V zimnom období zabezpečuje údržbu rýchlostnej cesty v okolí Nitry 16 operátorov cestnej údržby, dvaja mechanici, osem operátorov centra monitorovania dopravy a štyria hliadkari.
Autor TASR
Nitra 15. januára (TASR) - Spoločnosť Granvia Operation, a.s., ktorá zabezpečuje prevádzku a údržbu takmer 52 kilometrov rýchlostnej cesty PR1BINA, nemusela v tohtoročnej zimnej sezóne riešiť žiadne problémy spôsobené počasím. „Očakávame, že zima ešte len príde,“ skonštatoval hovorca spoločnosti Robert Kišš.
Firma je v režime zimnej údržby od začiatku novembra minulého roka. „November bol úplne bezproblémový, nevyžadoval si žiaden zásah. December bol pomerne teplý, vykonali sme niekoľko preventívnych zásahov, keď hrozilo riziko námrazy. Január je zatiaľ tiež bezproblémový, zaznamenali sme však už zvýšený výskyt zrážok pri nízkych teplotách. Okrem preventívnych zásahov sme aj odhŕňali sneh 1. januára a tiež v noci zo 4. na 5. januára,“ zhodnotil priebeh sezóny Kišš.
Stopercentná dcérska spoločnosť francúzskej skupiny VINCI Concessions zabezpečuje prevádzku a údržbu úseku R1 Nitra, západ – Tekovské Nemce, zo strediska správy a údržby Selenec, vlastnými kapacitami a údržbu úseku Severný obchvat Banskej Bystrice, zo strediska údržby Banská Bystrica, prostredníctvom externého subdodávateľa. V stredisku správy a údržby Selenec má firma dve silá, každé s kapacitou 180 ton soli. Okrem nich má k dispozícii sklad voľne loženej soli s kapacitou 150 ton, ďalšie silo s kapacitou 180 ton sa nachádza na odpočívadle Tekovské Nemce v smere do Banskej Bystrice. Pre úsek v Banskej Bystrici má zabezpečenú soľ v množstve zhruba 200 ton. „Máme aj vlastnú výrobňu soľného roztoku, soľanky. Používame certifikovanú posypovú soľ, schválenú obvodnými úradmi životného prostredia v Nitre a v Banskej Bystrici. Nepoužívame inertné posypové materiály, ako je napríklad drvený kameň,“ povedal Kišš.
Pre úsek Nitra, západ – Tekovské Nemce má Granvia Operation k dispozícii šesť sypačov so snežnými pluhmi, dve cisterny a multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré je možné osadiť snežný pluh. Na úseku v Banskej Bystrici operujú dva sypače MAN s možnosťou osadenia pluhov a cisterien, dve nákladné vozidlá so sklápacou nadstavbou na odvoz snehu a jedno vozidlo Unimog s možnosťou osadenia snehovej frézy.
V Stredisku správy a údržby Selenec funguje centrum monitorovania dopravy, v ktorom dispečeri sledujú na displejoch výstupy z 34 kamier. Tie pokrývajú všetky križovatky a potenciálne rizikové úseky. Kamerovo je pokrytý aj celý severný obchvat Banskej Bystrice. Popri ceste je osadených 15 meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálne namerané údaje ako teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra. Okrem nich sa po ceste R1 PR1BINA pohybujú počas zimnej sezóny hliadkovacie dodávky, pracovníci Granvie kontrolujú stav vozovky v jednotlivých častiach cesty a prostredníctvom vysielačky sa môžu operatívne spojiť s centrom monitorovania dopravy. Hliadky denne prejdú približne 500 kilometrov. Na rizikových miestach, kde hrozí navievanie snehu na vozovku, sú osadené snehové zábrany v celkovej dĺžke šesť kilometrov. Navievaniu snehu z polí na cestu zabraňujú aj protihlukové steny v celkovej dĺžke vyše 32 kilometrov.
V zimnom období, ktoré potrvá do 31. marca, zabezpečuje údržbu rýchlostnej cesty v okolí Nitry 16 operátorov cestnej údržby, dvaja mechanici, osem operátorov centra monitorovania dopravy a štyria hliadkari. Na úseku v Banskej Bystrici sú šiesti vodiči zimnej údržby, traja operátori oddelenia monitorovania dopravy a dvaja mechanici. „Na všetkých úsekoch môžeme v prípade kalamitnej situácie využiť pomoc externých dodávateľov, s ktorými máme pre takéto prípady zmluvu,“ informoval Kišš.
Firma je v režime zimnej údržby od začiatku novembra minulého roka. „November bol úplne bezproblémový, nevyžadoval si žiaden zásah. December bol pomerne teplý, vykonali sme niekoľko preventívnych zásahov, keď hrozilo riziko námrazy. Január je zatiaľ tiež bezproblémový, zaznamenali sme však už zvýšený výskyt zrážok pri nízkych teplotách. Okrem preventívnych zásahov sme aj odhŕňali sneh 1. januára a tiež v noci zo 4. na 5. januára,“ zhodnotil priebeh sezóny Kišš.
Stopercentná dcérska spoločnosť francúzskej skupiny VINCI Concessions zabezpečuje prevádzku a údržbu úseku R1 Nitra, západ – Tekovské Nemce, zo strediska správy a údržby Selenec, vlastnými kapacitami a údržbu úseku Severný obchvat Banskej Bystrice, zo strediska údržby Banská Bystrica, prostredníctvom externého subdodávateľa. V stredisku správy a údržby Selenec má firma dve silá, každé s kapacitou 180 ton soli. Okrem nich má k dispozícii sklad voľne loženej soli s kapacitou 150 ton, ďalšie silo s kapacitou 180 ton sa nachádza na odpočívadle Tekovské Nemce v smere do Banskej Bystrice. Pre úsek v Banskej Bystrici má zabezpečenú soľ v množstve zhruba 200 ton. „Máme aj vlastnú výrobňu soľného roztoku, soľanky. Používame certifikovanú posypovú soľ, schválenú obvodnými úradmi životného prostredia v Nitre a v Banskej Bystrici. Nepoužívame inertné posypové materiály, ako je napríklad drvený kameň,“ povedal Kišš.
Pre úsek Nitra, západ – Tekovské Nemce má Granvia Operation k dispozícii šesť sypačov so snežnými pluhmi, dve cisterny a multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré je možné osadiť snežný pluh. Na úseku v Banskej Bystrici operujú dva sypače MAN s možnosťou osadenia pluhov a cisterien, dve nákladné vozidlá so sklápacou nadstavbou na odvoz snehu a jedno vozidlo Unimog s možnosťou osadenia snehovej frézy.
V Stredisku správy a údržby Selenec funguje centrum monitorovania dopravy, v ktorom dispečeri sledujú na displejoch výstupy z 34 kamier. Tie pokrývajú všetky križovatky a potenciálne rizikové úseky. Kamerovo je pokrytý aj celý severný obchvat Banskej Bystrice. Popri ceste je osadených 15 meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálne namerané údaje ako teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra. Okrem nich sa po ceste R1 PR1BINA pohybujú počas zimnej sezóny hliadkovacie dodávky, pracovníci Granvie kontrolujú stav vozovky v jednotlivých častiach cesty a prostredníctvom vysielačky sa môžu operatívne spojiť s centrom monitorovania dopravy. Hliadky denne prejdú približne 500 kilometrov. Na rizikových miestach, kde hrozí navievanie snehu na vozovku, sú osadené snehové zábrany v celkovej dĺžke šesť kilometrov. Navievaniu snehu z polí na cestu zabraňujú aj protihlukové steny v celkovej dĺžke vyše 32 kilometrov.
V zimnom období, ktoré potrvá do 31. marca, zabezpečuje údržbu rýchlostnej cesty v okolí Nitry 16 operátorov cestnej údržby, dvaja mechanici, osem operátorov centra monitorovania dopravy a štyria hliadkari. Na úseku v Banskej Bystrici sú šiesti vodiči zimnej údržby, traja operátori oddelenia monitorovania dopravy a dvaja mechanici. „Na všetkých úsekoch môžeme v prípade kalamitnej situácie využiť pomoc externých dodávateľov, s ktorými máme pre takéto prípady zmluvu,“ informoval Kišš.