Prečítajte si rozhovor s riaditeľom Fondu na podporu umenia Jozefom Kovalčíkom.
Autor Juraj Soviar
Bratislava 30. septembra (Teraz.sk) - Tento rok sme v rámci FPU zaregistrovali 5 tisíc žiadostí o podporu a podporili sme z toho tritisíc projektov. V rozhovore pre Teraz.sk to povedal riaditeľ Fondu na podporu umenia Jozef Kovalčík.
O financie zo strany Fondu na podporu umenia (FPU) je samozrejme veľký záujem. Na druhej strane tu však prevláda nezáujem zo strany médii pri potrebnej podpore činnosti FPU. Ako si to vysvetľujete?
Ak nejaká organizácia funguje tak ako má, potom je ten nezáujem zo strany médii logický. A keďže nás o podporu žiadajú aj mnohí novinári, považovali by to možno za konflikt záujmov. Pre mňa je nezáujem dobrým znamením.
Ako hodnotíte programy pre nasledujúci rok v porovnaní s tým predošlým z hľadiska podpory jednotlivých umeleckých odvetví?
V nasledujúcom roku budú pre nás novinkou štipendiá pre začínajúcich umelcov, pretože je naozaj potrebné, aby sa rozbehli. Ďalšou prioritou bude podpora tých umelcov a umelkýň, ktorí sa chcú vrátiť späť k svojej tvorivej činnosti a istý čas ju z rôznych objektívnych dôvodov nemohli vykonávať, napríklad z existenčných, alebo kvôli materskej dovolenke. Pre FPU ide o pilotný projekt.
Z ktorého odvetvia si umelci žiadajú o štipendium najčastejšie a kde bývajú najúspešnejší?
Najviac žiadosti máme nepochybne od výtvarníkov a literátov, kde radím aj žiadosti na preklad. V oblasti literatúry je úspešnosť získania štipendia vyššia a to hlavne práve kvôli prekladom, do ktorých sa púšťajú skúsenejší žiadatelia. Vo výtvarnom umení je to trocha zložitejšie, pretože žiadostí je v porovnaní s literatúrou oveľa viac, v tomto odvetví sa aj viac ľudí pokladá za kvalitných umelcov, hoci na to nemajú predpoklady. Literárna scéna je v porovnaní s tou výtvarnou viac stabilná aj z hľadiska počtu autorov (aj tých nových), keďže VŠVU a ďalšie dve umelecké školy opúšťa každý rok niekoľko desiatok začínajúcich umelcov.
Za ostatné obdobie badáme na Slovensku určitú renesanciu folklóru, ktorá ako by sa stávala aj akousi módnou vlnou. Do akej miery podporujete ľudové umenie, folklórne festivaly, tradičné ľudové remeslá?
V prípade FPU a predtým Ministerstva kultúry to z hľadiska finančnej podpory nevnímam ako módnu vlnu. Vo folklórnom hnutí existuje odhadom tisíc rôznych zoskupení, preto by bolo pomýlené ignorovať túto oblasť.. No aj tu je nutné rozlišovať kvalitu od jednoduchého a naivného napodobňovania špičkových súborov, taktiež je limitom podpory celková čiastka, ktorú musíme prerozdeliť medzi všetky oblasti, ktoré podporujeme. Na jednej strane máme festivaly s veľkou tradíciou, ktoré sú v tradičnej slovenskej reprezentatívne a majú aj medzinárodný presah. No a potom sú podujatia, ktoré majú veľký význam iba pre zachovanie špecifických tradícií, praktík, remesiel, či zvykov. Rád by som zdôraznil, že tradičnú kultúru nepodporujeme z nacionalistických, či šovinistických pohnútok. Kľúčovým zmyslom je podpora kultúrnej diverzity a rozmanitosti. Najlepším príkladom sú medzinárodné folklórne festivaly, kde určite nie je hlavným motívom povyšovať sa nad iné národy alebo etniká. Ide vlastne o podporu toho rešpektu nielen voči sebe, ale aj tým druhým, ktorí k nám svoje ľudové umenie a tradície prídu prezentovať.
Všeobecne určite platí, že nie je možné vyhovieť všetkým. Stretávate sa aj s osočovaním typu, že niekoho z konkrétnych umelcov diskriminujete?
Programy na podporu jednotlivých umeleckých odvetví a jednotlivcov vytvárame preto, aby umelci tento pocit nemali a mohli sme porovnávať porovnateľné. Ťažko môžeme napríklad uplatňovať rovnaké kritériá na čerstvého absolventa umeleckej školy a medzinárodne uznávaného výtvarníka s 30 ročnou praxou.. Preto sa snažíme robiť také úpravy programov, aby k takýmto situáciám nedochádzalo. Koniec koncov, z tohto dôvodu zavádzame aj program pre začínajúcich umelcov a umelkyne. No treba tiež poznamenať, že nastavené kritériá sú jedna vec a subjektívne pocity dotknutých ľudí vec druhá.
Aký je zmysel existencie FPU?
Za hlavný zmysel existencie Fondu na podporu umenia pokladám poskytovanie finančnej podpory tým, ktorí chcú v rámci umeleckých odvetví nezávisle tvoriť. Je ťažké očakávať, že bude niekto nezávislý, ak nemá inštitúciu, ktorá by ho v jeho umeleckej činnosti podporila a zároveň nebola tiež nezávislou. Preto verím, že FPU sa stane stabilnou súčasťou kultúry. V iných kultúrnych krajinách a geopolitických priestoroch to možno nepotrebujú a považujú to za zbytočnosť, no na Slovensku je existencia inštitúcie tohto typu jednoducho nevyhnutná, tak ako je nevyhnutná slobodná a nezávislá tvorba. Napokon, na nezávislosť umeleckej tvorby pamätá aj Ústava Slovenskej republiky.
Ako rýchlo viete vybaviť žiadosti?
Pre rok 2018 sme v rámci FPU zaregistrovali zhruba 5 tisíc žiadostí o podporu a podporili sme z toho viac ako tritisíc projektov. Od odovzdania a zaregistrovania každej žiadosti máme 60 dní na konkrétne rozhodnutie o danej žiadosti. Po rozhodnutí je to už na súčinnosti so žiadateľom ako spolupracuje v rámci doloženia potrebných potvrdení a iných administratívnych úkonov.
S akým rozpočtom ste začínali pred dvoma rokmi a aký rozpočet na podporu umenia máte v súčasnosti?
Pred dvoma rokmi sme začínali s rozpočtom 15 miliónov EURO. Taká istá suma nám bola pridelená aj pre ďalší rok. Na rok 2018 s pribúdajúcimi žiadosťami nám navýšili rozpočet na 20 miliónov EURO, preto môžeme podporovať aj väčšie množstvo náročnejších projektov.
O financie zo strany Fondu na podporu umenia (FPU) je samozrejme veľký záujem. Na druhej strane tu však prevláda nezáujem zo strany médii pri potrebnej podpore činnosti FPU. Ako si to vysvetľujete?
Ak nejaká organizácia funguje tak ako má, potom je ten nezáujem zo strany médii logický. A keďže nás o podporu žiadajú aj mnohí novinári, považovali by to možno za konflikt záujmov. Pre mňa je nezáujem dobrým znamením.
Ako hodnotíte programy pre nasledujúci rok v porovnaní s tým predošlým z hľadiska podpory jednotlivých umeleckých odvetví?
V nasledujúcom roku budú pre nás novinkou štipendiá pre začínajúcich umelcov, pretože je naozaj potrebné, aby sa rozbehli. Ďalšou prioritou bude podpora tých umelcov a umelkýň, ktorí sa chcú vrátiť späť k svojej tvorivej činnosti a istý čas ju z rôznych objektívnych dôvodov nemohli vykonávať, napríklad z existenčných, alebo kvôli materskej dovolenke. Pre FPU ide o pilotný projekt.
Z ktorého odvetvia si umelci žiadajú o štipendium najčastejšie a kde bývajú najúspešnejší?
Najviac žiadosti máme nepochybne od výtvarníkov a literátov, kde radím aj žiadosti na preklad. V oblasti literatúry je úspešnosť získania štipendia vyššia a to hlavne práve kvôli prekladom, do ktorých sa púšťajú skúsenejší žiadatelia. Vo výtvarnom umení je to trocha zložitejšie, pretože žiadostí je v porovnaní s literatúrou oveľa viac, v tomto odvetví sa aj viac ľudí pokladá za kvalitných umelcov, hoci na to nemajú predpoklady. Literárna scéna je v porovnaní s tou výtvarnou viac stabilná aj z hľadiska počtu autorov (aj tých nových), keďže VŠVU a ďalšie dve umelecké školy opúšťa každý rok niekoľko desiatok začínajúcich umelcov.
Za ostatné obdobie badáme na Slovensku určitú renesanciu folklóru, ktorá ako by sa stávala aj akousi módnou vlnou. Do akej miery podporujete ľudové umenie, folklórne festivaly, tradičné ľudové remeslá?
V prípade FPU a predtým Ministerstva kultúry to z hľadiska finančnej podpory nevnímam ako módnu vlnu. Vo folklórnom hnutí existuje odhadom tisíc rôznych zoskupení, preto by bolo pomýlené ignorovať túto oblasť.. No aj tu je nutné rozlišovať kvalitu od jednoduchého a naivného napodobňovania špičkových súborov, taktiež je limitom podpory celková čiastka, ktorú musíme prerozdeliť medzi všetky oblasti, ktoré podporujeme. Na jednej strane máme festivaly s veľkou tradíciou, ktoré sú v tradičnej slovenskej reprezentatívne a majú aj medzinárodný presah. No a potom sú podujatia, ktoré majú veľký význam iba pre zachovanie špecifických tradícií, praktík, remesiel, či zvykov. Rád by som zdôraznil, že tradičnú kultúru nepodporujeme z nacionalistických, či šovinistických pohnútok. Kľúčovým zmyslom je podpora kultúrnej diverzity a rozmanitosti. Najlepším príkladom sú medzinárodné folklórne festivaly, kde určite nie je hlavným motívom povyšovať sa nad iné národy alebo etniká. Ide vlastne o podporu toho rešpektu nielen voči sebe, ale aj tým druhým, ktorí k nám svoje ľudové umenie a tradície prídu prezentovať.
Všeobecne určite platí, že nie je možné vyhovieť všetkým. Stretávate sa aj s osočovaním typu, že niekoho z konkrétnych umelcov diskriminujete?
Programy na podporu jednotlivých umeleckých odvetví a jednotlivcov vytvárame preto, aby umelci tento pocit nemali a mohli sme porovnávať porovnateľné. Ťažko môžeme napríklad uplatňovať rovnaké kritériá na čerstvého absolventa umeleckej školy a medzinárodne uznávaného výtvarníka s 30 ročnou praxou.. Preto sa snažíme robiť také úpravy programov, aby k takýmto situáciám nedochádzalo. Koniec koncov, z tohto dôvodu zavádzame aj program pre začínajúcich umelcov a umelkyne. No treba tiež poznamenať, že nastavené kritériá sú jedna vec a subjektívne pocity dotknutých ľudí vec druhá.
Aký je zmysel existencie FPU?
Za hlavný zmysel existencie Fondu na podporu umenia pokladám poskytovanie finančnej podpory tým, ktorí chcú v rámci umeleckých odvetví nezávisle tvoriť. Je ťažké očakávať, že bude niekto nezávislý, ak nemá inštitúciu, ktorá by ho v jeho umeleckej činnosti podporila a zároveň nebola tiež nezávislou. Preto verím, že FPU sa stane stabilnou súčasťou kultúry. V iných kultúrnych krajinách a geopolitických priestoroch to možno nepotrebujú a považujú to za zbytočnosť, no na Slovensku je existencia inštitúcie tohto typu jednoducho nevyhnutná, tak ako je nevyhnutná slobodná a nezávislá tvorba. Napokon, na nezávislosť umeleckej tvorby pamätá aj Ústava Slovenskej republiky.
Ako rýchlo viete vybaviť žiadosti?
Pre rok 2018 sme v rámci FPU zaregistrovali zhruba 5 tisíc žiadostí o podporu a podporili sme z toho viac ako tritisíc projektov. Od odovzdania a zaregistrovania každej žiadosti máme 60 dní na konkrétne rozhodnutie o danej žiadosti. Po rozhodnutí je to už na súčinnosti so žiadateľom ako spolupracuje v rámci doloženia potrebných potvrdení a iných administratívnych úkonov.
S akým rozpočtom ste začínali pred dvoma rokmi a aký rozpočet na podporu umenia máte v súčasnosti?
Pred dvoma rokmi sme začínali s rozpočtom 15 miliónov EURO. Taká istá suma nám bola pridelená aj pre ďalší rok. Na rok 2018 s pribúdajúcimi žiadosťami nám navýšili rozpočet na 20 miliónov EURO, preto môžeme podporovať aj väčšie množstvo náročnejších projektov.