Predložená reforma by podľa KDH štát nestála peniaze navyše, centrálne riadenie by však zefektívnilo systém.
Autor TASR
Poprad 21. septembra (TASR) - Záchranná zdravotná služba (ZZS) a najmä jej operačné stredisko (OS) potrebujú reformu. Na tlačovej konferencii v Poprade to vo štvrtok uviedol prezident Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov František Majerský, ktorý v nadchádzajúcich parlamentný voľbách kandiduje za Kresťanskodemokratické hnutie (KDH).
"Záchranná služba má 600.000 výjazdov ročne, 75 percent z nich je menej naliehavých a z toho tretina je takých, ktoré vôbec záchranári nemuseli riešiť. Vtedy chýbajú na miestach, kde by mali naozaj byť," uviedol Majerský. Hnutie chce zefektívniť prácu OS, ktoré by malo selektovať výjazdy a určiť, kde je prítomnosť záchranárov nutná, kde stačí dopravná zdravotná služba (DZS) a kde si dokážu pacienti pomôcť aj sami. DZS by mala podľa Majerského prejsť pod OS ZZS, aby efektívne transportovala pacientov do nemocnice alebo na vyšetrenie.
Predložená reforma by podľa KDH štát nestála peniaze navyše, centrálne riadenie by však zefektívnilo systém. Majerský dodal, že potrebná je v tejto súvislosti najmä digitalizácia, preškolenie pracovníkov OS a vytvorenie poradenskej linky pre pacientov. "Ďalšou kľúčovou témou je edukácia laickej verejnosti. Chceme tiež vytvoriť sieť tzv. first responderov, ľudí preškolených z prvej pomoci, ktorí budú naprieč celým Slovenskom, budú mať k dispozícii verejný defibrilátor, privolajú ich k akútnym stavom a do príchodu zdravotnej služby poskytnú postihnutému pomoc," vysvetlil Majerský.
Expert KDH na zdravotníctvo Peter Stachura dodal, že hnutie chce zmeniť aj systém poskytovanej akútnej zdravotnej starostlivosti a rozšíriť sieť heliportov. "Je to vec dostupnosti, na Slovensku nemáme víziu a jednoznačne zadefinované, kde sú urgentné príjmy spĺňajúce kritériá pracovísk 21. storočia. Urgentný príjem, ktorý bol vybudovaný v Košiciach, nie je na mieste, kde sa dokážu postarať napríklad o polytraumatizovaných pacientov komplexne a musia ich prevážať z Rastislavovej ulice na Triedu SNP. Takýchto anomálií je u nás viac a urgentné príjmy či už materiálno-technickým a personálnym zabezpečením nespĺňajú očakávané kritériá," skonštatoval Stachura.
Upozornil tiež, že na Slovensku je len desať aktívnych heliportov a z nich iba sedem spĺňa kritériá na pristávanie vrtuľníkov. "Na porovnanie, v Českej republike je 34 heliportov, ktoré sú veľmi blízko nemocníc," dodáva Stachura s tým, že KDH pripravilo stratégiu, ako túto problematiku riešiť.
"Záchranná služba má 600.000 výjazdov ročne, 75 percent z nich je menej naliehavých a z toho tretina je takých, ktoré vôbec záchranári nemuseli riešiť. Vtedy chýbajú na miestach, kde by mali naozaj byť," uviedol Majerský. Hnutie chce zefektívniť prácu OS, ktoré by malo selektovať výjazdy a určiť, kde je prítomnosť záchranárov nutná, kde stačí dopravná zdravotná služba (DZS) a kde si dokážu pacienti pomôcť aj sami. DZS by mala podľa Majerského prejsť pod OS ZZS, aby efektívne transportovala pacientov do nemocnice alebo na vyšetrenie.
Predložená reforma by podľa KDH štát nestála peniaze navyše, centrálne riadenie by však zefektívnilo systém. Majerský dodal, že potrebná je v tejto súvislosti najmä digitalizácia, preškolenie pracovníkov OS a vytvorenie poradenskej linky pre pacientov. "Ďalšou kľúčovou témou je edukácia laickej verejnosti. Chceme tiež vytvoriť sieť tzv. first responderov, ľudí preškolených z prvej pomoci, ktorí budú naprieč celým Slovenskom, budú mať k dispozícii verejný defibrilátor, privolajú ich k akútnym stavom a do príchodu zdravotnej služby poskytnú postihnutému pomoc," vysvetlil Majerský.
Expert KDH na zdravotníctvo Peter Stachura dodal, že hnutie chce zmeniť aj systém poskytovanej akútnej zdravotnej starostlivosti a rozšíriť sieť heliportov. "Je to vec dostupnosti, na Slovensku nemáme víziu a jednoznačne zadefinované, kde sú urgentné príjmy spĺňajúce kritériá pracovísk 21. storočia. Urgentný príjem, ktorý bol vybudovaný v Košiciach, nie je na mieste, kde sa dokážu postarať napríklad o polytraumatizovaných pacientov komplexne a musia ich prevážať z Rastislavovej ulice na Triedu SNP. Takýchto anomálií je u nás viac a urgentné príjmy či už materiálno-technickým a personálnym zabezpečením nespĺňajú očakávané kritériá," skonštatoval Stachura.
Upozornil tiež, že na Slovensku je len desať aktívnych heliportov a z nich iba sedem spĺňa kritériá na pristávanie vrtuľníkov. "Na porovnanie, v Českej republike je 34 heliportov, ktoré sú veľmi blízko nemocníc," dodáva Stachura s tým, že KDH pripravilo stratégiu, ako túto problematiku riešiť.