Z politického hľadiska má prezident A. Kiska nečakanú možnosť ocitnúť sa v spoločnosti prezidenta M. Kováča, čo mu môže slúžiť iba ku cti. Rozdiel medzi nimi bol totiž inak značný, píše J. Hrabko.
Autor Juraj Hrabko
Po prezidentovi M. Kováčovi vstupuje nezabudnuteľným spôsobom do dejín krajiny pod Tatrami aj prezident A. Kiska. Pomohla mu k tomu iniciatíva poslancov vládnej koalície.
Tí predložili návrh na schválenie uznesenia, v ktorom parlament „s poľutovaním a súčasne s rozhorčením konštatuje,“ že A. Kiska bol právoplatne odsúdený za spáchanie úmyselného trestného činu daňového podvodu. Čo je zároveň aj jediný fakt – zvyšok textu uznesenia je už len snahou o vytĺkanie politického názoru a najmä dôvodom, pre ktorý sa poslanci vládnej koalície rozhodli návrh uznesenia predložiť. Pretože iba konštatovať to, o čom už právoplatne rozhodol súd, by bolo aj pre parlament inak zbytočné.
Inými slovami, rozhodnutie súdu poslúžilo Smeru-SD na vybavenie si účtov s prezidentom A. Kiskom, ktorý v prezidentských voľbách porazil predsedu strany R. Fica s rozdielom cca 400 tisíc hlasov. Uznesením chcú teraz navodiť dojem, že A. Kiska porazil R. Fica nefér a za pomoci podvodu, hoci sami vedia, že to tak nebolo a že A. Kiska porazil R. Fica vo férových, slobodných a demokratických voľbách, ktorých výsledok nikto nenapadol, nespochybnil a každý rešpektoval. Podobne ako každý teraz rešpektuje – alebo aspoň berie na vedomie – právoplatné rozhodnutie súdu o odsúdení A. Kisku.
Z politického hľadiska má tak prezident A. Kiska nečakanú možnosť ocitnúť sa v spoločnosti prezidenta M. Kováča, čo mu môže slúžiť iba ku cti. Rozdiel medzi nimi bol totiž inak značný.
Prezident M. Kováč bol prvým, s ktorým si vládna koalícia v parlamente vybavovala politické účty a frustráciu pomocou uznesenia. Uvedený návrh uznesenia parlamentu je totiž podobný uzneseniu parlamentu, v ktorom poslanci vládnej koalície v roku 1995 vyslovili nedôveru prezidentovi M. Kováčovi. Sú tam, prirodzene, rozdiely, ale podstata je rovnaká – parlament uznesením chcel a teraz opäť chce ukázať silu, ktorú však nemal a ani teraz nemá.
Iba pre úplnosť – Ústava v tom čase umožňovala parlamentu prezidenta odvolať z funkcie, ale neumožňovala mu vysloviť nedôveru. Vtedajšia koalícia však mala menej ako 90 poslancov a tak dokázala schváliť iba uznesenie, že prezidentovi vyslovuje nedôveru, čo z vecného hľadiska znamenalo iba jedno – nič.
Podobne je to s terajším uznesením, ktoré z vecného hľadiska znamená rovnako iba jedno –nič. Vládna koalícia sa iba pomocou neho snaží prekrútiť fakty a dejiny, prípadne ďalej manipulovať verejnosť. Uznesenie je tak iba súčasťou politického zápasu, napokon, nikoho k ničomu nezaväzuje, vecne nič neznamená, je len ďalším zbytočným papierom do zásuvky. A ak bude budúci parlament chcieť, uznesenie môže zrušiť takpovediac šmahom ruky. Bez akýchkoľvek následkov.
Aj preto o navrhnutom uznesení platí to, čo najlepšie vystihol R. Fico v súvislosti s uznesením o vyslovení nedôvery prezidentovi M. Kováčovi, keď povedal: „Koalícia chce prostou väčšinou manifestovať, že nemá rada prezidenta.“ Aj preto by bolo najlepšie návrh uznesenia neschváliť, ale hlasovanie odložiť a nechať vyhniť. Kľúčové pritom bude rozhodnutie strany Hlas-SD, keďže z jeho radov vyšiel taktiež prezident a ktorý môže v budúcnosti skončiť podobným uznesením.
K poznámke pod čiarou patrí, že prezidentské príbehy M. Kováča a A. Kisku sú rozdielne a neexistuje relevantný dôvod ich spájať či stavať v sieni prezidentov právoplatne odsúdeného prezidenta na rovnaký piedestál.
Tí predložili návrh na schválenie uznesenia, v ktorom parlament „s poľutovaním a súčasne s rozhorčením konštatuje,“ že A. Kiska bol právoplatne odsúdený za spáchanie úmyselného trestného činu daňového podvodu. Čo je zároveň aj jediný fakt – zvyšok textu uznesenia je už len snahou o vytĺkanie politického názoru a najmä dôvodom, pre ktorý sa poslanci vládnej koalície rozhodli návrh uznesenia predložiť. Pretože iba konštatovať to, o čom už právoplatne rozhodol súd, by bolo aj pre parlament inak zbytočné.
Inými slovami, rozhodnutie súdu poslúžilo Smeru-SD na vybavenie si účtov s prezidentom A. Kiskom, ktorý v prezidentských voľbách porazil predsedu strany R. Fica s rozdielom cca 400 tisíc hlasov. Uznesením chcú teraz navodiť dojem, že A. Kiska porazil R. Fica nefér a za pomoci podvodu, hoci sami vedia, že to tak nebolo a že A. Kiska porazil R. Fica vo férových, slobodných a demokratických voľbách, ktorých výsledok nikto nenapadol, nespochybnil a každý rešpektoval. Podobne ako každý teraz rešpektuje – alebo aspoň berie na vedomie – právoplatné rozhodnutie súdu o odsúdení A. Kisku.
Z politického hľadiska má tak prezident A. Kiska nečakanú možnosť ocitnúť sa v spoločnosti prezidenta M. Kováča, čo mu môže slúžiť iba ku cti. Rozdiel medzi nimi bol totiž inak značný.
Prezident M. Kováč bol prvým, s ktorým si vládna koalícia v parlamente vybavovala politické účty a frustráciu pomocou uznesenia. Uvedený návrh uznesenia parlamentu je totiž podobný uzneseniu parlamentu, v ktorom poslanci vládnej koalície v roku 1995 vyslovili nedôveru prezidentovi M. Kováčovi. Sú tam, prirodzene, rozdiely, ale podstata je rovnaká – parlament uznesením chcel a teraz opäť chce ukázať silu, ktorú však nemal a ani teraz nemá.
Iba pre úplnosť – Ústava v tom čase umožňovala parlamentu prezidenta odvolať z funkcie, ale neumožňovala mu vysloviť nedôveru. Vtedajšia koalícia však mala menej ako 90 poslancov a tak dokázala schváliť iba uznesenie, že prezidentovi vyslovuje nedôveru, čo z vecného hľadiska znamenalo iba jedno – nič.
Podobne je to s terajším uznesením, ktoré z vecného hľadiska znamená rovnako iba jedno –nič. Vládna koalícia sa iba pomocou neho snaží prekrútiť fakty a dejiny, prípadne ďalej manipulovať verejnosť. Uznesenie je tak iba súčasťou politického zápasu, napokon, nikoho k ničomu nezaväzuje, vecne nič neznamená, je len ďalším zbytočným papierom do zásuvky. A ak bude budúci parlament chcieť, uznesenie môže zrušiť takpovediac šmahom ruky. Bez akýchkoľvek následkov.
Aj preto o navrhnutom uznesení platí to, čo najlepšie vystihol R. Fico v súvislosti s uznesením o vyslovení nedôvery prezidentovi M. Kováčovi, keď povedal: „Koalícia chce prostou väčšinou manifestovať, že nemá rada prezidenta.“ Aj preto by bolo najlepšie návrh uznesenia neschváliť, ale hlasovanie odložiť a nechať vyhniť. Kľúčové pritom bude rozhodnutie strany Hlas-SD, keďže z jeho radov vyšiel taktiež prezident a ktorý môže v budúcnosti skončiť podobným uznesením.
K poznámke pod čiarou patrí, že prezidentské príbehy M. Kováča a A. Kisku sú rozdielne a neexistuje relevantný dôvod ich spájať či stavať v sieni prezidentov právoplatne odsúdeného prezidenta na rovnaký piedestál.