Náklady na rekonštrukcie ozubnicovej trate sa vyšplhali na 22 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac, ako sa pôvodne rátalo.
Autor TASR
Štrba 16. februára (TASR) – Po niekoľkomesačnom zdržaní v stredu spustili prevádzku na zrekonštruovanej ozubnicovej železnici (OŽ) zo Štrby na Štrbské Pleso. Jazdiť budú na nej nové elektrické zubačky od švajčiarskeho výrobcu, tri z nich už viac ako dva mesiace prevážajú cestujúcich po Tatranskej elektrickej železnici.
Ide o päť nových hybridných vlakov, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Vozidlá majú nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa v ňom predstaviť menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. Nasadené sú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.
Náklady na päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň boli na úrovni 38,8 milióna eur. "Spolufinancovanie z fondov Európskej únie bolo na úrovni 35 miliónov eur, naša spoločnosť zakúpila zo svojich zdrojov veľmi dôležité multifunkčné vozidlo, ktoré okrem iného bude v zime slúžiť ako fréza," doplnil predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň.
Náklady na rekonštrukcie ozubnicovej trate sa vyšplhali na 22 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac, ako sa pôvodne rátalo. Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je dôvodom zdražovanie cien materiálov a zároveň predĺženie termínu výstavby. Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila priblížil, že samotná príprava rekonštrukcie trvala približne osem rokov. Verí, že nová ozubnicová trať bude cestujúcim slúžiť najbližších 60 rokov. "Trať dlhá 4,7 kilometra má prevýšenie 450 metrov a najvyššie stúpanie je na úrovni 150 promile," ozrejmil.
Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon. Slúžila do roku 1932, potom miestni až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a podľa starostu Štrby Michala Sýkoru prirástla k regiónu a stala sa jeho neodmysliteľnou súčasťou. "Som veľmi rád, že zubačka je opäť na trati, intenzívne sme prežívali celú tú dobu rekonštrukcie. Aj napriek problémom sa všetko skončilo dobre a symbol Štrby a Štrbského Plesa je opäť na trati," uzavrel Sýkora.
Ide o päť nových hybridných vlakov, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Vozidlá majú nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa v ňom predstaviť menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. Nasadené sú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.
Náklady na päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň boli na úrovni 38,8 milióna eur. "Spolufinancovanie z fondov Európskej únie bolo na úrovni 35 miliónov eur, naša spoločnosť zakúpila zo svojich zdrojov veľmi dôležité multifunkčné vozidlo, ktoré okrem iného bude v zime slúžiť ako fréza," doplnil predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň.
Náklady na rekonštrukcie ozubnicovej trate sa vyšplhali na 22 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac, ako sa pôvodne rátalo. Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je dôvodom zdražovanie cien materiálov a zároveň predĺženie termínu výstavby. Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila priblížil, že samotná príprava rekonštrukcie trvala približne osem rokov. Verí, že nová ozubnicová trať bude cestujúcim slúžiť najbližších 60 rokov. "Trať dlhá 4,7 kilometra má prevýšenie 450 metrov a najvyššie stúpanie je na úrovni 150 promile," ozrejmil.
Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon. Slúžila do roku 1932, potom miestni až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a podľa starostu Štrby Michala Sýkoru prirástla k regiónu a stala sa jeho neodmysliteľnou súčasťou. "Som veľmi rád, že zubačka je opäť na trati, intenzívne sme prežívali celú tú dobu rekonštrukcie. Aj napriek problémom sa všetko skončilo dobre a symbol Štrby a Štrbského Plesa je opäť na trati," uzavrel Sýkora.