Vnímavý divák pochopí obrovské posolstvo tejto hry, naznačila Fialová, ktorá úlohu matky v Zellerovej hre pred piatimi rokmi odmietla, lebo sa na ňu podľa vlastných slov necítila dostatočne zrelá.
Autor TASR
Bratislava 12. novembra (TASR) - Činohra Slovenského národného divadla (SND) uvádza 13. a 14. novembra v Štúdiu premiéru hry francúzskeho dramatika Floriana Zellera Matka. Réžie sa ujala Soňa Ferancová, scénu a kostýmy navrhol Georges Vafias. "Som rada, že SND prvýkrát inscenuje Zellera, nie je to prvýkrát na Slovensku, je to tretia hra, ktorá sa dostane na slovenské javiská," povedala v piatok na tlačovej konferencii riaditeľka Činohry SND a zároveň dramaturgička inscenácie Miriam Kičiňová.
Florian Zeller, absolvent Inštitútu politických štúdií, začal písaním románov, upozorňuje však na seba práve divadelnými hrami. Spisovateľ, dramatik, divadelný a filmový režisér a tiež scenárista sú spolu s Yasminou Reza považovaní za najlepších súčasných francúzskych dramatikov. Jeho Matka (2010) patrí do trilógie spolu s hrami Otec (2012) a Syn (2018).
"Zaľúbila som sa do všetkých troch hier hneď po prvom prečítaní, pre mňa je dramatika Floriana Zellera zjavením, je to divadelný zázrak," uviedla Ferancová, ktorá v divadle hľadá predovšetkým emócie. "Považujem tohto autora za v niečom až geniálneho," deklarovala režisérka. Ocenila, že na jednej strane je hra Matka napísaná až s matematickou presnosťou, vysokou štylizáciou, a na druhej strane pôsobí veľmi naturalisticky a realisticky: "Hlavne sa dotýka tém, ktoré zaujmú úplné každého, rozpráva o problémoch rodiny. Je to veľmi intímna výpoveď o trinástych komnatách matiek, ale aj žien, je to aj o otcoch, synoch a dcérach."
Anne sa s láskou starala o manžela, s radosťou robila deťom raňajky a zabezpečovala celý rodinný servis. Napĺňala svoj život rodinou až do momentu, keď si uvedomila, že je vlastne sama. Tento spokojný život ju tak trochu podviedol. A možno aj vlastný manžel, ktorý ustavične uteká na nejaké semináre. Syn je už dospelý a zrazu ju nepotrebuje. Ako sa má zmieriť s tým, že aj on má svoj vlastný život? Čím ho teraz naplniť? Anne zrazu nemá svoje miesto, nemá nijaký cieľ.
Diváci sa môžu tešiť na rodinnú hru o dozrievaní, odchádzaní a uvedomení si samej seba. Ale aj o strachu z opustenia, osamelosti, keď rodinné hniezdo zostáva prázdne. Účinkujú Zuzana Fialová, Ľuboš Kostelný, Dávid Hartl (ako hosť) a Anežka Petrová. "Anne, Pierre, Nicolas a Sára sú modelovou rodinou, cez ktorú nám Florian Zeller sprostredkúva zážitok trieštiacej sa duše v rozpadajúcom sa manželstve. Zachytáva rozpady vzťahov, tých najintímnejších a najbližších, kde je krehká hranica od lásky k zraneniu. Téma manželskej nevery a lži je často súčasťou námetu jeho hier," približuje Kičiňová inscenáciu v bulletine.
"Vnímavý divák pochopí obrovské posolstvo tejto hry. Nie je len vzťahová, asi najzvláštnejšia je v tom, že nikoho neobviňuje a neviní. Vinníkom je sama situácia, ktorá od ženy nič neočakáva po tom, ako vychová deti, výrazné uplatnenie v rodine nemá," naznačila Fialová, ktorá úlohu matky v Zellerovej hre pred piatimi rokmi odmietla, lebo sa na ňu podľa vlastných slov necítila dostatočne zrelá.
Florian Zeller, absolvent Inštitútu politických štúdií, začal písaním románov, upozorňuje však na seba práve divadelnými hrami. Spisovateľ, dramatik, divadelný a filmový režisér a tiež scenárista sú spolu s Yasminou Reza považovaní za najlepších súčasných francúzskych dramatikov. Jeho Matka (2010) patrí do trilógie spolu s hrami Otec (2012) a Syn (2018).
"Zaľúbila som sa do všetkých troch hier hneď po prvom prečítaní, pre mňa je dramatika Floriana Zellera zjavením, je to divadelný zázrak," uviedla Ferancová, ktorá v divadle hľadá predovšetkým emócie. "Považujem tohto autora za v niečom až geniálneho," deklarovala režisérka. Ocenila, že na jednej strane je hra Matka napísaná až s matematickou presnosťou, vysokou štylizáciou, a na druhej strane pôsobí veľmi naturalisticky a realisticky: "Hlavne sa dotýka tém, ktoré zaujmú úplné každého, rozpráva o problémoch rodiny. Je to veľmi intímna výpoveď o trinástych komnatách matiek, ale aj žien, je to aj o otcoch, synoch a dcérach."
Anne sa s láskou starala o manžela, s radosťou robila deťom raňajky a zabezpečovala celý rodinný servis. Napĺňala svoj život rodinou až do momentu, keď si uvedomila, že je vlastne sama. Tento spokojný život ju tak trochu podviedol. A možno aj vlastný manžel, ktorý ustavične uteká na nejaké semináre. Syn je už dospelý a zrazu ju nepotrebuje. Ako sa má zmieriť s tým, že aj on má svoj vlastný život? Čím ho teraz naplniť? Anne zrazu nemá svoje miesto, nemá nijaký cieľ.
Diváci sa môžu tešiť na rodinnú hru o dozrievaní, odchádzaní a uvedomení si samej seba. Ale aj o strachu z opustenia, osamelosti, keď rodinné hniezdo zostáva prázdne. Účinkujú Zuzana Fialová, Ľuboš Kostelný, Dávid Hartl (ako hosť) a Anežka Petrová. "Anne, Pierre, Nicolas a Sára sú modelovou rodinou, cez ktorú nám Florian Zeller sprostredkúva zážitok trieštiacej sa duše v rozpadajúcom sa manželstve. Zachytáva rozpady vzťahov, tých najintímnejších a najbližších, kde je krehká hranica od lásky k zraneniu. Téma manželskej nevery a lži je často súčasťou námetu jeho hier," približuje Kičiňová inscenáciu v bulletine.
"Vnímavý divák pochopí obrovské posolstvo tejto hry. Nie je len vzťahová, asi najzvláštnejšia je v tom, že nikoho neobviňuje a neviní. Vinníkom je sama situácia, ktorá od ženy nič neočakáva po tom, ako vychová deti, výrazné uplatnenie v rodine nemá," naznačila Fialová, ktorá úlohu matky v Zellerovej hre pred piatimi rokmi odmietla, lebo sa na ňu podľa vlastných slov necítila dostatočne zrelá.