Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 1. júl 2024Meniny má Diana
< sekcia Publicistika

KOMENTÁR J. HRABKA: Aj prezident je kontrolovateľný

Komentár Juraja Hrabka Foto: Teraz.sk

Základná otázka pre prezidenta P. Pellegriniho znie, či chce byť hlavou štátu krajiny demokratickej alebo inej. Odpoveď dá skutkami, nie slovami.

Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Parlament už schválil aj zákon o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie na Slovensku. Spolu so zákonom o STVR čakajú na podpis prezidenta P. Pellegriniho. Ten už oznámil, že nebude podliehať žiadnym tlakom ani emóciám, ktoré obidva zákony sprevádzajú a dodal: „Pokiaľ v nezhliadnem rozpor s Ústavou alebo zásah do slobody slova, som pripravený ho podpísať“.

Pri zákone o STVR to má prezident P. Pellegrini naozaj ľahké. Možno totiž zopakovať, že nemusí ani čítať celý zákon, postačí posledná veta o tom, kedy má zákon nadobudnúť účinnosť. A hneď zistí, že kým Ústava mu dáva na rozhodovanie či zákon podpíše alebo vráti parlamentu na opätovné prerokovanie 15 dní, od doručenia zákona, parlament mu dal o 5 dní menej. Svojvoľne. Inými slovami, ak parlament porušuje Ústavu tým, že prezidentovi takpovediac mirnix-dirnix skracuje či odopiera lehoty a tým pádom aj práva, ktoré mu dáva Ústava, záleží v prvom rade na prezidentovi P. Pellegrinim, či parlament vráti do ústavných koľají alebo nie. A či bude ctiť a brániť Ústavu pred svojvoľným konaním parlamentu. Isto, teoreticky možno pripustiť, že nešlo o svojvoľné konanie parlamentu, ale že „chybička se vloudila,“ ale aj v takom prípade je hlava štátu priam povinná umožniť parlamentu chybu napraviť. Tak, že mu zákon vráti na opätovné prerokovanie, aby chybu mohol odstrániť. V civilizovaných krajinách to býva zvykom.

Podobne, hoci nie na prvý aj x-tý pohľad ako je tomu pri zákone o STVR, je to aj so zákonom o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie na Slovensku. Otáznych je v ňom viacero vecí, ktoré sa týkajú najmä jedného zo základných práv a slobôd ľudí – práva na zhromaždenie. Ale nielen.

Pri posudzovaní zákonov a rozhodovaní o tom, či ich vráti alebo nevráti parlamentu na opätovné prerokovanie, ba si mohol a mal prezident P. Pellegrini okrem iného pripomenúť aj vlastný inauguračný prejav, s ktorým vstupoval do funkcie. Či bol iba preto, aby nejaký bol alebo mal znamenať aj nejaké posolstvo. Je totiž síce dôležité, že hoci prezident P. Pellegrini je prvým, kto bude v prípade oboch zákonov konať, nie je aj posledným. Tým kto má na území Slovenska posledné slovo, je Ústavný súd. A hlavne v prípade práva na zhromaždenie má definitívne slovo až Európsky súd pre ľudské práva.

Zhrnuté a podčiarknuté – aj rozhodnutie prezidenta podlieha kontrole. Súdom. Tak je rozdelená moc v krajine. Základná otázka pre prezidenta P. Pellegriniho tak znie, či chce byť hlavou štátu krajiny demokratickej alebo inej. Odpoveď dá skutkami, nie slovami.