Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Publicistika

KOMENTÁR J. HRABKA: Štáby a konzíliá, vláda a premiér

Komentár Juraja Hrabka Foto: Teraz.sk

J. Hrabko analyzuje inštitúcie, ktoré riešia otázky epidémie COVID-19.

Premiér I. Matovič oznámil, že úlohu bojovať proti koronakríze má Pandemická komisia vlády. „Túto úlohu na seba dobrovoľne prebrala Pandemická komisia vlády. Podľa štatútu ani nie som členom, hoci tam môžem prísť. Držím palce Pandemickej komisii, aby túto situáciu zvládli. Samozrejme, keď uvidím, že ju nezvládajú, tak sa do toho budem chcieť veľmi intenzívne zapojiť,“ vyhlásil.

Premiér I. Matovič vie veľmi dobre, že to tak vôbec nie je, že úlohy a možnosti Pandemickej komisie sú iné – stanovené jej štatútom, ktorý nedávno schválila jeho vláda. Vzhľadom na stúpajúci počet pozitívne testovaných aj chorých, nastupujúci chaos a zmätok súvisiaci najmä so začatím nového školského roku, sa síce jeho zbavovaniu zodpovednosti nedá veľmi čudovať, ale zodpovednosti sa tým aj tak nezbaví. Lebo sa jej zbaviť nemôže, ani keby chcel. Presnejšie, zbaviť sa jej môže iba jediným spôsobom – podaním demisie do rúk hlavy štátu, čo, prirodzene, v tejto súvislosti neurobí.

Existuje viacero mýtov, živených aj alebo najmä premiérom I. Matovičom, o úlohe a možnostiach rôznych staro či novozriadených kolektívov v súvislosti s koronavírusom. Konzílium epidemiológov a infektológov, Permanentný krízový štáb, Ekonomický krízový štáb či Ústredný krízový štáb, sú zrejme najhlavnejšie z nich. Všetky však spája jedno – ani jeden z nich nemá rozhodovacie právomoci, tie zostávajú stále na vláde a premiérovi. Je to tak aj napriek tomu, že práve premiér I. Matovič sa zvykol na štáby či konzílium pri zavádzaní opatrení odvolávať, pričom argumentoval, že jeho úlohou je iba ich chrániť pred politickým zasahovaním a bude tak, ako rozhodnú.

Žiadnu rozhodovaciu kompetenciu žiadny z uvedených štábov nemá. A to dokonca ani Ústredný krízový štáb, ktorý je ako jediný z uvedených kolektívov zriadený na základe zákona. V jeho štatúte je uvedené, že „Ústredný krízový štáb je koordinačným orgánom vlády SR“, ktorý najmä „pripravuje návrhy opatrení na riešenie krízovej situácie a podklady pre prijímanie rozhodnutí vo vláde“.

Permanentný krízový štáb bol zriadený na návrh premiéra I. Matoviča, ale žiadne rozhodovacie právomoci v čase jeho fungovania taktiež nemal. Podľa jeho štatútu „Permanentný krízový štáb je dočasným poradným a koordinačným orgánom predsedu vlády SR“.

Ekonomický krízový štáb bol zriadený na ministerstve financií potom, ako minister hospodárstva R. Sulík oznámil vznik takéhoto štábu na svojom ministerstve. Známy je iba menoslov, nie aj štatút, takže možno povedať, že ide o poradný krúžok ministra financií. Dôležité je, že opäť - bez rozhodovacích právomocí.
Podobne je na tom Konzílium epidemiológov a infektológov – ich názory sú, samozrejme, zaujímavé, ale taktiež nemôžu o ničom rozhodnúť, ale iba odporúčať.

Zhrnuté a podčiarknuté – vláda je vrcholným orgánom moci a keďže môže konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon, nemôže len tak mirnix-dirnix vzdať sa svojich právomocí alebo ich preniesť na nejaký štáb či konzílium. Poradných, koordinačných či konzultačných orgánov môže mať aj milión, ale zodpovednosti za stav a spravovanie veci verejných ju to nijako nezbaví. A ani premiéra.