Dilema vládnej koalície spočíva v tom, či A. Kiskovi má alebo nemá odňať benefity, píše J. Hrabko.
Autor Juraj Hrabko
Aj keď odsúdenie prezidenta A. Kisku nie je ešte možno definitívne, rozhodne je právoplatné. Z tohto faktu vyplýva viacero vecí a jednou z nich je, čo vlastne znamená a ako s ním naložiť. Parlament síce k tejto udalosti už schválil uznesenie, ale to je len politický papier – napokon, ďalší parlament ho dokáže zrušiť šmahom ruky. Samozrejme, ak bude chcieť.
Politické omáčky okolo odsúdenia prezident A. Kisku tak možno nateraz ponechať bokom. Vecné otázky, medzi ktoré patrí, či právoplatne odsúdený prezident má nárok na ďalšie poberanie benefitov alebo nie, sú jednoducho dôležitejšie. Odpoveď je ukrytá v zákone o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov. Uvádza, že po skončení výkonu funkcie ústavného činiteľa patrí plat poslanca nielen prezidentovi, ale tiež predsedovi NR SR a premiérovi, ak vykonávali túto funkciu najmenej po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta.
Ďalší odsek toho istého paragrafu hovorí o tom, že tento plat patrí daným osobám doživotne, ak ďalšie dva odseky neurčujú inak Čo určujú – v prvom prípade tak, že vyplácanie platu sa pozastavuje po dobu výkonu funkcie ústavného činiteľa V druhom prípade je zase napísané, že právo na doživotný plat uvedeným osobám zaniká dňom právoplatnosti odsudzujúceho rozsudku pre úmyselný trestný čin.
Podobný systém schválila vládna koalícia aj v možnosti doživotného poskytovania auta s ochrankou. A keďže je to také špecificky slovenské, treba pripomenúť, že prezident nemôže byť trestne stíhaný, súdený ani odsúdený počas, ale iba po uplynutí funkcie. Výnimkou je úmyselné porušenie Ústavy a vlastizrada.
Dilema vládnej koalície spočíva v tom, či A. Kiskovi má alebo nemá odňať uvedené benefity. Zákon schválila v takom znení, že sama nevie čo má po právoplatnom odsúdení exprezidenta urobiť. Vziať mu benefity alebo nevziať? Obidva postupy prinášajú totiž jednu zásadnú vec – problém. Nielen politický, ale aj vecný.
Ten spočíva v tom, že ak vládna koalícia benefity A. Kiskovi ponechá, potom bude nútená tej časti verejnosti, ktorá ju podporuje, vysvetľovať, ako je to možné, že právoplatne odsúdený prezident za podvod s DPH bude až do smrti dostávať od štátu plat spolu s autom a ochrankou. Navyše, ak vládna koalícia presadila také uznesenie voči A. Kiskovi v parlamente, aké presadila a používa voči nemu slovník, aký používa.
Naopak, keď vládna koalícia A. Kiskovi benefity po právoplatnom odsúdení neprizná, jedným dychom prizná, že nepatria ani R. Ficovi. Presnejšie, na to, aby ich mohol R. Fico v budúcnosti poberať, musí najskôr splniť podmienku, aby vykonával funkciu premiéra najmenej po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta. Nemôže totiž ten istý zákon s tými istými paragrafmi platiť iba pre R. Fica, ale pre A. Kisku už nie – to by v ňom muselo byť aj tak napísané, čo nie je.
Možno to povedať aj tak, že vládna koalícia by benefity A. Kiskovi rada odňala, ale zrejme nemôže, lebo riziko je priveľké. Teda prísne vzaté môže, ale v takom prípade bude niesť aj následky. To, ako sa rozhodla bude vidno už čoskoro – totiž buď renta na účet A. Kisku tento mesiac príde alebo nepríde. Iné neexistuje.
Politické omáčky okolo odsúdenia prezident A. Kisku tak možno nateraz ponechať bokom. Vecné otázky, medzi ktoré patrí, či právoplatne odsúdený prezident má nárok na ďalšie poberanie benefitov alebo nie, sú jednoducho dôležitejšie. Odpoveď je ukrytá v zákone o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov. Uvádza, že po skončení výkonu funkcie ústavného činiteľa patrí plat poslanca nielen prezidentovi, ale tiež predsedovi NR SR a premiérovi, ak vykonávali túto funkciu najmenej po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta.
Ďalší odsek toho istého paragrafu hovorí o tom, že tento plat patrí daným osobám doživotne, ak ďalšie dva odseky neurčujú inak Čo určujú – v prvom prípade tak, že vyplácanie platu sa pozastavuje po dobu výkonu funkcie ústavného činiteľa V druhom prípade je zase napísané, že právo na doživotný plat uvedeným osobám zaniká dňom právoplatnosti odsudzujúceho rozsudku pre úmyselný trestný čin.
Podobný systém schválila vládna koalícia aj v možnosti doživotného poskytovania auta s ochrankou. A keďže je to také špecificky slovenské, treba pripomenúť, že prezident nemôže byť trestne stíhaný, súdený ani odsúdený počas, ale iba po uplynutí funkcie. Výnimkou je úmyselné porušenie Ústavy a vlastizrada.
Dilema vládnej koalície spočíva v tom, či A. Kiskovi má alebo nemá odňať uvedené benefity. Zákon schválila v takom znení, že sama nevie čo má po právoplatnom odsúdení exprezidenta urobiť. Vziať mu benefity alebo nevziať? Obidva postupy prinášajú totiž jednu zásadnú vec – problém. Nielen politický, ale aj vecný.
Ten spočíva v tom, že ak vládna koalícia benefity A. Kiskovi ponechá, potom bude nútená tej časti verejnosti, ktorá ju podporuje, vysvetľovať, ako je to možné, že právoplatne odsúdený prezident za podvod s DPH bude až do smrti dostávať od štátu plat spolu s autom a ochrankou. Navyše, ak vládna koalícia presadila také uznesenie voči A. Kiskovi v parlamente, aké presadila a používa voči nemu slovník, aký používa.
Naopak, keď vládna koalícia A. Kiskovi benefity po právoplatnom odsúdení neprizná, jedným dychom prizná, že nepatria ani R. Ficovi. Presnejšie, na to, aby ich mohol R. Fico v budúcnosti poberať, musí najskôr splniť podmienku, aby vykonával funkciu premiéra najmenej po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta. Nemôže totiž ten istý zákon s tými istými paragrafmi platiť iba pre R. Fica, ale pre A. Kisku už nie – to by v ňom muselo byť aj tak napísané, čo nie je.
Možno to povedať aj tak, že vládna koalícia by benefity A. Kiskovi rada odňala, ale zrejme nemôže, lebo riziko je priveľké. Teda prísne vzaté môže, ale v takom prípade bude niesť aj následky. To, ako sa rozhodla bude vidno už čoskoro – totiž buď renta na účet A. Kisku tento mesiac príde alebo nepríde. Iné neexistuje.