónov eur. A tu máme víťaznú cenu na úrovni 304 miliónov eur. Teraz nám vysvetľujú, že sú v tom zarátané nejaké tržby a príjmy z reklamy a podobne. Ale mi tieto informácie v materiáli, o ktorom sme hlasovali, nemáme,“ pripomína Oremus. Pochybnosti medzi niektorými poslancami vyvolávali aj samotné podmienky tendra, ktoré boli pomerne náročné a vyvolávali dojem, že sú prispôsobené konkrétnemu uchádzačovi.
„Opticky to môže tak vyzerať, ale v princípe sa mohol zapojiť do súťaže ktokoľvek a s kýmkoľvek. Ani jeden z víťazov nešiel do tendra samostatne, ale spojili sa, lebo osobitne by ani jeden z nich podmienky nespĺňal. Z našej strany bola požiadavka, aby tie kritériá zmluvy boli lepšie, ako sú tie, ktoré sú zakotvené v starej zmluve. Takže tam bola jasná požiadavka, že sa táto podmienka musela dodržať. Preto nás niektorí napríklad napádali, že je to príliš náročné. Ale veď o to ide, aby to bolo náročné. Prečo by to malo byť menej náročné. Chceme mať dopravu v kraji čo najkvalitnejšiu,“ vysvetlil Belica.
„Je to vyvrcholenie verejného obstarávania, ktoré sa začalo pred dvoma rokmi. Takáto zákazka zatiaľ v rámci Slovenska nebola realizovaná. Aj preto zástupcovia NSK pri súťaži spolupracovali s odborníkmi z ministerstva dopravy, aj s našimi partnermi v Českej republike. Predpokladaná hodnota zákazky bola 334.167.676 eur. Ponúkaná cena víťazného uchádzača je 304.815.109,50 eur. Úspora oproti predpokladanej ceny zákazky je takmer 30 miliónov eur,“ informoval krajský poslanec Marián Kéry.
Poslanci Zastupiteľstva NSK dnes vzali informáciu o výsledkoch medzinárodného tendra na vedomie a prijali uznesenie, ktorým predsedovi NSK Milanovi Belicovi odporúčajú podpísanie zmluvy s víťazom súťaže. Viacerí z nich však mali výhrady k tomu, že o priebehu verejného obstarávania mali iba veľmi útržkovité informácie. „Aj teraz sme mali iba jeden deň na to, aby sme si nejako preštudovali materiál, ktorý je dosť obsiahly. Nemáme tie informácie, ktoré by sme pre rozhodovanie mali mať. Napríklad, aké boli podmienky súťaže, koľko bolo uchádzačov, chýba nám nejaké finančné a ekonomické vyhodnotenie. Nevieme, kto dával aké ceny, aký je rozsah kilometrov za rok. Ja potrebujem k svojmu rozhodnutiu takéto podklady. Tu sa nebavíme o 1000 eurách. To je šialená vec, ktorá nám bude počas desiatich rokov každý rok ovplyvňovať rozpočet,“ pripomína poslanec Peter Oremus.
Podľa jeho slov sú otázne aj deklarované úspory. „Keď si sedliackym rozumom spočítame, že na prímestskú dopravu dáme každý rok okolo 20 miliónov eur, tak za desať rokov to je 200 miliónov eur. A tu máme víťaznú cenu na úrovni 304 miliónov eur. Teraz nám vysvetľujú, že sú v tom zarátané nejaké tržby a príjmy z reklamy a podobne. Ale mi tieto informácie v materiáli, o ktorom sme hlasovali, nemáme,“ pripomína Oremus. Pochybnosti medzi niektorými poslancami vyvolávali aj samotné podmienky tendra, ktoré boli pomerne náročné a vyvolávali dojem, že sú prispôsobené konkrétnemu uchádzačovi.
„Opticky to môže tak vyzerať, ale v princípe sa mohol zapojiť do súťaže ktokoľvek a s kýmkoľvek. Ani jeden z víťazov nešiel do tendra samostatne, ale spojili sa, lebo osobitne by ani jeden z nich podmienky nespĺňal. Z našej strany bola požiadavka, aby tie kritériá zmluvy boli lepšie, ako sú tie, ktoré sú zakotvené v starej zmluve. Takže tam bola jasná požiadavka, že sa táto podmienka musela dodržať. Preto nás niektorí napríklad napádali, že je to príliš náročné. Ale veď o to ide, aby to bolo náročné. Prečo by to malo byť menej náročné. Chceme mať dopravu v kraji čo najkvalitnejšiu,“ vysvetlil Belica.