Film je podľa Repčíka obrazovo zaujímavý predovšetkým tým, že je nasnímaný okom kameramana Filipa Knolla, a tak ukazuje voľnosť jeho profesijného rukopisu a jeho pohľad na východ
Autor TASR
Habura 15. mája (TASR) - Mladý študent Ivo Repčík natočil v obci Habura v okrese Medzilaborce časť snímky "Pašovaný tovar". Podľa jeho slov nemá téma filmu s momentálnou situáciou vo svete nič spoločné. "Pašovanie alebo tzv. utajovaná preprava tovaru alebo osôb cez štátne hranice či iné strážené miesta je téma, ktorá ma inšpirovala už dávno. Nosím ju v hlave od čias, keď som počúval príbehy o pašovaní cez hranice počas prvej republiky od strýka a tiet, ktorí žijú na východe Slovenska," uviedol Repčík.
Podľa jeho slov pašovali ženy, muži i deti bez rozdielu na vek. "Bol to v podstate výmenný obchod tovaru, ktorý v danej lokalite nebolo dostať," konkretizoval filmár s tým, že počas týchto prenosov cez hranice vzniklo plno nervydrásajúcich, ale aj humorných historiek.
Film je podľa Repčíka obrazovo zaujímavý predovšetkým tým, že je nasnímaný okom kameramana Filipa Knolla, a tak ukazuje voľnosť jeho profesijného rukopisu a jeho pohľad na východ. "Po technicko-obrazovej stránke je pozoruhodný tým, že dosť často používame pohľad hlavného hrdinu tzv. POV (Point of View)," uviedol filmár. Ten má poodhaliť autentickosť tunajšieho pohľadu ľudí.
Dielo bolo primárne vymyslené na základe zvukovej dramaturgie. "Jeden dramaturgicky cielený zvukový plán sa odohráva v popredí kamery a ďalšie napríklad vo vedľajšej miestnosti. Na zvukovej dramaturgii je postavený celý film," uviedol Repčík s tým, že v mnohých záberoch práve zvuk divákovi vysvetľuje situáciu alebo odhaľuje pocity hercov.
Vo filme pracuje mladý filmár výlučne s rusínskym jazykom. "Tá reč je krásna. Prichádzam s ňou do styku od mala a príde mi prirodzená pre tamojšie prostredie. Pomaly sa však vytráca," povedal Repčík s tým, že chcel Haburu zachytiť v ešte nepoškvrnenom štádiu.
Príprava na natáčanie trvala pre obmedzený časový program približne mesiac a pol. Samotné natáčanie prebehlo počas štyroch nocí, keďže väčšina príbehu sa odohráva za tmy. Do Habury sa filmový štáb vráti ešte na jeseň.
Na príprave scenára a v úlohe dramaturga projektu sa podľa slov Repčíka prejavil strihač David Lorenz, ktorý mu veľmi pomohol so štruktúrou filmu. "Pri realizácii pomáhala celá moja rodina, moji blízki v Českej republike i na východe. Dokonca aj obyvatelia Habury sa aktívne zapojili do nakrúcania," poznamenal filmár, ktorý v hlavných i vedľajších úlohách obsadil svojich známych. "Ide o amatérov, ktorí ma veľmi príjemne prekvapili svojou schopnosťou pre vec. Obsadil som ich s túžbou po dosiahnutí autentickosti výsledku aj rusínskej reči," dodal Repčík.
Študent Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne, ktorého korene siahajú do Medzilaboriec, sa už podieľal na viacerých projektoch. Nachádza sa medzi nimi seriál The Musketeers, filmy Päťdesiatka, Laputa, Modré tiene a iné.
Podľa jeho slov pašovali ženy, muži i deti bez rozdielu na vek. "Bol to v podstate výmenný obchod tovaru, ktorý v danej lokalite nebolo dostať," konkretizoval filmár s tým, že počas týchto prenosov cez hranice vzniklo plno nervydrásajúcich, ale aj humorných historiek.
Film je podľa Repčíka obrazovo zaujímavý predovšetkým tým, že je nasnímaný okom kameramana Filipa Knolla, a tak ukazuje voľnosť jeho profesijného rukopisu a jeho pohľad na východ. "Po technicko-obrazovej stránke je pozoruhodný tým, že dosť často používame pohľad hlavného hrdinu tzv. POV (Point of View)," uviedol filmár. Ten má poodhaliť autentickosť tunajšieho pohľadu ľudí.
Dielo bolo primárne vymyslené na základe zvukovej dramaturgie. "Jeden dramaturgicky cielený zvukový plán sa odohráva v popredí kamery a ďalšie napríklad vo vedľajšej miestnosti. Na zvukovej dramaturgii je postavený celý film," uviedol Repčík s tým, že v mnohých záberoch práve zvuk divákovi vysvetľuje situáciu alebo odhaľuje pocity hercov.
Vo filme pracuje mladý filmár výlučne s rusínskym jazykom. "Tá reč je krásna. Prichádzam s ňou do styku od mala a príde mi prirodzená pre tamojšie prostredie. Pomaly sa však vytráca," povedal Repčík s tým, že chcel Haburu zachytiť v ešte nepoškvrnenom štádiu.
Príprava na natáčanie trvala pre obmedzený časový program približne mesiac a pol. Samotné natáčanie prebehlo počas štyroch nocí, keďže väčšina príbehu sa odohráva za tmy. Do Habury sa filmový štáb vráti ešte na jeseň.
Na príprave scenára a v úlohe dramaturga projektu sa podľa slov Repčíka prejavil strihač David Lorenz, ktorý mu veľmi pomohol so štruktúrou filmu. "Pri realizácii pomáhala celá moja rodina, moji blízki v Českej republike i na východe. Dokonca aj obyvatelia Habury sa aktívne zapojili do nakrúcania," poznamenal filmár, ktorý v hlavných i vedľajších úlohách obsadil svojich známych. "Ide o amatérov, ktorí ma veľmi príjemne prekvapili svojou schopnosťou pre vec. Obsadil som ich s túžbou po dosiahnutí autentickosti výsledku aj rusínskej reči," dodal Repčík.
Študent Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne, ktorého korene siahajú do Medzilaboriec, sa už podieľal na viacerých projektoch. Nachádza sa medzi nimi seriál The Musketeers, filmy Päťdesiatka, Laputa, Modré tiene a iné.