< sekcia Videá a prenosy TASR TV
Zhotoviteľ chce pre nárast cien stopnúť práce na termináli v Trebišove
Na finančné krytie projektu s vysúťaženou cenou takmer 10,5 milióna eur chýba podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Tibora Mačugu aktuálne 1,8 milióna eur.
Autor TASR
Trebišov 23. júna (TASR) – Pre nárast cien chce spoločnosť Chemkostav, a. s., pozastaviť práce na výstavbe Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Trebišove, ktorej investorom sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Na finančné krytie projektu s vysúťaženou cenou takmer 10,5 milióna eur chýba podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Tibora Mačugu aktuálne 1,8 milióna eur. Podnik preto požiadal súd o vydanie predbežného opatrenia.
"Pozastavíme práce do času, kým tento problém nebude vyriešený. Jednoducho ďalej takto pracovať nemôžeme," uviedol Mačuga pre novinárov. Už pri slávnostnom začatí stavby vlani v septembri konštatoval, že za vysúťaženú cenu sa stavba realizovať nedá. Poukázal na to, že projekt sa obstarával 18 mesiacov, za ktoré nastal rapídny nárast v cenách vrátane stavebných materiálov, ktorý firma nemohla predpokladať. V tom čase odhadol, že na projekt bude chýbať okolo 1,4 milióna eur s tým, že je potrebná finančná pomoc štátu. "K dnešnému dňu sa to vyšplhalo niekde na úroveň 1,8 milióna eur," skonštatoval po deviatich mesiacoch.
Zhotoviteľ oficiálne poslal ŽSR žiadosť o kompenzáciu nárastu cien. "Odpoveď sme dostali, že nemáme nárok v zmysle zmluvy. Takže sme boli nútení podať na Okresný súd Bratislava I žiadosť o vydanie predbežného opatrenia, aby sme mali možnosť stavbu pozastaviť do času, kým tieto veci nebudú usporiadané," dodal Mačuga.
Zdražovanie od novembra 2020 po súčasnosť označil za enormné, u niektorých položiek dosahuje 200, 300, či dokonca 500 percent. Riešenie situácie sa podľa neho stále posúva a firma tak naberá každý mesiac čoraz väčšiu stratu.
Na daný stav reagovala pre TASR hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. "ŽSR na projekt čerpajú poskytnutú dotáciu, z našej strany čakáme na usmernenie od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy intenzívne rieši vzniknutú situáciu a sú nápomocní aj pre ŽSR," uviedla. V prípade predbežného opatrenia zo strany zhotoviteľa sa železnice budú podľa nej vzniknutou situáciou promptne zaoberať.
Projekt TIOP zahŕňa rekonštrukciu a stavebno-technickú prestavbu časti železničnej a autobusovej stanice v Trebišove. Súčasťou je aj vybudovanie podchodu a dopravného prepojenia vrátane ulíc Tabaková a Štúrova. Cestujúcim má umožniť rýchly a bezpečný prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy s ťažiskom na nosný systém železničnej dopravy. Projekt je financovaný cez eurofondy a ukončený má byť v októbri 2023.
"Aktuálne sme v štádiu, že v autobusovej časti máme pod terminálovými komunikáciami kompletne zhotovené inžinierske siete, pracujeme teraz na nových konštrukčných vrstvách a osádzaní obrubníkov pre ostrovné nástupištia. V železničnej časti sme začali s prvými fázami na realizácii podchodu," priblížil stav prác projektový manažér stavby Stanislav Homza.
"Pozastavíme práce do času, kým tento problém nebude vyriešený. Jednoducho ďalej takto pracovať nemôžeme," uviedol Mačuga pre novinárov. Už pri slávnostnom začatí stavby vlani v septembri konštatoval, že za vysúťaženú cenu sa stavba realizovať nedá. Poukázal na to, že projekt sa obstarával 18 mesiacov, za ktoré nastal rapídny nárast v cenách vrátane stavebných materiálov, ktorý firma nemohla predpokladať. V tom čase odhadol, že na projekt bude chýbať okolo 1,4 milióna eur s tým, že je potrebná finančná pomoc štátu. "K dnešnému dňu sa to vyšplhalo niekde na úroveň 1,8 milióna eur," skonštatoval po deviatich mesiacoch.
Zhotoviteľ oficiálne poslal ŽSR žiadosť o kompenzáciu nárastu cien. "Odpoveď sme dostali, že nemáme nárok v zmysle zmluvy. Takže sme boli nútení podať na Okresný súd Bratislava I žiadosť o vydanie predbežného opatrenia, aby sme mali možnosť stavbu pozastaviť do času, kým tieto veci nebudú usporiadané," dodal Mačuga.
Zdražovanie od novembra 2020 po súčasnosť označil za enormné, u niektorých položiek dosahuje 200, 300, či dokonca 500 percent. Riešenie situácie sa podľa neho stále posúva a firma tak naberá každý mesiac čoraz väčšiu stratu.
Na daný stav reagovala pre TASR hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. "ŽSR na projekt čerpajú poskytnutú dotáciu, z našej strany čakáme na usmernenie od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy intenzívne rieši vzniknutú situáciu a sú nápomocní aj pre ŽSR," uviedla. V prípade predbežného opatrenia zo strany zhotoviteľa sa železnice budú podľa nej vzniknutou situáciou promptne zaoberať.
Projekt TIOP zahŕňa rekonštrukciu a stavebno-technickú prestavbu časti železničnej a autobusovej stanice v Trebišove. Súčasťou je aj vybudovanie podchodu a dopravného prepojenia vrátane ulíc Tabaková a Štúrova. Cestujúcim má umožniť rýchly a bezpečný prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy s ťažiskom na nosný systém železničnej dopravy. Projekt je financovaný cez eurofondy a ukončený má byť v októbri 2023.
"Aktuálne sme v štádiu, že v autobusovej časti máme pod terminálovými komunikáciami kompletne zhotovené inžinierske siete, pracujeme teraz na nových konštrukčných vrstvách a osádzaní obrubníkov pre ostrovné nástupištia. V železničnej časti sme začali s prvými fázami na realizácii podchodu," priblížil stav prác projektový manažér stavby Stanislav Homza.