Predchádzalo tomu štvrtkové zasadnutie Krízového štábu mesta Prešov.
Autor TASR
Prešov 20. novembra (TASR) – Primátorka Prešova Andrea Turčanová vyhlásila dnes o 13.00 h mimoriadnu situáciu z dôvodu kritickej dopravy na území mesta. Predchádzalo tomu štvrtkové (19.11.) zasadnutie Krízového štábu mesta Prešov, na ktorom sa zúčastnili aj Viktor Stromček, štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, a Peter Chudík, predseda Prešovského samosprávneho kraja. Informovala o tom hovorkyňa prešovskej radnice Veronika Kmetóny Gazdová. Témou rokovania bolo predovšetkým pozastavenie stavebnej činnosti na diaľničnom privádzači na ceste I/68, odbočka Škultétyho – ZVL.
Na základe vyjadrení zložiek Operačného strediska záchrannej služby, Krajského riaditeľstva (KR) Hasičského a záchranného zboru v Prešove, KR Policajného zboru v Prešove a na základe zlého technického stavu Čierneho mosta na Škultétyho ulici, ktorý je v súčasnosti hlavnou trasou tranzitnej i mestskej dopravy, zúčastnení konštatovali, že „pozastavením stavebnej činnosti na stavbe I/68, odbočka Škultétyho – ZVL, nastalo obdobie ohrozenia, ktoré vedie ku vzniku udalostí ohrozujúcich život, zdravie a majetok občanov a životného prostredia,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Ku kritickému stavu dopravy v Prešove sa s podobným konštatovaním vyjadril aj Slovenský vodohospodársky podnik, š. p., odštepný závod Košice, Dopravná komisia mesta Prešov a Dopravný podnik mesta Prešove, a. s. Tento stav spôsobuje upchávanie miestnych komunikácií, meškanie mestskej hromadnej dopravy v trvaní od 20 do 100 minút, ako aj zvýšenie času dojazdu zložiek integrovaného záchranného systému, čím dochádza k ohrozeniu zdravia a života.
Podľa slov štátneho tajomníka Stromčeka vyhlásením mimoriadnej situácie bude môcť ministerstvo dopravy vybrať dodávateľa na dokončenie stavby v skrátenom konaní, čím by cesta mohla byť dokončená koncom budúceho roka.
Mesto Prešov uložilo odboru dopravy, životného prostredia a komunálnych služieb mestského úradu výkon štátneho odborného dozoru vo zvýšenej miere na všetkých miestnych komunikáciách súvisiacich s týmto dopravným uzlom. Pracovníci mestskej polície a Dopravného podniku mesta Prešov majú predložiť návrh opatrení, ktoré pomôžu minimalizovať následky tejto mimoriadnej situácie. Mesto oslovilo aj krajské zložky polície a hasičov i rezort dopravy, aby predložili návrh opatrení, ktoré pomôžu odstrániť súčasný stav a ukončiť mimoriadnu situáciu.
Obchvat Prešova, ktorý má zjednodušiť prejazd smerom z Košíc na Poprad, mal podľa zmluvy so Slovenskou správou ciest z roku 2012 postaviť združenie HANT BA DS & ANTIK. Pôvodný termín bol jún tohto roku, no ten sa po problémoch s archeologickým prieskumom a vlaňajšími povodňami upravil na október 2015. Výška investičných nákladov bola podľa zmluvy dohodnutá na 32 miliónov eur. Doteraz sa tu preinvestovala asi iba jedna tretina plánovaných prostriedkov. Nedostavané piliere mosta a rozkopaná cesta brzdia premávku v meste a spôsobujú kolaps v doprave.
Na základe vyjadrení zložiek Operačného strediska záchrannej služby, Krajského riaditeľstva (KR) Hasičského a záchranného zboru v Prešove, KR Policajného zboru v Prešove a na základe zlého technického stavu Čierneho mosta na Škultétyho ulici, ktorý je v súčasnosti hlavnou trasou tranzitnej i mestskej dopravy, zúčastnení konštatovali, že „pozastavením stavebnej činnosti na stavbe I/68, odbočka Škultétyho – ZVL, nastalo obdobie ohrozenia, ktoré vedie ku vzniku udalostí ohrozujúcich život, zdravie a majetok občanov a životného prostredia,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Ku kritickému stavu dopravy v Prešove sa s podobným konštatovaním vyjadril aj Slovenský vodohospodársky podnik, š. p., odštepný závod Košice, Dopravná komisia mesta Prešov a Dopravný podnik mesta Prešove, a. s. Tento stav spôsobuje upchávanie miestnych komunikácií, meškanie mestskej hromadnej dopravy v trvaní od 20 do 100 minút, ako aj zvýšenie času dojazdu zložiek integrovaného záchranného systému, čím dochádza k ohrozeniu zdravia a života.
Podľa slov štátneho tajomníka Stromčeka vyhlásením mimoriadnej situácie bude môcť ministerstvo dopravy vybrať dodávateľa na dokončenie stavby v skrátenom konaní, čím by cesta mohla byť dokončená koncom budúceho roka.
Mesto Prešov uložilo odboru dopravy, životného prostredia a komunálnych služieb mestského úradu výkon štátneho odborného dozoru vo zvýšenej miere na všetkých miestnych komunikáciách súvisiacich s týmto dopravným uzlom. Pracovníci mestskej polície a Dopravného podniku mesta Prešov majú predložiť návrh opatrení, ktoré pomôžu minimalizovať následky tejto mimoriadnej situácie. Mesto oslovilo aj krajské zložky polície a hasičov i rezort dopravy, aby predložili návrh opatrení, ktoré pomôžu odstrániť súčasný stav a ukončiť mimoriadnu situáciu.
Obchvat Prešova, ktorý má zjednodušiť prejazd smerom z Košíc na Poprad, mal podľa zmluvy so Slovenskou správou ciest z roku 2012 postaviť združenie HANT BA DS & ANTIK. Pôvodný termín bol jún tohto roku, no ten sa po problémoch s archeologickým prieskumom a vlaňajšími povodňami upravil na október 2015. Výška investičných nákladov bola podľa zmluvy dohodnutá na 32 miliónov eur. Doteraz sa tu preinvestovala asi iba jedna tretina plánovaných prostriedkov. Nedostavané piliere mosta a rozkopaná cesta brzdia premávku v meste a spôsobujú kolaps v doprave.