Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Prešovský kraj

Nový most pri Starej Ľubovni má prispieť k rozvoju celého regiónu

Na snímke nový cestný hraničný most medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou cez rieku Poprad medzi obcami Mníšek nad Popradom a Piwniczna počas slávnostného otvorenia v Mníšku nad Popradom 1. októbra 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Príprava projektu sa začala ešte v roku 2004.

Mníšek nad Popradom 1. októbra (TASR) – Hraničný most ponad rieku Poprad v obci Mníšek nad Popradom, okres Stará Ľubovňa, ktorý dnes slávnostne otvorili, má prispieť k rozvoju celého regiónu. Mostný objekt, ktorý spája Slovensko s Poľskom, budovali viac ako tri roky a jeho výstavba stála zhruba 7 miliónov eur. Samotné práce na stavbe sa začali v marci 2012 a ukončené boli v máji tohto roku. "Sú to celé roky, kým sa vybudoval nový hraničný priechod, tento kraj je vďaka svojej malebnosti predurčený na rozvoj cestovného ruchu a verím, že aj toto nové hraničné priecestie mu napomôže dobrej spolupráci s Poľskou republikou," konštatoval tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček.

O tom, že Slovensku záleží na dobrom cestnom prepojení s Poľskom, podľa neho svedčí aj fakt, že toto nie je jediná cesta, na ktorej sa momentálne pracuje. "Je to aj diaľnica D3 smerom z Poľska do Žiliny a pre nás je prioritou aj rýchlostná cesta R4 z Prešova na poľskú hranicu," upozornil Stromček. Na to, aby sa regióny rozvíjali, je podľa neho potrebná dobrá cestná infraštruktúra. Ďalší rozvoj, okrem iných aj regiónu severného Spiša, podlieha kvalitnému prepojeniu s Poľskom. Pôvodná lehota výstavby bola kratšia, výstavbu však predĺžil proces verejného obstarávania na poľskej strane, ktorá stavenisko odovzdala o rok neskôr ako Slováci. Následne voda počas povodne v máji 2014 odniesla podporné debnenie a skruž na dvoch pilieroch, čo práce pozastavilo na cca štyri mesiace.



"Tento projekt sme začali realizovať ešte v roku 2004, kedy začala intenzívna príprava. Bol to pomerne náročný projekt z pohľadu koordinácie na území oboch štátov, aj keď dĺžkovo nie tak veľký, mostný objekt má 322 metrov, cestná časť na slovenskom území má zhruba 540 metrov," objasnil riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) - Investičná výstavba a správa ciest Košice Jozef Fabian. Investorom bola SSC a zhotoviteľom Inžinierske stavby Košice. Veľká časť projektu na slovenskej strane bola spolufinancovaná zo zdrojov Európskej únie, poľská strana stavbu financovala z vlastných zdrojov. Mostné prepojenie vedie cez rieku Poprad aj ponad potok Hraničná a na území Poľskej republiky ponad železničnú trať a regionálne významnú cestu. "Výstavba bola náročná, preto že sme museli regulovať rieku Poprad aj potok Hraničná, život nám skomplikovali aj povodne," dodal Fabian.

Pôvodný hraničný priechod Mníšek nad Popradom - Piwniczna na ceste I/68 bol určený len pre vozidlá do 3,5 tony. Pre ťažký terén, geologickú stavbu a zosuvy na viacerých miestach, musela byť urobená preložka cesty I/68 do novej trasy, s novým hraničným mostom cez rieku Poprad. Tu už bude platiť obmedzenie len pre vozidlá nad 7,5 tony. "Nová cesta bude zároveň komfortnou cyklomagistrálou až do poľského mesta Nowy Sacz. Pôvodná cesta prejde do správy miestnej samosprávy, ktorá ju bude využívať podľa svojho uváženia," doplnil Fabian. Nové hraničné prepojenie na slovenskej strane je o niečo kratšie, ako to pôvodné. Na poľskej strane pribudla okrem mosta aj časť novej cesty spolu s kruhovou križovatkou.