Podnety sa týkali nekalého podomového predaja najmä v oblasti energetiky, ďalej majetkových sporov, problémov s exekútormi a stále aj tzv. šmejdov.
Autor TASR
Poprad 21. decembra (TASR) – Počas šiestich mesiacov fungovania už druhého ročníka projektu Senior Ombudsman, ktorého tvorcom je Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) sídliaca v Poprade, prijali približne 600 podnetov od nespokojných spotrebiteľov v dôchodkovom veku. Podnety sa týkali predovšetkým nekalého podomového predaja najmä v oblasti energetiky, ďalej majetkových sporov, problémov s exekútormi a stále aj šmejdov, ktorí si hľadajú nové spôsoby, ako ľudí nalákať na kúpu predraženého tovaru.
„Projekt ako taký bol náročný, no zároveň zaujímavý a čo nás najviac uspokojuje, že zaujal najmä seniorov. Počas tohto polroka sme zaznamenali aj nový fenomén. Objavili sa pracoviská obchodných spoločností na území nášho regiónu, ktoré oslovujú seniorov, aby si prišli privyrobiť niekoľko stoviek eur mesačne. Dôchodcovia však v dobrej viere, že sa im podarí nájsť si prácu, namiesto pracovnej zmluvy podpíšu zmluvu o úvere alebo kúpnu zmluvu a dodací list zariadenia, ktoré vôbec nepotrebujú. Mesačne tak majú následne platiť 50 eur,“ priblížil jeden z aktuálnych problémov predseda S.O.S. Michal Fáber.
Na projekt Senior Ombudsman získala S.O.S. na tento rok 23.000 eur zo zdrojov Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Už bola vypísaná výzva aj na rok 2016 a združenie sa chce o zdroje uchádzať opäť aj s novými aktivitami. „Chceme posilniť spoluprácu s bytovými družstvami v súvislosti s podomovým predajom. Tiež by sme chceli, aby sa propagačné akcie ohlasovali na mestskom úrade, prípadne docieliť, aby mestské a obecné úrady takéto akcie na svojom území zakázali,“ priblížila plány Petra Vargová Čakovská zo S.O.S. Cieľom združenia je tiež v budúcom roku založiť pobočky Senior Ombudsman v každom kraji na Slovensku. Všetko však závisí od výšky získaných finančných prostriedkov z grantu.
Okrem pobočky v Poprade fungoval Senior Ombudsman šesť mesiacov aj v Bratislave, kde vybavili celkom 250 podnetov. Tu sa však sústredili okrem poradenskej služby aj na prednášky a vzdelávanie seniorov. „Dohromady sa nám podarilo na oboch pobočkách pripraviť 16 seminárov. Teší nás, že už samotní seniori si nás pozývajú na ich akcie, chcú vedieť, ako sa majú brániť voči nekalým praktikám,“ upozornila Vargová Čakovská. Aj v tejto súvislosti vydala S.O.S. tri manuály, ktoré ľuďom v dôchodkovom veku vysvetľujú, jednak ako sa orientovať na trhu s energiami, ako predchádzať dedičským sporom a tiež ako rozpoznať nekalé praktiky šmejdov.
Projekt Senior Ombudsman funguje už druhý rok a inšpirovali sa ním aj českí kolegovia zo Združenia českých spotrebiteľov. Spustili webový portál, kde zverejňujú dôležité, užitočné a potrebné informácie. „Môžeme si tiež vymieňať skúsenosti v rôznych oblastiach, keďže nekalé praktiky sa najčastejšie z Čiech posúvajú na Slovensko alebo naopak, takže budeme vedieť veľmi dobre v tomto operovať a upozorniť dopredu na niečo, čo môže seniorov reálne hroziť,“ doplnila Vargová Čakovská. V tejto súvislosti chce združenie hľadať možnosti, ako projekt Senior Ombudsman rozšíriť na všetky krajiny Vyšehradskej štvorky. Trhy v týchto štátoch sú totiž príbuzné, niekedy až identické a praktiky v tomto európskom priestore tak aj najľahšie šíriteľné.
„Projekt ako taký bol náročný, no zároveň zaujímavý a čo nás najviac uspokojuje, že zaujal najmä seniorov. Počas tohto polroka sme zaznamenali aj nový fenomén. Objavili sa pracoviská obchodných spoločností na území nášho regiónu, ktoré oslovujú seniorov, aby si prišli privyrobiť niekoľko stoviek eur mesačne. Dôchodcovia však v dobrej viere, že sa im podarí nájsť si prácu, namiesto pracovnej zmluvy podpíšu zmluvu o úvere alebo kúpnu zmluvu a dodací list zariadenia, ktoré vôbec nepotrebujú. Mesačne tak majú následne platiť 50 eur,“ priblížil jeden z aktuálnych problémov predseda S.O.S. Michal Fáber.
Na projekt Senior Ombudsman získala S.O.S. na tento rok 23.000 eur zo zdrojov Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Už bola vypísaná výzva aj na rok 2016 a združenie sa chce o zdroje uchádzať opäť aj s novými aktivitami. „Chceme posilniť spoluprácu s bytovými družstvami v súvislosti s podomovým predajom. Tiež by sme chceli, aby sa propagačné akcie ohlasovali na mestskom úrade, prípadne docieliť, aby mestské a obecné úrady takéto akcie na svojom území zakázali,“ priblížila plány Petra Vargová Čakovská zo S.O.S. Cieľom združenia je tiež v budúcom roku založiť pobočky Senior Ombudsman v každom kraji na Slovensku. Všetko však závisí od výšky získaných finančných prostriedkov z grantu.
Okrem pobočky v Poprade fungoval Senior Ombudsman šesť mesiacov aj v Bratislave, kde vybavili celkom 250 podnetov. Tu sa však sústredili okrem poradenskej služby aj na prednášky a vzdelávanie seniorov. „Dohromady sa nám podarilo na oboch pobočkách pripraviť 16 seminárov. Teší nás, že už samotní seniori si nás pozývajú na ich akcie, chcú vedieť, ako sa majú brániť voči nekalým praktikám,“ upozornila Vargová Čakovská. Aj v tejto súvislosti vydala S.O.S. tri manuály, ktoré ľuďom v dôchodkovom veku vysvetľujú, jednak ako sa orientovať na trhu s energiami, ako predchádzať dedičským sporom a tiež ako rozpoznať nekalé praktiky šmejdov.
Projekt Senior Ombudsman funguje už druhý rok a inšpirovali sa ním aj českí kolegovia zo Združenia českých spotrebiteľov. Spustili webový portál, kde zverejňujú dôležité, užitočné a potrebné informácie. „Môžeme si tiež vymieňať skúsenosti v rôznych oblastiach, keďže nekalé praktiky sa najčastejšie z Čiech posúvajú na Slovensko alebo naopak, takže budeme vedieť veľmi dobre v tomto operovať a upozorniť dopredu na niečo, čo môže seniorov reálne hroziť,“ doplnila Vargová Čakovská. V tejto súvislosti chce združenie hľadať možnosti, ako projekt Senior Ombudsman rozšíriť na všetky krajiny Vyšehradskej štvorky. Trhy v týchto štátoch sú totiž príbuzné, niekedy až identické a praktiky v tomto európskom priestore tak aj najľahšie šíriteľné.