Výstava prezentuje celé spektrum exkurzov Bočkaya do umenia, vrátane analýz médií ich vlastnými prostriedkami, meditácií o trvalých hodnotách či o prínosoch výrazných individualít do dejín umenia.
Autor TASR
Nové Zámky 27. novembra (TASR) - Výstava s názvom Ruka majstra a iné obrazy, ktorá sa začne 30. novembra v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, predstaví prierez tvorby majstra analytickej maľby a vizuálnych metafor Milana Bočkaya z uplynulých rokov.
Ako TASR informoval Martin Gubric z Galérie umenia Ernesta Zmetáka, dojem retrospektívy výstavy umocňujú objavné rozvinutia vlastných tém, úvah o umení, umelcoch, role majstrov a žiakov. "Milan Bočkay glosuje svoj pohľad na médium maľby, ktorému zostal verný. Listuje v dejinách umenia, nenápadne predkladá paradox, maľuje kresby najvýznamnejších umelcov ako Leonardove technické i výtvarné náčrty, Malevičove suprematické kompozície, Picassove parafrázy či van Goghove kresby," povedal Gubric.
Bočkay podľa Gubrica obdivuhodne manévruje v dejinách, v rôznych výtvarných tradíciách, spôsoboch zobrazovania a komentuje ich. "Nezakladá si na okoklamných hrách, lebo pasce vnímania 'ilúzie ilúzie' sa stali jeho autorskou značkou a štýlotvorným prvkom. Prekvapí skôr absolútnym súladom všetkého, kresby a maľby, dejín a súčasnosti, východnej a západnej výtvarnej tradície," dodal pracovník galérie.
Autorov návrat k téme kresby ako fundamentu maľby, zachytenej v maľbe, je viacnásobným paradoxom a ďalším z jeho vydarených "posunov". "Samostatný cyklus venoval svojmu majstrovi Rudolfovi Filovi, v ktorom komentuje jeho náčrty, zachytávajúce diela rôznych umelcov, nosnými prvkami vlastnej zásobárne. Odohráva sa to privlastnením a evokáciou filovského výtvarného uvažovania, pripomínajúc jeho prevratnú rolu nielen v dejinách slovenského výtvarného umenia," vysvetlil Gubric.
Výstava prezentuje celé spektrum exkurzov Milana Bočkaya do umenia, vrátane analýz médií ich vlastnými prostriedkami, meditácií o trvalých hodnotách či o prínosoch výrazných individualít do dejín umenia.
Milan Bočkay študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave u Rudolfa Filu a Štefana Schwartza v rokoch 1961 až 1965 a na Vysokej škole výtvarných umení v rokoch 1965 až 1971 u Dezidera Millyho a Petra Matejku. Pedagogicky pôsobil na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave. Je členom skupiny A – R. Samostatne vystavuje od roku 1980. V Galérii umenia v Nových Zámkoch mal samostatnú výstavu v roku 1993, zúčastnil sa na projekte PERTU, zameranom na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom umení, a viacerých skupinových výstavách.
Výstava potrvá do 14. januára 2018.
Ako TASR informoval Martin Gubric z Galérie umenia Ernesta Zmetáka, dojem retrospektívy výstavy umocňujú objavné rozvinutia vlastných tém, úvah o umení, umelcoch, role majstrov a žiakov. "Milan Bočkay glosuje svoj pohľad na médium maľby, ktorému zostal verný. Listuje v dejinách umenia, nenápadne predkladá paradox, maľuje kresby najvýznamnejších umelcov ako Leonardove technické i výtvarné náčrty, Malevičove suprematické kompozície, Picassove parafrázy či van Goghove kresby," povedal Gubric.
Bočkay podľa Gubrica obdivuhodne manévruje v dejinách, v rôznych výtvarných tradíciách, spôsoboch zobrazovania a komentuje ich. "Nezakladá si na okoklamných hrách, lebo pasce vnímania 'ilúzie ilúzie' sa stali jeho autorskou značkou a štýlotvorným prvkom. Prekvapí skôr absolútnym súladom všetkého, kresby a maľby, dejín a súčasnosti, východnej a západnej výtvarnej tradície," dodal pracovník galérie.
Autorov návrat k téme kresby ako fundamentu maľby, zachytenej v maľbe, je viacnásobným paradoxom a ďalším z jeho vydarených "posunov". "Samostatný cyklus venoval svojmu majstrovi Rudolfovi Filovi, v ktorom komentuje jeho náčrty, zachytávajúce diela rôznych umelcov, nosnými prvkami vlastnej zásobárne. Odohráva sa to privlastnením a evokáciou filovského výtvarného uvažovania, pripomínajúc jeho prevratnú rolu nielen v dejinách slovenského výtvarného umenia," vysvetlil Gubric.
Výstava prezentuje celé spektrum exkurzov Milana Bočkaya do umenia, vrátane analýz médií ich vlastnými prostriedkami, meditácií o trvalých hodnotách či o prínosoch výrazných individualít do dejín umenia.
Milan Bočkay študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave u Rudolfa Filu a Štefana Schwartza v rokoch 1961 až 1965 a na Vysokej škole výtvarných umení v rokoch 1965 až 1971 u Dezidera Millyho a Petra Matejku. Pedagogicky pôsobil na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave. Je členom skupiny A – R. Samostatne vystavuje od roku 1980. V Galérii umenia v Nových Zámkoch mal samostatnú výstavu v roku 1993, zúčastnil sa na projekte PERTU, zameranom na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom umení, a viacerých skupinových výstavách.
Výstava potrvá do 14. januára 2018.