J. Hrabko komentuje plánovanú mimoriadnu schôdzu Národnej rady SR.
Autor Teraz.sk
Vláda sa na ostatnom rokovaní pustila aj do legislatívnych zmien a schválila návrhy dvoch noviel zákonov, ku ktorým pripla aj návrhy na skrátené legislatívne konanie. Ide o novelu Trestného zákona a novelu zákona o zdravotníckej starostlivosti, v rámci ktorých sú aj novely ďalších zákonov – v prvom prípade ide okrem iného aj o novelu Trestného poriadku a v druhom prípade ide okrem iného aj o novelu zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
Kruciálna otázka znie, prečo sa vláda vôbec pustila počas volebnej kampane do takejto vážnej politickej operácie, keďže na to, aby s návrhmi uspela, potrebuje parlament.
Možno pritom pripomenúť, že zo všeobecného hľadiska nejde o úradnícku vládu, ale o vládu prezidentky Z. Čaputovej pod vedením premiéra Ľ. Ódora. Vláda totiž nezískala dôveru parlamentu a pôsobí iba a len na základe mandátu hlavy štátu, teda z hľadiska ústavného s obmedzenými kompetenciami.
Takže súčasťou kruciálnej otázky je, prečo vláda, ktorá nezískala dôveru parlamentu, žiadna od neho podporu a to pár týždňov pred voľbami, teda v zápase, kedy niektorým politickým stranám ide o moc, iným o veľa a ďalším o všetko.
Vecou názoru môže byť, či vládne návrhy oboch noviel zákonov sú také, že bez nich krajina ešte pár týždňov či mesiacov nevydrží. Z volieb totiž vzíde parlament s omnoho silnejšou legitimitou, akou disponuje parlament súčasný. Vecou názoru môže byť, či návrhy vlády na zrýchlené konania spĺňajú aj zákonné požiadavky alebo iba požiadavky takpovediac technické, keďže obvyklý postup troch čítaní v parlamente je už z časového hľadiska nemožný.
To, či návrhy vlády budú schválené, je však už vecou zázraku.
Týka sa to najmä novely zákona o zdravotníckej starostlivosti, ktorá okrem skrátenia ordinačných hodín ambulantnej pohotovosti zavádza tiež viac ako 100 percentné zvýšenie poplatkov – v prípade pohotovostí na 5 eur a v prípade urgentov na 25 eur. Také niečo môže schváliť vláda, ktorá po vzore vlastného ministra vnútra odchádza do minulosti, ale ak by také niečo schválili straníci, ktorí sa budú následne o pár dní uchádzať o priazeň voličov, riskujú – a veľmi – že ich voliči odmietnu. Pričom na to, kto bude víťazom parlamentnej debaty – ak sa uskutoční – a najväčším zberačom hlasov voličov, sa dá staviť už dnes.
Napokon, dá sa to ľahko predstaviť: spoza rečníckeho pultu pôjdu krátko pred voľbami – v ktorých vraj ide o demokraciu či o všetko – hromy a blesky na voličov, že zneužívajú ambulantnú pohotovosť aj urgent. A že viac ako 100 percentné zvýšenie je málo a treba ho ešte zvýšiť, za čo rečník zažne ovácie v priamom prenose, pričom po schválení zákona v parlamente zaznie aj hymna. A keď poslanci z neho vyjdú, bude ich čakať nadšený dav ľudí, ktorí ich domov ponesú na rukách. A o pár dní im húfne dajú hlasy vo voľbách. A tú o Červenej čiapočke azda už netreba.
Povedané jednou vetou – ak návrhy uvedených noviel zákonov spolu so skráteným legislatívnym konaním parlament schváli, bude to politický zázrak, za ktorý by mal premiér Ľ. Odor dostať štátny metál.
Kruciálna otázka znie, prečo sa vláda vôbec pustila počas volebnej kampane do takejto vážnej politickej operácie, keďže na to, aby s návrhmi uspela, potrebuje parlament.
Možno pritom pripomenúť, že zo všeobecného hľadiska nejde o úradnícku vládu, ale o vládu prezidentky Z. Čaputovej pod vedením premiéra Ľ. Ódora. Vláda totiž nezískala dôveru parlamentu a pôsobí iba a len na základe mandátu hlavy štátu, teda z hľadiska ústavného s obmedzenými kompetenciami.
Takže súčasťou kruciálnej otázky je, prečo vláda, ktorá nezískala dôveru parlamentu, žiadna od neho podporu a to pár týždňov pred voľbami, teda v zápase, kedy niektorým politickým stranám ide o moc, iným o veľa a ďalším o všetko.
Vecou názoru môže byť, či vládne návrhy oboch noviel zákonov sú také, že bez nich krajina ešte pár týždňov či mesiacov nevydrží. Z volieb totiž vzíde parlament s omnoho silnejšou legitimitou, akou disponuje parlament súčasný. Vecou názoru môže byť, či návrhy vlády na zrýchlené konania spĺňajú aj zákonné požiadavky alebo iba požiadavky takpovediac technické, keďže obvyklý postup troch čítaní v parlamente je už z časového hľadiska nemožný.
To, či návrhy vlády budú schválené, je však už vecou zázraku.
Týka sa to najmä novely zákona o zdravotníckej starostlivosti, ktorá okrem skrátenia ordinačných hodín ambulantnej pohotovosti zavádza tiež viac ako 100 percentné zvýšenie poplatkov – v prípade pohotovostí na 5 eur a v prípade urgentov na 25 eur. Také niečo môže schváliť vláda, ktorá po vzore vlastného ministra vnútra odchádza do minulosti, ale ak by také niečo schválili straníci, ktorí sa budú následne o pár dní uchádzať o priazeň voličov, riskujú – a veľmi – že ich voliči odmietnu. Pričom na to, kto bude víťazom parlamentnej debaty – ak sa uskutoční – a najväčším zberačom hlasov voličov, sa dá staviť už dnes.
Napokon, dá sa to ľahko predstaviť: spoza rečníckeho pultu pôjdu krátko pred voľbami – v ktorých vraj ide o demokraciu či o všetko – hromy a blesky na voličov, že zneužívajú ambulantnú pohotovosť aj urgent. A že viac ako 100 percentné zvýšenie je málo a treba ho ešte zvýšiť, za čo rečník zažne ovácie v priamom prenose, pričom po schválení zákona v parlamente zaznie aj hymna. A keď poslanci z neho vyjdú, bude ich čakať nadšený dav ľudí, ktorí ich domov ponesú na rukách. A o pár dní im húfne dajú hlasy vo voľbách. A tú o Červenej čiapočke azda už netreba.
Povedané jednou vetou – ak návrhy uvedených noviel zákonov spolu so skráteným legislatívnym konaním parlament schváli, bude to politický zázrak, za ktorý by mal premiér Ľ. Odor dostať štátny metál.