V Európe má hroziť pred Vianocami nedostatok masla a mliečnych produktov. O situácii na potravinárskom trhu hovoril analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
Autor Tablet.TV
Bratislava 7. septembra (Tablet.TV) - Európa čelí nedostatku mlieka, masla a smotany a v plnej miere sa to ukáže v období vianočných sviatkov. Ceny mliečnych produktov tak budú pokračovať v raste, najmä pred Vianocami. Uviedla to v týchto dňoch jedna z najväčších mliekarenských spoločností na svete, dánska firma Arla Foods.
Svetové ceny mlieka v dôsledku znižovania produkcie vzrástli za posledných 12 mesiacov približne o 28 %. Preto, podľa jednej z najväčších mliekarenských spoločností na svete - dánskej Arla Foods, Európa čelí nedostatku mlieka, masla a smotany.
Drahovský to však nevidí tak tragicky. „Slovenský spotrebiteľ je veľmi senzitívny a reaguje na správy. Keď mu niekto povie, že zdražie maslo a pred Vianocami, tak sa predzásobí. No to sa nedeje na základe reálneho stavu, ale na základe očakávania, že čo sa stane. Cena masla sa môže zvýšiť napríklad z 2.30 aj na 2.90 eur, ale vzhľadom na celkovú konzumáciu masla na Slovensku, to nie je až taká veľká tragédia,“ konštatoval Drahovský s tým, že za týmto vývojom je sčasti aj zrušenie mliečnych kvót v EÚ pred dvomi rokmi. Na trh prišlo lacné mlieko z krajín veľkých producentov a mnohé mliekarne zatvorili svoje kapacity.
„Nedostatok mlieka je za tým sčasti, no nie je to neriešiteľná situácia, lebo producenti ako Veľká Británia, Írsko, Austrália a Nový Zéland kontinentálny trh s prehľadom uspokoja. Je to ako sínusoida, čiže ak sú teraz ceny hore, časom sa vrátia na prijateľnú úroveň. Neočakávam extrémny rast cien masla a mliečnych výrobkov, lebo je veľmi silná konkurencia v potravinárstve,“ upozornil Drahovský.
Svetové ceny mlieka v dôsledku znižovania produkcie vzrástli za posledných 12 mesiacov približne o 28 %. Preto, podľa jednej z najväčších mliekarenských spoločností na svete - dánskej Arla Foods, Európa čelí nedostatku mlieka, masla a smotany.
Drahovský to však nevidí tak tragicky. „Slovenský spotrebiteľ je veľmi senzitívny a reaguje na správy. Keď mu niekto povie, že zdražie maslo a pred Vianocami, tak sa predzásobí. No to sa nedeje na základe reálneho stavu, ale na základe očakávania, že čo sa stane. Cena masla sa môže zvýšiť napríklad z 2.30 aj na 2.90 eur, ale vzhľadom na celkovú konzumáciu masla na Slovensku, to nie je až taká veľká tragédia,“ konštatoval Drahovský s tým, že za týmto vývojom je sčasti aj zrušenie mliečnych kvót v EÚ pred dvomi rokmi. Na trh prišlo lacné mlieko z krajín veľkých producentov a mnohé mliekarne zatvorili svoje kapacity.
„Nedostatok mlieka je za tým sčasti, no nie je to neriešiteľná situácia, lebo producenti ako Veľká Británia, Írsko, Austrália a Nový Zéland kontinentálny trh s prehľadom uspokoja. Je to ako sínusoida, čiže ak sú teraz ceny hore, časom sa vrátia na prijateľnú úroveň. Neočakávam extrémny rast cien masla a mliečnych výrobkov, lebo je veľmi silná konkurencia v potravinárstve,“ upozornil Drahovský.