Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Publicistika

J. Žák: Taxikári budú od 1. apríla fungovať po novom

Ekonomika Tu a Teraz. Foto: Tablet.TV

Hosťom Richarda Kvasňovského v relácii EKONOMIKA Tu teraz je Jakub Žák z advokátskej kancelárie Poláček&Partners.

Bratislava 29. marca (Tablet.TV) - Taxislužby budú od apríla fungovať po novom. Nový zákon by mal vyriešiť kontroverzie, ktoré do tejto podnikateľskej činnosti priniesli spoločnosti zdieľaných služieb ako je Uber. O téme hovoril Jakub Žák z advokátskej kancelárie Poláček&Partners.

Novela zákona o cestnej doprave sa prispôsobuje novej realite na trhu po príchode hráčov ponúkajúcich zdieľané služby. Turbulencie na trhu a spory medzi tradičnými taxikármi a novými hráčmi nebudú. „Najviac z tejto novely môže profitovať zákazník, lebo umožňuje väčšiu konkurenciu na trhu. Tradiční taxikári sa už nebudú musieť cítiť znevýhodňovaní. Pre zdieľanú ekonomiku to však neznamená škrt, práve naopak. Novela vznikla aj preto, aby týmto hráčom uľahčila prístup na trh a prispôsobila im podmienky,“ konštatoval Žák s tým, že od apríla bude platiť viacero noviniek. „Vytvoril sa právny základ pre fungovanie aplikácií. Pasažieri vnímajú nových hráčov cez prizmu aplikácií, ktorú majú v smartfónoch. Aplikácie budú mať funkciu dispečingu, čiže budú sprostredkúvať službu. Cena nemusí byť určená len na základe taxametra, môže byť určená na základe digitálnej platformy a môže byť známa vopred. Rovnako sa už nevyžaduje požiadavka odbornej spôsobilosti pri taxikároch,“ zdôraznil Žák.



Aj po novom musia mať taxikári preukaz vodiča taxislužby. Na to, aby ho získali, budú potrebné len minimálne požiadavky. „Každý vodič má predsa vodičský preukaz. Nebudú však potrebné ďalšie požiadavky, ako napríklad minimálny vek 21 rokov či trojročná prax, tak, ako je tomu teraz. Pokojne ho môže robiť aj nový vodič,“ vysvetlil Žák.

Taxikári budú musieť naďalej používať známe žlté svietidlo s nápisom TAXI. Každé vozidlo musí byť označené aj na predných pravých a ľavých dverách. „Otázkou ostáva, či je označovanie dverí naozaj potrebné, najmä ak pasažier využije aplikáciu, ktorá uvádza ŠPZ vozidla. Tieto požiadavky môžu odradiť príležitostných alebo víkendových vodičov, ktorí by si chceli privyrobiť ako taxikári,“ myslí si Žák.

Vyššia konkurencia na trhu taxislužieb môže priniesť v konečnom dôsledku aj nižšie ceny. „Na trhu sa bude o zákazníka bojovať a jedným z prostriedkov ako uspieť, môže byť cena. Pre konečného zákazníka to bude prospešné. Aj táto novela je výrazom európskeho trendu, že aplikácie a zdieľaná ekonomika sa akceptujú, no musia sa napasovať na existujúcu legislatívu,“ dodal Žák.