Národná rada SR môže hlasovať aj o tom, že zajtra má snežiť, ale nemôže a nesmie hlasovať o tom, že si bude hocikoho na schôdzu predvolávať, píše J. Hrabko.
Autor Juraj Hrabko
„Národná rada SR je najvyšší orgán tohto štátu,“ vyhlásil predseda Smeru-SD s tým, že keď rozhodne, aby sa bývalý riaditeľ SIS, toho času vo väzbe, dostavil na rokovanie, tak sa na neho dostaviť musí. Nemusí.
Prinajmenej z troch dôvodov. Po prvé - NR SR nie je žiadnym najvyšším orgánom štátu, ale je „jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom SR“. Ba ani to v praxi už neplatí, stačí si spomenúť na novelizáciu ústavným súdom, ktorý z ústavy spakruky vyhodil sudcovské previerky, ktoré do nej dal práve uvedený a „jediný“ ústavodarný orgán. Takže ústavodarným orgánom aj napriek zneniu ústavy je v praxi NR SR a Ústavný súd SR.
Po druhé - V. Pčolinský nie je člen vlády, ktorý sa na požiadanie parlamentu schôdze „musí“ podľa zákona zúčastniť. Rovnako, ako nie je ani vedúcim iného orgánu štátnej správy, ktorý sa vôli parlamentu v tejto súvislosti taktiež „musí“ prispôsobiť. Nikto iný sa však prispôsobiť nemusí. Rokovania Národnej rady SR sa s jej súhlasom každý iný zúčastniť iba „môže,“ ale nemusí, taká zákonná povinnosť jednoducho neexistuje. Inými slovami, NR SR si nemôže ani „kohokoľvek“ a tobôž už nie „vyžiadať,“ aby sa zúčastnil jej schôdze, v tom sa R. Fico naozaj aj hlboko mýli.
Po tretie - jedna vec je účasť na rokovaní NR SR a iná vystúpenie na schôdzi. Ide jednoducho o dve rozdielne veci, ktoré rozlišuje aj zákon. Inými slovami - ak je pravdou, že parlament schválil, že sa V. Pčolinský môže zúčastniť na schôdzi, ani v prípade, ak by do NR SR prišiel, to ešte neznamená, že na nej môže aj vystúpiť. Na to je potrebné ďalšie hlasovanie NR SR a aj to je otázne. Podľa zákona totiž vystúpiť na schôdzi NR SR môžu iba taxatívne vymenované osoby, ktorými sú „významné osobnosti hospodárskeho, spoločenského a politického života a predstavitelia iných štátov alebo medzinárodných organizácií“. A nikto iný. Ani V. Pčolinský.
Prirodzene, uvedené platí iba za podmienky, že v krajine vládne zákon, a nie ľudia. Tak či onak, nápad aj prevedenie boli zo strany R. Fica politicky dobré, keďže dokázal zneistiť mnohých poslancov a dokonca prinútil časť vládnej koalície hlasovať s opozíciou. Úplne ich domotal. Keďže schôdza bola neverejná, nie je ani vierohodne známe, kto jej v danej chvíli predsedal, ale urobil vážnu chybu - o návrhu R. Fica totiž na základe hore uvedeného nemal dať vôbec hlasovať. R. Fico by síce isto protestoval, čo sa rieši tým, že sa zíde poslanecké grémium a kým sa zíde, hlavy vychladnú a niekto si na znenie zákona spomenie alebo si ho prečíta.
Zhrnuté a podčiarknuté - Národná rada SR môže hlasovať aj o tom, že zajtra má snežiť, ale nemôže a nesmie hlasovať o tom, že si bude hocikoho na schôdzu predvolávať. Ani omylom.
Prinajmenej z troch dôvodov. Po prvé - NR SR nie je žiadnym najvyšším orgánom štátu, ale je „jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom SR“. Ba ani to v praxi už neplatí, stačí si spomenúť na novelizáciu ústavným súdom, ktorý z ústavy spakruky vyhodil sudcovské previerky, ktoré do nej dal práve uvedený a „jediný“ ústavodarný orgán. Takže ústavodarným orgánom aj napriek zneniu ústavy je v praxi NR SR a Ústavný súd SR.
Po druhé - V. Pčolinský nie je člen vlády, ktorý sa na požiadanie parlamentu schôdze „musí“ podľa zákona zúčastniť. Rovnako, ako nie je ani vedúcim iného orgánu štátnej správy, ktorý sa vôli parlamentu v tejto súvislosti taktiež „musí“ prispôsobiť. Nikto iný sa však prispôsobiť nemusí. Rokovania Národnej rady SR sa s jej súhlasom každý iný zúčastniť iba „môže,“ ale nemusí, taká zákonná povinnosť jednoducho neexistuje. Inými slovami, NR SR si nemôže ani „kohokoľvek“ a tobôž už nie „vyžiadať,“ aby sa zúčastnil jej schôdze, v tom sa R. Fico naozaj aj hlboko mýli.
Po tretie - jedna vec je účasť na rokovaní NR SR a iná vystúpenie na schôdzi. Ide jednoducho o dve rozdielne veci, ktoré rozlišuje aj zákon. Inými slovami - ak je pravdou, že parlament schválil, že sa V. Pčolinský môže zúčastniť na schôdzi, ani v prípade, ak by do NR SR prišiel, to ešte neznamená, že na nej môže aj vystúpiť. Na to je potrebné ďalšie hlasovanie NR SR a aj to je otázne. Podľa zákona totiž vystúpiť na schôdzi NR SR môžu iba taxatívne vymenované osoby, ktorými sú „významné osobnosti hospodárskeho, spoločenského a politického života a predstavitelia iných štátov alebo medzinárodných organizácií“. A nikto iný. Ani V. Pčolinský.
Prirodzene, uvedené platí iba za podmienky, že v krajine vládne zákon, a nie ľudia. Tak či onak, nápad aj prevedenie boli zo strany R. Fica politicky dobré, keďže dokázal zneistiť mnohých poslancov a dokonca prinútil časť vládnej koalície hlasovať s opozíciou. Úplne ich domotal. Keďže schôdza bola neverejná, nie je ani vierohodne známe, kto jej v danej chvíli predsedal, ale urobil vážnu chybu - o návrhu R. Fica totiž na základe hore uvedeného nemal dať vôbec hlasovať. R. Fico by síce isto protestoval, čo sa rieši tým, že sa zíde poslanecké grémium a kým sa zíde, hlavy vychladnú a niekto si na znenie zákona spomenie alebo si ho prečíta.
Zhrnuté a podčiarknuté - Národná rada SR môže hlasovať aj o tom, že zajtra má snežiť, ale nemôže a nesmie hlasovať o tom, že si bude hocikoho na schôdzu predvolávať. Ani omylom.