Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Prešovský kraj

VIDEO: Tunel Šibenik preveril spoluprácu záchranárov

Na snímke pohľad do ľavého tunela počas taktického cvičenia zložiek Integrovaného záchranného systému (IZS) v tuneli Šibenik na diaľnici D1 Jánovce – Jablonov neďaleko Levoče 7. októbra 2015. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Dvojrúrový tunel Šibenik je dlhý takmer 600 metrov.

Levoča 7. októbra (TASR) – Spoluprácu všetkých zložiek integrovaného záchranného systému si dnes vyskúšali v diaľničnom tuneli Šibenik pri Levoči. „Využili sme dnes možnosť a ponuku Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pred otvorením tunela vyskúšať si simuláciu situácie pri dopravnej nehode s následným požiarom. Zároveň sme otestovali technológiu tunela, či už odvetrávanie, alebo ďalšie protipožiarne technológie, pretože pri daných typoch požiaru sú v prvopočiatku zásahu tieto technológie život zachraňujúce,“ priblížil riaditeľ Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Prešove Ján Goliaš.

Pri simulovanej dopravnej nehode sa zrazil autobus plný detí s nákladným autom, do ktorého vrazilo ďalšie osobné auto. Po prvotnom prieskume hasiči najprv likvidovali požiar vozidiel, nariadili samoevakuáciu ľudí, ktorí dokázali z miesta nehody odísť po svojich, a následne vyviezli zranené osoby na nosidlách. Okrem toho si vyskúšali aj vystrihovanie uviaznutých ľudí vo vozidle pomocou hydraulických kliešťov. „Zároveň sa vytvorilo tzv. hniezdo záchrany, kde si zranených preberala rýchla zdravotná pomoc, kde triedili ľudí podľa typu zranenia. Na hniezdo záchrany sme využili druhú tunelovú rúru,“ doplnil Goliaš.

Špecifikom zásahov v tuneli je predovšetkým to, že záchranári pracujú v uzavretom prostredí, vznikajú tu tzv. komínové efekty a hlavný smer úniku postihnutých a dezorientovaných ľudí je nekoordinovaný. „Vtedy nám ľudia komplikujú situáciu pri príjazde záchranných zložiek, niekedy idú proti smeru úniku a vtedy prichádzajú niektorí aj zbytočne o život. Najväčšie problémy pri zásahu spôsobuje aj dym. Keby tu nebolo odvetrávanie, tak ľudia aj záchranné zložky by boli značne dezorientovaní,“ objasnil Goliaš Tunel Šibenik je podľa neho svojou dĺžkou v podstate ľahší na zásah ako napr. tunel Branisko. „Avšak aj pri tých technológiách, ktoré tu sú, sa v ňom môže stať nepredvídateľná situácia,“ upozornil Goliaš. Najkomplikovanejší zásah v tuneli v Prešovskom kraji sa stal zhruba pred piatimi rokmi v tuneli Branisko, keď osobné motorové vozidlo vošlo do protismeru autobusu. Pri tejto nehode zomreli dvaja ľudia.



Dvojrúrový tunel Šibenik je dlhý takmer 600 metrov a je súčasťou ešte stále rozostavaného úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Ten je rozdelený na dve časti, pričom prvú z nich od Spišského Štvrtku po Levoču by mali otvoriť ešte tento mesiac. „Momentálne prebieha vydanie rozhodnutia o predčasnom užívaní. Druhá časť diaľnice D1 Jánovce – Jablonov aj s tunelom Šibenik motoristom sprístupníme v novembri tohto roka,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.



Verejnosť bude mať možnosť pozrieť si tento tunel ešte pred jeho otvorením. NDS tu totiž na sobotu 10. októbra pripravila deň otvorených dverí. „Ľudia si budú môcť doslova ohmatať a prejsť pešo tunel Šibenik, na svoje si však prídu aj cyklisti, kolobežkári a korčuliari. Zároveň sú pripravené prednášky o tuneli, v ktorom platia pri nehode iné pravidlá ako pri nehode na bežnej komunikácii. Ľudia sa teda naučia, ako správne reagovať pri nehode v tuneli,“ doplnila Žgravčáková.