Podľa rezortu dopravy o prejazde nákladnej dopravy cez obec Mníšek nad Popradom nie je rozhodnuté a v súčasnosti sa diskutuje o tejto možnosti s poľskou stranou.
Autor TASR
Mníšek nad Popradom 22. marca (TASR) – Obec Mníšek nad Popradom v staroľubovnianskom okrese zásadne nesúhlasí s prejazdom kamiónovej dopravy cez jej intravilán. Starosta Peter Žemba pre TASR uviedol, že 700 metrový úsek cesty spolu s veľkým mostom, ktorý bol financovaný z eurofondov a sprevádzkovali ho pred viac ako dvoma rokmi, síce spĺňa podľa nových noriem parametre pre medzinárodnú dopravu, ďalšie cesty v okrese vrátane tej, ktorá vedie cez Mníšek nad Popradom, však zďaleka nie.
"Ostatné cesty v okrese sú 60 rokov staré a jednoznačne nespĺňajú podmienky, aby tam mohli pustiť 40 tonové kolosy do Poľska a ďalej do celého sveta. To si nemôžeme dovoliť, pretože by išli cez dediny, ktoré nemajú chodníky, nemajú kvalitné osvetlenie. Tieto cesty sú určené pre osobnú dopravu, určite nie pre kamiónovú. To by bola obrovská zmena, keď tam teraz ide možno jeden kamión za tri hodiny a keď nám tak povediac cez obývačky pôjde nekončiaci sa zástup kamiónov," upozornil Žemba. Dodal, že toto nesystémové opatrenie by jednak ohrozilo bezpečnosť občanov, ale aj porušilo ich základné práva na pokojný život a ochranu majetku. Podľa neho sa už dávno mali postaviť koridory a obchádzky, keď bolo jasné, že nákladná doprava si bude vyžadovať jazdiť cez túto oblasť.
Podľa rezortu dopravy o prejazde nákladnej dopravy cez obec Mníšek nad Popradom nie je rozhodnuté a v súčasnosti sa diskutuje o tejto možnosti s poľskou stranou. "Bez ďalších investícií a odstránení kritických miest na tejto ceste prvej triedy spájajúcej hraničný priechod Mníšek na Popradom nemožno otvoriť túto komunikáciu pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Takisto je potrebné uzatvoriť tzv. rámcovú dohodu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o dopravnom charaktere ciest a mostov prechádzajúcich cez spoločnú štátnu hranicu," uviedlo pre TASR v stanovisku oddelenie pre komunikáciu s médiami a verejnosťou ministerstva dopravy.
Požiadavku o prejazd nákladnej dopravy cez obec Mníšek nad Popradom predložili Slovenskej správe ciest (SSC) hlavne prepravcovia z Poľskej republiky resp. z okresu Stará Ľubovňa. "Požiadali sme ich o spresnenie požiadaviek vzhľadom k tomu, že cez hraničný priechod Mníšek nad Popradom je v súčasnosti doprava obmedzená, a to len pre vozidlá do 7,5 tony," reagovala hovorkyňa SSC Lucia Karelová. SSC zaujme k požiadavke prepravcov stanovisko po predložení dokladov prepravcov a stanovísk obcí Hraničné a Mníšek nad Popradom.
Podľa Žembu by však kladné stanovisko k tejto požiadavke zasiahlo celú oblasť, nielen tieto dve obce. Tvrdí, že pri takejto zmene využitia komunikácie je potrebné aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. "Podľa mojich informácií je viac dopravcov, ktorí chcú prechádzať cez Mníšek nad Popradom ďalej na Starú Ľubovňu, ale najsilnejší sú traja, ktorí si myslia, že keď je tu most, tak treba cez neho jazdiť a oni ušetria náklady. Teraz musia chodiť až smerom ku Stropkovu, ale toto nie je náš problém, že nemajú kade jazdiť, to musí riešiť niekto iný," uzatvára starosta s tým, že je pripravený v prípade odsúhlasenia zmeny podať žalobu na príslušné súdy za vedomé zneužívanie verejných zdrojov, za porušovanie ľudských práv a slobôd i európskych smerníc.
"Ostatné cesty v okrese sú 60 rokov staré a jednoznačne nespĺňajú podmienky, aby tam mohli pustiť 40 tonové kolosy do Poľska a ďalej do celého sveta. To si nemôžeme dovoliť, pretože by išli cez dediny, ktoré nemajú chodníky, nemajú kvalitné osvetlenie. Tieto cesty sú určené pre osobnú dopravu, určite nie pre kamiónovú. To by bola obrovská zmena, keď tam teraz ide možno jeden kamión za tri hodiny a keď nám tak povediac cez obývačky pôjde nekončiaci sa zástup kamiónov," upozornil Žemba. Dodal, že toto nesystémové opatrenie by jednak ohrozilo bezpečnosť občanov, ale aj porušilo ich základné práva na pokojný život a ochranu majetku. Podľa neho sa už dávno mali postaviť koridory a obchádzky, keď bolo jasné, že nákladná doprava si bude vyžadovať jazdiť cez túto oblasť.
Podľa rezortu dopravy o prejazde nákladnej dopravy cez obec Mníšek nad Popradom nie je rozhodnuté a v súčasnosti sa diskutuje o tejto možnosti s poľskou stranou. "Bez ďalších investícií a odstránení kritických miest na tejto ceste prvej triedy spájajúcej hraničný priechod Mníšek na Popradom nemožno otvoriť túto komunikáciu pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Takisto je potrebné uzatvoriť tzv. rámcovú dohodu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o dopravnom charaktere ciest a mostov prechádzajúcich cez spoločnú štátnu hranicu," uviedlo pre TASR v stanovisku oddelenie pre komunikáciu s médiami a verejnosťou ministerstva dopravy.
Požiadavku o prejazd nákladnej dopravy cez obec Mníšek nad Popradom predložili Slovenskej správe ciest (SSC) hlavne prepravcovia z Poľskej republiky resp. z okresu Stará Ľubovňa. "Požiadali sme ich o spresnenie požiadaviek vzhľadom k tomu, že cez hraničný priechod Mníšek nad Popradom je v súčasnosti doprava obmedzená, a to len pre vozidlá do 7,5 tony," reagovala hovorkyňa SSC Lucia Karelová. SSC zaujme k požiadavke prepravcov stanovisko po predložení dokladov prepravcov a stanovísk obcí Hraničné a Mníšek nad Popradom.
Podľa Žembu by však kladné stanovisko k tejto požiadavke zasiahlo celú oblasť, nielen tieto dve obce. Tvrdí, že pri takejto zmene využitia komunikácie je potrebné aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. "Podľa mojich informácií je viac dopravcov, ktorí chcú prechádzať cez Mníšek nad Popradom ďalej na Starú Ľubovňu, ale najsilnejší sú traja, ktorí si myslia, že keď je tu most, tak treba cez neho jazdiť a oni ušetria náklady. Teraz musia chodiť až smerom ku Stropkovu, ale toto nie je náš problém, že nemajú kade jazdiť, to musí riešiť niekto iný," uzatvára starosta s tým, že je pripravený v prípade odsúhlasenia zmeny podať žalobu na príslušné súdy za vedomé zneužívanie verejných zdrojov, za porušovanie ľudských práv a slobôd i európskych smerníc.