Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Prešovský kraj

V okolí Tatier by malo pribudnúť 60 kilometrov cyklistických trás

Archívna snímka Foto: TASR/Tomáš Doboš

V rokoch 2014 a 2015 vzniklo približne 100 kilometrov cyklistických trás v rámci prvej etapy Cesty okolo Tatier.

Kežmarok 28. novembra (TASR) – Počas najbližších dvoch rokov by na slovenskej a poľskej strane Vysokých Tatier malo pribudnúť dokopy 60 kilometrov cyklistických trás a infraštruktúra pre cyklistov. Deväť poľských a slovenských samospráv a Európske zoskupenie územnej spolupráce Tatry podpísalo partnerskú zmluvu, ktorou oficiálne otvorili vlajkový projekt spojený s realizáciou druhej etapy Historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier.

Na poľskej strane bude chodník pokračovať od mesta Nowy Targ na východ cez Gminu Szaflary až k hraničnému priechodu Kacwin – Veľká Franková. Rovnako na slovenskej strane bude dokončená hlavná trasa Cesty okolo Tatier a vznikne kompletný cyklistický úsek od hranice Chocholów – Suchá Hora na západ až po hranicu Kacwin – Veľká Franková na východe. "Na slovenskej strane budú partneri pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú ďalej do Kežmarku. Okrem toho na Slovensku vzniknú ďalšie úseky Cesty okolo Tatier v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek Hniezdne – Stará Ľubovňa. To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky cesty, ktoré boli vybudované v predchádzajúcom období," informovala Radoslava Krafčíková, poverená zastupovaním riadenia kancelárie Združenia Euroregión Tatry v Kežmarku. Všetky cyklistické trasy budú realizované na samostatných cestách pre cyklistov, väčšinou s asfaltovým povrchom, ako to bolo v prípade prvej etapy Cesty okolo Tatier. "Tie umožnia bezpečnú jazdu na bicykli po pohraničí a spoznávanie miest s historickými, kultúrnymi a prírodnými hodnotami," vysvetlila.

Partneri projektu sa podľa nej postarali aj o zabezpečenie doplnkovej infraštruktúry, ktorá bude slúžiť cyklistom, ale aj korčuliarom na jednotlivých úsekoch trás. "Vybuduje sa 15 odpočívadiel s vybavením, stojany na bicykle, samoobslužné servisné stojany. V poľskom Nowom Targu, v mieste spojenia prvej a druhej etapy Cesty okolo Tatier, bude pri železničnej stanici vybudované bezplatné parkovisko pre cyklistov typu „park and ride“ (zaparkuj a choď)," objasnila Krafčíková. S realizáciou investičných aktivít vo výške šesť miliónov eur sa začne na jar budúceho roka, ukončené by mali byť na jeseň 2018.

Na vlajkovom projekte spolupracuje deväť poľských samospráv a päť slovenských, ide o mestá Kežmarok, Spišskú Belú, Liptovský Mikuláš, Starú Ľubovňu a Trstenú. Hlavným partnerom a inštitúciou, ktorá bude zodpovedná za koordináciu a riadenie projektu, je Európske zoskupenie územnej spolupráce Tatry, ktorého zakladateľmi sú na poľskej strane Zväzok Euroregión Tatry so sídlom v Nowom Targu a na slovenskej strane Združenie Euroregión Tatry so sídlom v Kežmarku. Projekt je spolufinancovaný EÚ z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Interreg V – A Poľsko – Slovensko 2014 – 2020.

V rokoch 2014 a 2015 vzniklo približne 100 kilometrov cyklistických trás v rámci prvej etapy Cesty okolo Tatier, vybudovať sa ich podarilo prostredníctvom 13 partnerov v Programe cezhraničnej spolupráce PL – SK 2007 – 2013.