Nemocnica tým reagovala na závery kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR, v ktorých sa uvádza, že pri nákupe právnych služieb porušila zákon o verejnom obstarávaní.
Autor TASR
Prešov 13. októbra (TASR) – Prešovská fakultná nemocnica začala používať externé právne služby od roku 2007, išlo o manažérske rozhodnutie. Ako uviedla pre TASR hovorkyňa nemocnice Renáta Cenková, dôvodov bolo viac, predovšetkým neustále narastajúca právna agenda, objem poskytovaných prác pre potreby nemocnice, ako aj nepostačujúca úroveň ochrany a vymožiteľnosti práva. Pri obstarávaní postupovala transparentne.
Nemocnica tým reagovala na závery kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, v ktorých sa uvádza, že pri nákupe právnych služieb porušila zákon o verejnom obstarávaní, pričom pochybila pri cenovom prieskume aj pri stanovení ceny zákazky. "Bolo zistené porušenie zákona o verejnom obstarávaní pri uskutočnení cenového prieskumu trhu na právne služby v roku 2013 a pri absencii spôsobu výpočtu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky k verejnému obstarávaniu na právne služby v roku 2009. Tiež nebolo dostatočne preukázané zvýšenie mesačnej odmeny v roku 2009 a nezverejnením dodatku k zmluve z roku 2011 bol porušený zákon o slobodnom prístupe k informáciám," píše sa v správe z kontroly NKÚ.
V stanovisku prešovskej nemocnice sa uvádza, že systém externého dodania právnych služieb sa osvedčil. Preto sa vtedajšie vedenie nemocnice rozhodlo komplexne zabezpečovať právne služby prostredníctvom externého dodávateľa (outsourcing), pričom predpokladalo zvýšenie úrovne poskytovaných služieb za ekonomicky výhodnejších podmienok. V roku 2007 nemocnica obstarala právne služby transparentným a legitímnym spôsobom podľa zákona o verejnom obstarávaní.
V tejto stratégii nemocnica pokračovala. "Vzhľadom na to, že prvotné očakávania FNsP Prešov o zvýšenej úrovni právnych služieb za ekonomicky výhodnejších podmienok sa v praxi potvrdili, rozhodlo sa vtedajšie vedenie pokračovať s komplexným externým zabezpečením právnych služieb aj v roku 2009. Z uvedeného dôvodu sa FNsP ako verejný obstarávateľ rozhodla vyhlásiť verejné obstarávanie na tento predmet zákazky, výsledkom ktorého bola zmluva uzatvorená na obdobie štyroch rokov," píše sa v reakcii.
Vedenie nemocnice na základe zákonom stanovených pravidiel určilo predpokladanú hodnotu zákazky, pričom vychádzalo z celkových skutočných nákladov na poskytovanie právnych služieb v predchádzajúcom kalendárnom roku. "Celý proces verejného obstarávania prebehol transparentne a legitímne, pričom nedostatok, na ktorý poukázal NKÚ, sa týkal neuvedenia spôsobu výpočtu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, nie však samotnej predpokladanej výšky predmetu zákazky," uvádza sa v stanovisku.
Nemocnica odmieta tvrdenie, že v roku 2009 došlo k svojvoľnému navýšeniu mesačnej odmeny za právne služby. "Nová vysúťažená zmluvná odmena za právne služby zohľadňovala zvýšený rozsah požadovaného predmetu zákazky, predovšetkým o agendu súvisiacu s prípravou europrojektov a žiadostí o nenávratný finančný príspevok."
Za nezverejnenie dodatku k zmluve z roku 2011 viní nemocnica svojho zamestnanca. Išlo o zníženie paušálnej odmeny za poskytnuté právne služby, čo sa aj v praxi realizovalo.
Keďže nemocnica počítala aj naďalej s externými právnymi službami, v roku 2013 urobila prieskum trhu podľa zákona o verejnom obstarávaní za účelom určenia predpokladanej hodnoty zákazky. Tá bola zahrnutá aj do Plánu obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb.
V stanovisku prešovskej fakultnej nemocnice sa v závere konštatuje, že NKÚ pri svojej kontrole v súvislosti s cenou za poskytované právne služby nezistil pochybenia o neefektívnom a nehospodárnom nakladaní s verejnými prostriedkami.
Nemocnica tým reagovala na závery kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, v ktorých sa uvádza, že pri nákupe právnych služieb porušila zákon o verejnom obstarávaní, pričom pochybila pri cenovom prieskume aj pri stanovení ceny zákazky. "Bolo zistené porušenie zákona o verejnom obstarávaní pri uskutočnení cenového prieskumu trhu na právne služby v roku 2013 a pri absencii spôsobu výpočtu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky k verejnému obstarávaniu na právne služby v roku 2009. Tiež nebolo dostatočne preukázané zvýšenie mesačnej odmeny v roku 2009 a nezverejnením dodatku k zmluve z roku 2011 bol porušený zákon o slobodnom prístupe k informáciám," píše sa v správe z kontroly NKÚ.
V stanovisku prešovskej nemocnice sa uvádza, že systém externého dodania právnych služieb sa osvedčil. Preto sa vtedajšie vedenie nemocnice rozhodlo komplexne zabezpečovať právne služby prostredníctvom externého dodávateľa (outsourcing), pričom predpokladalo zvýšenie úrovne poskytovaných služieb za ekonomicky výhodnejších podmienok. V roku 2007 nemocnica obstarala právne služby transparentným a legitímnym spôsobom podľa zákona o verejnom obstarávaní.
V tejto stratégii nemocnica pokračovala. "Vzhľadom na to, že prvotné očakávania FNsP Prešov o zvýšenej úrovni právnych služieb za ekonomicky výhodnejších podmienok sa v praxi potvrdili, rozhodlo sa vtedajšie vedenie pokračovať s komplexným externým zabezpečením právnych služieb aj v roku 2009. Z uvedeného dôvodu sa FNsP ako verejný obstarávateľ rozhodla vyhlásiť verejné obstarávanie na tento predmet zákazky, výsledkom ktorého bola zmluva uzatvorená na obdobie štyroch rokov," píše sa v reakcii.
Vedenie nemocnice na základe zákonom stanovených pravidiel určilo predpokladanú hodnotu zákazky, pričom vychádzalo z celkových skutočných nákladov na poskytovanie právnych služieb v predchádzajúcom kalendárnom roku. "Celý proces verejného obstarávania prebehol transparentne a legitímne, pričom nedostatok, na ktorý poukázal NKÚ, sa týkal neuvedenia spôsobu výpočtu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, nie však samotnej predpokladanej výšky predmetu zákazky," uvádza sa v stanovisku.
Nemocnica odmieta tvrdenie, že v roku 2009 došlo k svojvoľnému navýšeniu mesačnej odmeny za právne služby. "Nová vysúťažená zmluvná odmena za právne služby zohľadňovala zvýšený rozsah požadovaného predmetu zákazky, predovšetkým o agendu súvisiacu s prípravou europrojektov a žiadostí o nenávratný finančný príspevok."
Za nezverejnenie dodatku k zmluve z roku 2011 viní nemocnica svojho zamestnanca. Išlo o zníženie paušálnej odmeny za poskytnuté právne služby, čo sa aj v praxi realizovalo.
Keďže nemocnica počítala aj naďalej s externými právnymi službami, v roku 2013 urobila prieskum trhu podľa zákona o verejnom obstarávaní za účelom určenia predpokladanej hodnoty zákazky. Tá bola zahrnutá aj do Plánu obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb.
V stanovisku prešovskej fakultnej nemocnice sa v závere konštatuje, že NKÚ pri svojej kontrole v súvislosti s cenou za poskytované právne služby nezistil pochybenia o neefektívnom a nehospodárnom nakladaní s verejnými prostriedkami.