Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Publicistika

J. HRABKO KOMENTUJE NOVELU POLICAJNÉHO ZÁKONA: Z hlavy na zadok

Komentár Juraja Hrabka Foto: Teraz.sk

Žiaľ, nedá sa povedať, že vládna koalícia vracia veci z hlavy na nohy, ale iba na zadok. Zostala totiž akosi trčať na pol ceste, píše J. Hrabko.

V parlamente už leží návrh novely zákona o štátnej službe príslušníkov - nielen - policajného zboru, ktorú predložili poslanci vládnej koalície. Malo by to znamenať, že na ňom existuje písomná dohoda a aj preto by mala novela parlamentom prejsť ako nôž maslom.

Napokon, ide o krátku novelu, ktorá sa prevažne týka menovania a odvolávania prezidenta policajného zboru a šéfa Úradu inšpekčnej služby. Ústredným posolstvom je návrat do starých čias, kedy prezidenta policajného zboru samostatne menoval a odvolával minister vnútra. A niesol za jeho (ne)činnosť aj zodpovednosť pred parlamentom. Samostatne znamená, že mu nikto do toho nehovoril a záležalo iba na jeho rozhodnutí, kto policajným prezidentom bude a kto nie. Podobne je to aj v prípade šéfa inšpekcie, kde však na návrh ministra vnútra o jeho bytí či bytí rozhoduje vláda.

Žiaľ, nedá sa povedať, že vládna koalícia vracia veci z hlavy na nohy, ale iba na zadok. Zostala totiž akosi trčať na pol ceste - výbor parlamentu si chce ponechať tak ako doteraz právo vypočúvať kandidáta na post prezidenta policajného zboru. Po novom to však už má byť bez rozhodovacej právomoci. Takže postup by mal byť podľa návrhu novely nasledovný: minister vnútra predloží ešte pred vymenovaním svojho kandidáta na post prezidenta policajného zboru výboru pre obranu a bezpečnosť na vypočutie, výbor ho verejne vypočuje a minister následne do funkcie vymenuje. Rokovanie výboru tak bude - s jednou výnimkou - zbytočné, pretože výbor nemôže - s jednou výnimkou - do výberu ministra zasiahnuť.

Tou výnimkou je, že keď sa výbor nezíde alebo návrh ministra nezaradí do programu alebo kandidáta jednoducho nevypočuje, minister ho nemôže a ani nesmie do funkcie vymenovať. A tak sa teoreticky nedá vylúčiť, že policajný prezident bude nastálo iba dočasne poverený, nie vymenovaný. Lebo výbor. Nehovoriac o tom, že tento výbor je zriadený iba z vôle poslancov, nie zo zákona. Čiže tak, ako ho poslanci ustanovili, môžu ho aj kedykoľvek zrušiť - alebo v novom volebnom období vôbec nezriadiť.

Samozrejme, dá sa aj inak, ale už samotné takéto nastavenie môže priniesť politické a hlavne zbytočné problémy. Vhodnejšie by preto bolo vrátiť veci z hlavy na nohy, teda parlamentný výbor z hry úplne vynechať - aj kvôli ďalšiemu nemiešaniu zákonodarnej a výkonnej moci. Podobne je to aj v súvislosti s vymenovaním šéfa inšpekčnej služby.

Návrh novely má, prirodzene, aj isté nuansy - napríklad nepočíta so žiadnym funkčným obdobím ani policajného prezidenta ani šéfa inšpektorov. Možno to pochopiť z praktických dôvodov - keď minister nevie nájsť dôvod na odvolanie policajného prezidenta, bude mať po novom právomoc ho odvolať aj bez udania dôvodu. Je to však riešenie neobvyklé a aj veľmi neelegantné. Čo je však zároveň možno aj dôvod, prečo má návrh podporu celej vládnej koalície.