Mesto Prešov chce prejsť na systém rezidentských a abonentských kariet, o čom už rokovala aj mestská rada.
Autor TASR
Prešov 28. októbra (TASR) – Začiatkom tohto týždňa (25.10.) deklarovali na tlačovej besede dva poslanecké kluby prešovského mestského zastupiteľstva, že nepodporia pripravované všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta, ktoré sa týka zmien v parkovaní. Mesto chce prejsť na systém rezidentských a abonentských kariet, o čom už rokovala aj mestská rada. Poslanci za klub Smer-SD, nezávislí poslanci a SNS i klub Lepší Prešov, ktorí kritizovali text navrhovaného VZN, neprišli ani na zasadnutie mestskej rady s pozmeňujúcimi návrhmi, pritom ich kluby najmä v mestskom parlamente majú väčšinu.
"Je smutné, že po roku a pol príprav tieto poslanecké kluby zmietli zo stola návrh VZN, ktorý mal skvalitniť život Prešovčanov. Obyvatelia mesta sa stali rukojemníkmi ich politických hier. Toto víťazstvo ľavice znamená prehru väčšiny Prešovčanov," uviedla primátorka Andrea Turčanová. Konštatovala, že poslanci z uvedených klubov nepredložili žiadne reálne argumenty a nenavrhli žiadne riešenia. "Som sklamaná postojom týchto klubov, ktorý absolútne nekorešponduje s vyhlasovaním, že podporujú našu vzájomnú spoluprácu. Opäť sa ukazuje, že sú to len prázdne reči," dodala.
Turčanová uviedla, že skupina, ktorá sa stavia chrbtom k navrhovanému VZN, sa údajne obáva toho, aby sa nezopakovala situácia z Košíc. Tieto obavy vyvracia tým, že kým v Košiciach parkoviská prevádzkuje súkromná spoločnosť EEI, v Prešove ich bude mať v rukách mestská firma. Košice pred prechodom na nový systém nestavali parkovacie miesta, Prešov ich buduje už dva roky a v budúcom roku plánujeme postaviť ďalších 1200-1500 parkovacích miest. Košice zaviedli spoplatnenie takmer okamžite, Prešov pripravuje postupné zavádzanie rezidentských zón od júla 2017, podľa tempa dobudovávania parkovísk. Primátorka argumentuje aj tým, že Košičania sa búria proti vysokej cene, v Prešove ide predovšetkým o nastavenie pravidiel. V pripomienkach k návrhu VZN Turčanová navrhla cenu jedno euro na rok za vydanie rezidentskej a abonentskej karty.
Nespokojní poslanci kritizovali aj nedostatočnú komunikáciu s občanmi. "Nie je to tak. Po svojom nástupe do funkcie primátorky som zriadila dopravnú komisiu, ktorej členmi sú špičkoví odborníci z celého mesta, úradu, štátnej správy i Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest či Krajského dopravného inšpektorátu. Komisia zriadila štyri subkomisie, jednu priamo pre statickú dopravu. Tam sa pravidelne hovorilo o materiáloch i postupe mesta pri ich príprave. Mesto si objednalo štúdiu parkovania, kde podrobne analyzovalo situáciu v parkovaní a podľa vyťaženosti parkovísk v jednotlivých mestských častiach navrhlo lokality, v ktorých treba dobudovať parkovacie plochy. Tie potom prešli s poslancami v jednotlivých mestských častiach. Po ich odsúhlasení mesto zadalo spracovať projektové dokumentácie pre výstavbu jednotlivých parkovísk," tvrdí Turčanová.
Vedenie mesta organizovalo verejné diskusie s občanmi, spustilo informačnú kampaň na stránke mesta cez emailovú adresu parkovanie@presov.sk, kde denne prichádzali desiatky otázok. Návrh VZN aj s mapami zonácie je zverejnený na webstránke mesta. "Odmietnutím návrhu VZN zložitú situáciu s parkovaním nevyriešime. Cieľom VZN bolo zjednodušenie parkovania pre Prešovčanov a riešenie neúnosnej situácie s parkovaním na sídliskách. Pre politické hry za kratší koniec bude ťahať Prešovčan," uviedla primátorka.
Predseda poslaneckého klubu Smer-SD, nezávislí poslanci a SNS Juraj Hudáč tvrdí, že je za budovanie maximálneho počtu parkovacích miest. "Najprv sme povinní vytvoriť v meste dostatok parkovacích miest, aby občania mali na najfrekventovanejších miestach a na sídliskách šancu zaparkovať. A potom sa môžeme baviť o prípadnom spoplatnení parkovania. To znamená, že určite nepodporíme takéto VZN a budeme robiť všetko pre to, aby sa stavali parkoviská," povedal Hudáč.
Člen poslaneckého klubu Lepší Prešov Martin Ďurišin, ktorý je od 1. augusta aj druhým viceprimátorom mesta, tiež nepodporí navrhované VZN. Podľa odhadu na výstavbu parkovísk by malo ísť o 2,4 milióna eur. To chcú poslanci za Lepší Prešov v rozpočte podporiť. "My sme za to, aby najprv boli vybudované parkovacie miesta a potom by sme sa bavili o zavedení regulácie a pravidiel do parkovania," uviedol Ďurišin.
"Je smutné, že po roku a pol príprav tieto poslanecké kluby zmietli zo stola návrh VZN, ktorý mal skvalitniť život Prešovčanov. Obyvatelia mesta sa stali rukojemníkmi ich politických hier. Toto víťazstvo ľavice znamená prehru väčšiny Prešovčanov," uviedla primátorka Andrea Turčanová. Konštatovala, že poslanci z uvedených klubov nepredložili žiadne reálne argumenty a nenavrhli žiadne riešenia. "Som sklamaná postojom týchto klubov, ktorý absolútne nekorešponduje s vyhlasovaním, že podporujú našu vzájomnú spoluprácu. Opäť sa ukazuje, že sú to len prázdne reči," dodala.
Turčanová uviedla, že skupina, ktorá sa stavia chrbtom k navrhovanému VZN, sa údajne obáva toho, aby sa nezopakovala situácia z Košíc. Tieto obavy vyvracia tým, že kým v Košiciach parkoviská prevádzkuje súkromná spoločnosť EEI, v Prešove ich bude mať v rukách mestská firma. Košice pred prechodom na nový systém nestavali parkovacie miesta, Prešov ich buduje už dva roky a v budúcom roku plánujeme postaviť ďalších 1200-1500 parkovacích miest. Košice zaviedli spoplatnenie takmer okamžite, Prešov pripravuje postupné zavádzanie rezidentských zón od júla 2017, podľa tempa dobudovávania parkovísk. Primátorka argumentuje aj tým, že Košičania sa búria proti vysokej cene, v Prešove ide predovšetkým o nastavenie pravidiel. V pripomienkach k návrhu VZN Turčanová navrhla cenu jedno euro na rok za vydanie rezidentskej a abonentskej karty.
Nespokojní poslanci kritizovali aj nedostatočnú komunikáciu s občanmi. "Nie je to tak. Po svojom nástupe do funkcie primátorky som zriadila dopravnú komisiu, ktorej členmi sú špičkoví odborníci z celého mesta, úradu, štátnej správy i Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest či Krajského dopravného inšpektorátu. Komisia zriadila štyri subkomisie, jednu priamo pre statickú dopravu. Tam sa pravidelne hovorilo o materiáloch i postupe mesta pri ich príprave. Mesto si objednalo štúdiu parkovania, kde podrobne analyzovalo situáciu v parkovaní a podľa vyťaženosti parkovísk v jednotlivých mestských častiach navrhlo lokality, v ktorých treba dobudovať parkovacie plochy. Tie potom prešli s poslancami v jednotlivých mestských častiach. Po ich odsúhlasení mesto zadalo spracovať projektové dokumentácie pre výstavbu jednotlivých parkovísk," tvrdí Turčanová.
Vedenie mesta organizovalo verejné diskusie s občanmi, spustilo informačnú kampaň na stránke mesta cez emailovú adresu parkovanie@presov.sk, kde denne prichádzali desiatky otázok. Návrh VZN aj s mapami zonácie je zverejnený na webstránke mesta. "Odmietnutím návrhu VZN zložitú situáciu s parkovaním nevyriešime. Cieľom VZN bolo zjednodušenie parkovania pre Prešovčanov a riešenie neúnosnej situácie s parkovaním na sídliskách. Pre politické hry za kratší koniec bude ťahať Prešovčan," uviedla primátorka.
Predseda poslaneckého klubu Smer-SD, nezávislí poslanci a SNS Juraj Hudáč tvrdí, že je za budovanie maximálneho počtu parkovacích miest. "Najprv sme povinní vytvoriť v meste dostatok parkovacích miest, aby občania mali na najfrekventovanejších miestach a na sídliskách šancu zaparkovať. A potom sa môžeme baviť o prípadnom spoplatnení parkovania. To znamená, že určite nepodporíme takéto VZN a budeme robiť všetko pre to, aby sa stavali parkoviská," povedal Hudáč.
Člen poslaneckého klubu Lepší Prešov Martin Ďurišin, ktorý je od 1. augusta aj druhým viceprimátorom mesta, tiež nepodporí navrhované VZN. Podľa odhadu na výstavbu parkovísk by malo ísť o 2,4 milióna eur. To chcú poslanci za Lepší Prešov v rozpočte podporiť. "My sme za to, aby najprv boli vybudované parkovacie miesta a potom by sme sa bavili o zavedení regulácie a pravidiel do parkovania," uviedol Ďurišin.