SAV v tomto roku dostala viac ako 100 prihlášok, z nich si vedci vybrali 42 detí, ktoré sa rozdelia do malých skupiniek na jednotlivé ústavy SAV.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 18. júla (TASR) - Podpora popularizačných aktivít pre deti a mládež v oblasti vedy a výskumu je dôležitá. Zhodli sa na tom predseda Slovenskej akadémie vied (SAV) Pavol Šajgalík a štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Ľudovít Paulis v pondelok počas otvorenia Letnej školy mladých vedcov na SAV. Viac ako štyri desiatky žiakov z celého Slovenska absolvujú týždeň plný nových poznatkov, zážitkov a stretnutí s vedcami, okrem iného si vyskúšajú aj rôzne experimenty.
Šajgalíka teší, že sa darí organizovať takéto podujatia. "Má to dva nesmierne dôležité aspekty. Verím, že sa nám podarí prelomiť bariéry strachu z fyziky, matematiky a iných ťažkých prírodovedných predmetov, a druhý aspekt je, že deti vojdú do laboratórií, do reálneho života vedeckých pracovníkov," priblížil predseda SAV. Verí, že za týždeň sa žiaci nielen zabavia, ale aj pochopia, že veda je o racionálnom myslení, o tom, aby si kládli otázky, na ktoré by mali nájsť odpoveď, ktorá dáva zmysel.
Štátneho tajomníka teší, že medzi žiakmi je záujem o vedu a že aj takýmto spôsobom sa dá podchytiť mladé talenty. SAV v tomto roku dostala viac ako 100 prihlášok, z nich si vedci vybrali 42 detí, ktoré sa rozdelia do malých skupiniek na jednotlivé ústavy SAV.
Na 12 ústavoch SAV sa deti budú venovať napríklad chémii z domácej kuchyne, budú pracovať s robotom, poznávať a vábiť hmyz, zažijú výpravu dovnútra bunky, zistia, ktoré odpadky z koša sa zídu v polymérnej kuchyni. Nebude chýbať ani štúdium enzybiotík – bojovníkov proti bakteriálnym patogénom, dozvedia sa informácie aj o materiáloch na cestách či srdcových záležitostiach.
"Deti najviac bavia experimenty, čiže niektoré chemické a fyzikálne experimenty, kde vidíte, že sa niečo podarí a niečo sa udeje. Už menej je záujem o to, keď vám niekto vysvetľuje teóriu nejakého javu," priblížil Šajgalík. V piatok (22. 7.), teda posledný deň letnej školy, budú účastníci podujatia prezentovať svoje projekty.
Letná škola mladých vedcov je projektom SAV a občianskeho združenia All4Science. Vznikol so zámerom poukázať na dôležitosť vedy, pochopenie jej zákonitostí v bežnom živote a s cieľom priblížiť vedu ako významný zdroj pokroku mladým ľuďom. Určená je žiakom druhého stupňa základných škôl. Šajgalík verí, že sa podarí podobné podujatie rozšíriť aj na stredné školy.
Šajgalíka teší, že sa darí organizovať takéto podujatia. "Má to dva nesmierne dôležité aspekty. Verím, že sa nám podarí prelomiť bariéry strachu z fyziky, matematiky a iných ťažkých prírodovedných predmetov, a druhý aspekt je, že deti vojdú do laboratórií, do reálneho života vedeckých pracovníkov," priblížil predseda SAV. Verí, že za týždeň sa žiaci nielen zabavia, ale aj pochopia, že veda je o racionálnom myslení, o tom, aby si kládli otázky, na ktoré by mali nájsť odpoveď, ktorá dáva zmysel.
Štátneho tajomníka teší, že medzi žiakmi je záujem o vedu a že aj takýmto spôsobom sa dá podchytiť mladé talenty. SAV v tomto roku dostala viac ako 100 prihlášok, z nich si vedci vybrali 42 detí, ktoré sa rozdelia do malých skupiniek na jednotlivé ústavy SAV.
Na 12 ústavoch SAV sa deti budú venovať napríklad chémii z domácej kuchyne, budú pracovať s robotom, poznávať a vábiť hmyz, zažijú výpravu dovnútra bunky, zistia, ktoré odpadky z koša sa zídu v polymérnej kuchyni. Nebude chýbať ani štúdium enzybiotík – bojovníkov proti bakteriálnym patogénom, dozvedia sa informácie aj o materiáloch na cestách či srdcových záležitostiach.
"Deti najviac bavia experimenty, čiže niektoré chemické a fyzikálne experimenty, kde vidíte, že sa niečo podarí a niečo sa udeje. Už menej je záujem o to, keď vám niekto vysvetľuje teóriu nejakého javu," priblížil Šajgalík. V piatok (22. 7.), teda posledný deň letnej školy, budú účastníci podujatia prezentovať svoje projekty.
Letná škola mladých vedcov je projektom SAV a občianskeho združenia All4Science. Vznikol so zámerom poukázať na dôležitosť vedy, pochopenie jej zákonitostí v bežnom živote a s cieľom priblížiť vedu ako významný zdroj pokroku mladým ľuďom. Určená je žiakom druhého stupňa základných škôl. Šajgalík verí, že sa podarí podobné podujatie rozšíriť aj na stredné školy.