Podľa poslanca mestského zastupiteľstva vo Vysokých Tatrách Gabriela Jamnického je potrebné nájsť alternatívu k tomu, čo pred rokmi ponúkla spoločnosť Tatry Mountain Resosrts.
Autor TASR
Vysoké Tatry 31. mája (TASR) – Vo Vysokých Tatrách sa opäť začalo hovoriť o výstavbe lanovky, ktorá by mala spojiť Hrebienok so zjazdovkou Štart v Tatranskej Lomnici. Poslanec Mestského zastupiteľstva (MsZ) vo Vysokých Tatrách Gabriel Jamnický však prišiel s novou alternatívou, ktorá by podľa neho oživila Hrebienok a vyriešila tak problém s dopravou.
Jamnický je presvedčený, že je potrebné nájsť alternatívu k tomu, čo pred rokmi ponúkla spoločnosť Tatry Mountain Resosrts (TMR), ktorá lanovku plánuje vybudovať. Poslanci predošlého Mestského zastupiteľstva vo Vysokých Tatrách lanovku odmietali. Pôvodný návrh lanovky TMR smerujúci z Hrebienka na Skalnaté pleso mal byť dlhý 3,1 kilometra, zložený z troch stĺpov a mal zasiahnuť približne 300 metrov štvorcových (m2) lesa. Výstavba si mal vyžiadať približne 30 miliónov eur. S týmto návrhom však nesúhlasia poslanci MsZ. Navrhujú, aby lanovka smerovala z Hrebienka na Štart.
"Návrh, ktorý predkladajú poslanci, má svoju logiku z hľadiska prepravy návštevníkov a lyžiarov do stredne ťažkej lyžiarskej zóny na Štart. Nemá to však ekologickú a ani vyhliadkovú rovinu. Na návrh poslancov preverujeme a pripravujeme možnú alternatívu úseku Hrebienok – Štart, ktorá si bude podľa našich prieskumov vyžadovať iný druh technológie," uviedla hovorkyňa TMR Zuzana Fabianová. Ako doplnila, ide tak o väčší počet podpier lanovej dráhy, ktorých by malo byť 19. Rovnako ide aj o väčší zásah do prírodného prostredia. Podľa nej by mala byť zasiahnutá plocha takmer 60.000 m2 lesa a na jej výstavbu by spoločnosť použila približne 20 miliónov eur.
Poslanec Jamnický považuje lanovku zároveň za najekologickejší spôsob riešenia dopravy. Prepojenie medzi Hrebienkom a Štartom by podľa neho pomohlo k zníženiu počtu automobilov medzi Smokovcami a Tatranskom Lomnicou. "Keď chceme mať Vysoké Tatry na mape svetových turistických rezortov, tak výstavbu lanovky vnímame ako nutnú. Ak chceme spájať malé strediská do väčších a prilákať pobytových hostí, tak je nevyhnutné vytvoriť veľké stredisko. Prepojenie bude mať ekologickú rovinu, keďže tisícky áut už nebudú jazdiť medzi Tatranskom Lomnicou a Starým Smokovcom, rovnako tak nebude potrebné budovať ďalšie parkovacie miesta v Tatranskej Lomnici," uviedla Fabianová. Podľa jej ďalších slov návrh poslancov by pomohol aj všetkým tatranským hotelom a penziónom.
Poslanec Tomáš Tišťan upozornil na fakt, že je potrebné o tomto probléme diskutovať. "Ľudia nemajú dostatok informácií. O novom návrhu sa hovorí len v uzavretých zasadačkách a to je chyba. Verejná mienka ľudí je dôležitá," zdôraznil Tišťan. Poslanci MsZ môžu podľa neho cez schvaľovanie zmien v územnom pláne podporiť či zastaviť stavbu lanoviek vo vysokohorskom prostredí. "Ľudia chodia do Vysokých Tatier aj kvôli tomu, že sa tu nachádza otvorená príroda. Z miest utekajú, aby neboli pod dopravnými stavbami a výstavba lanovky by im tento oddych mohla narušiť," povedal Tišťan.
Jamnický je presvedčený, že je potrebné nájsť alternatívu k tomu, čo pred rokmi ponúkla spoločnosť Tatry Mountain Resosrts (TMR), ktorá lanovku plánuje vybudovať. Poslanci predošlého Mestského zastupiteľstva vo Vysokých Tatrách lanovku odmietali. Pôvodný návrh lanovky TMR smerujúci z Hrebienka na Skalnaté pleso mal byť dlhý 3,1 kilometra, zložený z troch stĺpov a mal zasiahnuť približne 300 metrov štvorcových (m2) lesa. Výstavba si mal vyžiadať približne 30 miliónov eur. S týmto návrhom však nesúhlasia poslanci MsZ. Navrhujú, aby lanovka smerovala z Hrebienka na Štart.
"Návrh, ktorý predkladajú poslanci, má svoju logiku z hľadiska prepravy návštevníkov a lyžiarov do stredne ťažkej lyžiarskej zóny na Štart. Nemá to však ekologickú a ani vyhliadkovú rovinu. Na návrh poslancov preverujeme a pripravujeme možnú alternatívu úseku Hrebienok – Štart, ktorá si bude podľa našich prieskumov vyžadovať iný druh technológie," uviedla hovorkyňa TMR Zuzana Fabianová. Ako doplnila, ide tak o väčší počet podpier lanovej dráhy, ktorých by malo byť 19. Rovnako ide aj o väčší zásah do prírodného prostredia. Podľa nej by mala byť zasiahnutá plocha takmer 60.000 m2 lesa a na jej výstavbu by spoločnosť použila približne 20 miliónov eur.
Poslanec Jamnický považuje lanovku zároveň za najekologickejší spôsob riešenia dopravy. Prepojenie medzi Hrebienkom a Štartom by podľa neho pomohlo k zníženiu počtu automobilov medzi Smokovcami a Tatranskom Lomnicou. "Keď chceme mať Vysoké Tatry na mape svetových turistických rezortov, tak výstavbu lanovky vnímame ako nutnú. Ak chceme spájať malé strediská do väčších a prilákať pobytových hostí, tak je nevyhnutné vytvoriť veľké stredisko. Prepojenie bude mať ekologickú rovinu, keďže tisícky áut už nebudú jazdiť medzi Tatranskom Lomnicou a Starým Smokovcom, rovnako tak nebude potrebné budovať ďalšie parkovacie miesta v Tatranskej Lomnici," uviedla Fabianová. Podľa jej ďalších slov návrh poslancov by pomohol aj všetkým tatranským hotelom a penziónom.
Poslanec Tomáš Tišťan upozornil na fakt, že je potrebné o tomto probléme diskutovať. "Ľudia nemajú dostatok informácií. O novom návrhu sa hovorí len v uzavretých zasadačkách a to je chyba. Verejná mienka ľudí je dôležitá," zdôraznil Tišťan. Poslanci MsZ môžu podľa neho cez schvaľovanie zmien v územnom pláne podporiť či zastaviť stavbu lanoviek vo vysokohorskom prostredí. "Ľudia chodia do Vysokých Tatier aj kvôli tomu, že sa tu nachádza otvorená príroda. Z miest utekajú, aby neboli pod dopravnými stavbami a výstavba lanovky by im tento oddych mohla narušiť," povedal Tišťan.