Chýbajúca rýchlostná cesta značne ochudobňuje región a pre zlú cestnú dopravu chýba príliv investorov.
Autor TASR
Svidník 22. júla (TASR) – Obyvatelia dvoch miest, Giraltovce a Svidník, ako aj 64 obcí vo Svidníckom okrese spisujú petíciu za urýchlené začatie výstavby rýchlostnej cesty R4 Prešov – Vyšný Komárnik v červenom variante. Po 20 rokoch, čo sa podľa iniciátorov petície, teda Združenia miest a obcí pod Duklou, výstavba komunikácie odďaľuje, čo ich región stále viac obmedzuje a spôsobuje jeho zaostalosť.
Ako pre TASR uviedol primátor mesta Giraltovce Ján Rubis, petičné hárky sú k dispozícií na stránkach miest a obcí Svidníckeho okresu, ale kolujú už aj medzi ľuďmi. Podpísať ich možno aj v uliciach Svidníka.
„Petíciu sme spustili po našom rokovaní s ministrom dopravy. Neúnosná tranzitná kamiónová doprava totiž znepríjemňuje a ohrozuje životy občanov a ničí ich súkromné majetky. Chýbajúca rýchlostná cesta značne ochudobňuje náš región a pre zlú cestnú dopravu chýba príliv investorov. Okres nemá železničnú dopravu, preto je rozvoj značne obmedzený. Táto stavba sa už odďaľuje viac ako 20 rokov. Žiadame vládu SR, aby sa výstavba R4 už neodďaľovala. Štúdií už bolo veľa, no realizácia sa stále odkladá,“ hovorí primátor.
Podpisy by chceli zbierať do 26. augusta, kedy zorganizujú spoločné stretnutie v obci Okrúhle. Potom plánujú petíciu odniesť priamo na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy, Gabriela Jarošová pre TASR uviedla, že podľa takzvaného Masterplanu, ktorý určuje dopravné priority do roku 2020, sa na trase R4 počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.
„Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ,“ vysvetlila Jarošová.
Poznamenala však, že v regióne, kade by v budúcnosti mala viesť R4, prebiehajú v súčasnosti viaceré modernizácie komunikácií. V posledných rokoch sa tu opravilo 45 kilometrov ciest a ďalších takmer 34 je naplánovaných do roku 2015.
Momentálne napríklad prebieha dôkladná rekonštrukcia cesty I/15 Sedliská – Holčíkovce a v rámci Operačného programu Doprava sa ešte plánuje modernizácia úseku Šarišský Štiavnik – Hunkovce. Tento projekt je podľa Jarošovej tesne pred ukončením verejného obstarávania. V budúcom roku by mala prebehnúť oprava takmer 10-kilometrového úseku I/73 Lipníky – Giraltovce.
Ako pre TASR uviedol primátor mesta Giraltovce Ján Rubis, petičné hárky sú k dispozícií na stránkach miest a obcí Svidníckeho okresu, ale kolujú už aj medzi ľuďmi. Podpísať ich možno aj v uliciach Svidníka.
„Petíciu sme spustili po našom rokovaní s ministrom dopravy. Neúnosná tranzitná kamiónová doprava totiž znepríjemňuje a ohrozuje životy občanov a ničí ich súkromné majetky. Chýbajúca rýchlostná cesta značne ochudobňuje náš región a pre zlú cestnú dopravu chýba príliv investorov. Okres nemá železničnú dopravu, preto je rozvoj značne obmedzený. Táto stavba sa už odďaľuje viac ako 20 rokov. Žiadame vládu SR, aby sa výstavba R4 už neodďaľovala. Štúdií už bolo veľa, no realizácia sa stále odkladá,“ hovorí primátor.
Podpisy by chceli zbierať do 26. augusta, kedy zorganizujú spoločné stretnutie v obci Okrúhle. Potom plánujú petíciu odniesť priamo na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy, Gabriela Jarošová pre TASR uviedla, že podľa takzvaného Masterplanu, ktorý určuje dopravné priority do roku 2020, sa na trase R4 počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.
„Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ,“ vysvetlila Jarošová.
Poznamenala však, že v regióne, kade by v budúcnosti mala viesť R4, prebiehajú v súčasnosti viaceré modernizácie komunikácií. V posledných rokoch sa tu opravilo 45 kilometrov ciest a ďalších takmer 34 je naplánovaných do roku 2015.
Momentálne napríklad prebieha dôkladná rekonštrukcia cesty I/15 Sedliská – Holčíkovce a v rámci Operačného programu Doprava sa ešte plánuje modernizácia úseku Šarišský Štiavnik – Hunkovce. Tento projekt je podľa Jarošovej tesne pred ukončením verejného obstarávania. V budúcom roku by mala prebehnúť oprava takmer 10-kilometrového úseku I/73 Lipníky – Giraltovce.