Počas najbližších dvoch rokov by na slovenskej a poľskej strane Vysokých Tatier malo pribudnúť 60 kilometrov cyklistických trás a infraštruktúra pre cyklistov.
Autor TASR
Kežmarok 13. decembra (TASR) – Spolupráca medzi Slovenskom a Poľskom, ale aj rozvoj regiónu. Tieto dva body vyzdvihol primátor mesta Kežmarok a zároveň predseda Rady Zduženia Euroregión Tatry Ján Ferenčák dnes počas 22. Cezhraničného kongresu Euroregiónu Tatry, ktorý sa koná v Kežmarku. Ako ďalej uviedol pre TASR, v rámci činnosti v roku 2016 podpísalo deväť slovenských a poľských samospráv partnerskú zmluvu, ktorou otvorili vlakový projekt spojený s realizáciou druhej etapy Historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier. Počas najbližších dvoch rokov by na slovenskej a poľskej strane Vysokých Tatier malo pribudnúť 60 kilometrov cyklistických trás a infraštruktúra pre cyklistov.
"Ide o päť partnerov zo slovenskej strany od Oravy cez Liptov až po Spiš. Po druhej etape sa Kežmarok spojí s poľským Nowym Targom súvislou cyklistickou trasou," priblížil Ferenčák. Na poľskej strane bude chodník pokračovať od mesta Nowy Targ na východ cez Gminu Szaflary až k hraničnému priechodu Kacwin – Veľká Franková. Na slovenskej strane bude dokončená hlavná trasa cesty okolo Tatier a vznikne kompletný cyklistický úsek od hranice Chocholów – Suchá Hora na západ až po hranicu Kacwin – Veľká Franková na východe. "Na slovenskej strane budú partneri pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú ďalej do Kežmarku. Okrem toho na Slovensku vzniknú ďalšie úseky cesty okolo Tatier v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek Hniezdne – Stará Ľubovňa. To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky cesty, ktoré boli vybudované v predchádzajúcom období," informovala Radoslava Krafčíková, poverená zastupovaním riadenia kancelárie Združenia Euroregión Tatry v Kežmarku.
Partneri projektu sa postarali aj o zabezpečenie doplnkovej infraštruktúry, ktorá bude slúžiť cyklistom, ale aj korčuliarom na jednotlivých úsekoch trás. "Vybuduje sa 15 odpočívadiel s vybavením, pribudnú stojany na bicykle, samoobslužné servisné stojany. V poľskom Nowom Targu, v mieste spojenia prvej a druhej etapy Cesty okolo Tatier, bude pri železničnej stanici vybudované bezplatné parkovisko pre cyklistov typu „park and ride“ (zaparkuj a choď)," objasnila Krafčíková. S realizáciou investičných aktivít vo výške šesť miliónov eur sa začne na jar budúceho roka, ukončené by mali byť na jeseň 2018.
Ferenčák uviedol, že z činnosti euroregiónu v tomto roku ide aj o konkrétne hmatateľné výsledky. "Euroregión Tatry je úspešný aj v projekte Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, kde máme možnosť vypracovať projektové dokumentácie k týmto cyklotrasám či kultúrne podujatia," priblížil. Ako ďalej doplnil, hľadajú aj partnerov pre tie slovenské samosprávy, ktoré prejavia záujem zúčastniť sa mikroprojektov v rámci slovensko-poľského cezhraničného projektu Interregu V – A.
Euroregión Tatry je zoskupenie samospráv, ktoré vytvorili organizáciu, ktorá ich zastrešuje. Podľa slov Ferenčáka výhodou euroregiónu je, že nie sú limitovaní administratívnym členením. "To znamená, že zahŕňa pohraničie, teda členov zo Spiša, Šariša a Oravy a hovoríme o takom vzájomnom spájaní sa. Toto je asi hlavnou podstatou Euroregiónu Tatry," vysvetlil Ferenčák. Podľa jeho slov ďalším zmyslom okrem rozvíjania spolupráce medzi Slovenskom a Poľskom je aj pomôcť regiónu v rozvoji. V rokoch 2014 a 2015 vďaka ich vzájomnej spolupráci vzniklo približne 100 kilometrov cyklistických trás v rámci prvej etapy cesty okolo Tatier.
"Ide o päť partnerov zo slovenskej strany od Oravy cez Liptov až po Spiš. Po druhej etape sa Kežmarok spojí s poľským Nowym Targom súvislou cyklistickou trasou," priblížil Ferenčák. Na poľskej strane bude chodník pokračovať od mesta Nowy Targ na východ cez Gminu Szaflary až k hraničnému priechodu Kacwin – Veľká Franková. Na slovenskej strane bude dokončená hlavná trasa cesty okolo Tatier a vznikne kompletný cyklistický úsek od hranice Chocholów – Suchá Hora na západ až po hranicu Kacwin – Veľká Franková na východe. "Na slovenskej strane budú partneri pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú ďalej do Kežmarku. Okrem toho na Slovensku vzniknú ďalšie úseky cesty okolo Tatier v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek Hniezdne – Stará Ľubovňa. To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky cesty, ktoré boli vybudované v predchádzajúcom období," informovala Radoslava Krafčíková, poverená zastupovaním riadenia kancelárie Združenia Euroregión Tatry v Kežmarku.
Partneri projektu sa postarali aj o zabezpečenie doplnkovej infraštruktúry, ktorá bude slúžiť cyklistom, ale aj korčuliarom na jednotlivých úsekoch trás. "Vybuduje sa 15 odpočívadiel s vybavením, pribudnú stojany na bicykle, samoobslužné servisné stojany. V poľskom Nowom Targu, v mieste spojenia prvej a druhej etapy Cesty okolo Tatier, bude pri železničnej stanici vybudované bezplatné parkovisko pre cyklistov typu „park and ride“ (zaparkuj a choď)," objasnila Krafčíková. S realizáciou investičných aktivít vo výške šesť miliónov eur sa začne na jar budúceho roka, ukončené by mali byť na jeseň 2018.
Ferenčák uviedol, že z činnosti euroregiónu v tomto roku ide aj o konkrétne hmatateľné výsledky. "Euroregión Tatry je úspešný aj v projekte Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, kde máme možnosť vypracovať projektové dokumentácie k týmto cyklotrasám či kultúrne podujatia," priblížil. Ako ďalej doplnil, hľadajú aj partnerov pre tie slovenské samosprávy, ktoré prejavia záujem zúčastniť sa mikroprojektov v rámci slovensko-poľského cezhraničného projektu Interregu V – A.
Euroregión Tatry je zoskupenie samospráv, ktoré vytvorili organizáciu, ktorá ich zastrešuje. Podľa slov Ferenčáka výhodou euroregiónu je, že nie sú limitovaní administratívnym členením. "To znamená, že zahŕňa pohraničie, teda členov zo Spiša, Šariša a Oravy a hovoríme o takom vzájomnom spájaní sa. Toto je asi hlavnou podstatou Euroregiónu Tatry," vysvetlil Ferenčák. Podľa jeho slov ďalším zmyslom okrem rozvíjania spolupráce medzi Slovenskom a Poľskom je aj pomôcť regiónu v rozvoji. V rokoch 2014 a 2015 vďaka ich vzájomnej spolupráci vzniklo približne 100 kilometrov cyklistických trás v rámci prvej etapy cesty okolo Tatier.