Cieľom výstavy je okrem iného udržať a zachovávať tradičné techniky maľovania kraslíc, prezentovať zručnosť maliarov, či mapovať nové aktivity a trendy krášlenia.
Autor TASR
Snina 6. apríla (TASR) – Sninský kaštieľ sprístupnil pre verejnosť výstavu Kraslica, symbol vzkriesenia. Zameraná je na kresťansko-duchovné posolstvo kraslice a zachovanie tradície ľudovej tvorby zdobenia vajíčok.
"Teoretická časť výstavy hovorí o histórii kraslice, tradičných technikách krášlenia, teórii prírodných farbív, kompozičných riešeniach kraslíc, ako aj o symbolike a úlohe kraslice v ľudových zvykoch a obradoch počas veľkonočných sviatkov," informovala TASR kurátorka kaštieľa Daniela Kapráľová. Výstava sa podľa jej slov orientuje na autorov Sninského okresu, v rámci ktorého prebiehal v tejto súvislosti aj neveľký výskum, a je doplnená tupeskou keramikou zo Slovácka od zberateľa Jozefa Kapráľa.
"V našom regióne sa ešte donedávna svätili na Veľkú noc živé, surové kraslice – písanky a varené nezdobené farbanky. Aj jedny, aj druhé mali osobité mystické a zvykoslovné úkony," uviedla Kapráľová. Patrí medzi ne napr. zamurovanie živých kraslíc do základov novostavby, zaorávanie do brázdy na jar, pohládzanie dobytka a detí vajíčkom, či tradičná účasť kraslíc v rôznych poverách pri svadbách, narodeninách i úmrtiach. To všetko má podľa kurátorky dozvuky aj dnes, i keď už len v rozprávaní starých ľudí.
"Keď si predstavíme súčasnú rolu kraslice v našom živote, zistíme, že si nezachovala z pôvodného významu a symboliky skoro nič. Hádam len druhoradú funkciu obdarovania," priblížila Kapráľová s tým, že vajíčko úplne stratilo mystický symbol. V posledných rokoch podľa nej dokonca zanikajú aj tradičné techniky maľovania. "Necítime potrebu vnímať kraslicu ako symbol, skôr ju vnímame ako veľkonočnú ozdobu," spresnila.
Cieľom výstavy je okrem iného udržať a zachovávať tradičné techniky maľovania kraslíc, prezentovať zručnosť maliarov, mapovať nové aktivity a trendy krášlenia, metodicky usmerňovať ich novátorské postupy v rámci estetických hodnôt.
Výstava potrvá v kaštieli do 5. mája.
"Teoretická časť výstavy hovorí o histórii kraslice, tradičných technikách krášlenia, teórii prírodných farbív, kompozičných riešeniach kraslíc, ako aj o symbolike a úlohe kraslice v ľudových zvykoch a obradoch počas veľkonočných sviatkov," informovala TASR kurátorka kaštieľa Daniela Kapráľová. Výstava sa podľa jej slov orientuje na autorov Sninského okresu, v rámci ktorého prebiehal v tejto súvislosti aj neveľký výskum, a je doplnená tupeskou keramikou zo Slovácka od zberateľa Jozefa Kapráľa.
"V našom regióne sa ešte donedávna svätili na Veľkú noc živé, surové kraslice – písanky a varené nezdobené farbanky. Aj jedny, aj druhé mali osobité mystické a zvykoslovné úkony," uviedla Kapráľová. Patrí medzi ne napr. zamurovanie živých kraslíc do základov novostavby, zaorávanie do brázdy na jar, pohládzanie dobytka a detí vajíčkom, či tradičná účasť kraslíc v rôznych poverách pri svadbách, narodeninách i úmrtiach. To všetko má podľa kurátorky dozvuky aj dnes, i keď už len v rozprávaní starých ľudí.
"Keď si predstavíme súčasnú rolu kraslice v našom živote, zistíme, že si nezachovala z pôvodného významu a symboliky skoro nič. Hádam len druhoradú funkciu obdarovania," priblížila Kapráľová s tým, že vajíčko úplne stratilo mystický symbol. V posledných rokoch podľa nej dokonca zanikajú aj tradičné techniky maľovania. "Necítime potrebu vnímať kraslicu ako symbol, skôr ju vnímame ako veľkonočnú ozdobu," spresnila.
Cieľom výstavy je okrem iného udržať a zachovávať tradičné techniky maľovania kraslíc, prezentovať zručnosť maliarov, mapovať nové aktivity a trendy krášlenia, metodicky usmerňovať ich novátorské postupy v rámci estetických hodnôt.
Výstava potrvá v kaštieli do 5. mája.