Akokoľvek, čerstvý zákon nie je vôbec dobrý, ale prinajmenej kontroverzný, píše J. Hrabko.
Autor Juraj Hrabko
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 nadobudol v pondelok ráno účinnosť. Prezidentka Z. Čaputová ho podpísala hneď ako jej bol doručený, presne podľa dohody s vládnou koalíciou.
Uvedený zákon novelizuje spolu 12 rôznych zákonov. Zásadne. Nie je to v ňom síce zapísané, ale keďže je oddnes účinný, rovnako oddnes strácajú účinnosť niektoré časti niektorých vyhlášok hlavného hygienika, nehovoriac o uzneseniach vlády. Špeciálny zákon má jednoducho prednosť a že ide o špeciálny zákon niet žiadnych pochybností - napokon, veď bol aj špeciálnom režime schválený.
Akokoľvek, čerstvý zákon nie je vôbec dobrý, ale prinajmenej kontroverzný. Z viacerých dôvodov. Medzi nimi vytŕčajú najmä dva, spojené s bianco šekom, ktorý vládna koalícia spolu s prezidentkou Z. Čaputovou vydali: prvým je nakladanie s osobitným predpisom, ktorý existovať môže, ale aj nemusí. Pritom je zákonom určené, že ak osobitný predpis nebol vydaný, zamestnávateľ môže postupovať tak, akoby vydaný bol. Skvelé.
Druhým dôvodom je, že hoci koalícia nariaďuje zamestnávateľom od 15. 11. 2021 povinnosť poskytnúť bezplatné testy zamestnancom, kedy, či vôbec a za akých podmienok ich štát zamestnávateľom dodá, ponecháva vo hviezdach. Konkrétne - „Podmienky zabezpečenia bezplatného dodania testov podľa § 250b ods. 6 určí vláda Slovenskej republiky.“
Faktom je, že oddnes tak platia nové pravidlá, medzi ktorými je okrem iného aj možnosť či povinnosť zamestnávateľov, fyzických a právnických osôb kontrolovať zamestnancov, hostí či účastníkov hromadných podujatí, či sú očkovaní, prekonali Covid-19 alebo majú platný negatívny test. V prípade zamestnancov je k tomu pridaná aj možnosť nechať sa otestovať bezplatnými testami poskytnutých zamestnávateľom. Zároveň však oddnes platí, že ak tak majitelia prevádzok alebo organizátori hromadných podujatí nebudú návštevníkov kontrolovať, môžu byť potrestaní: o spôsobe a druhu trestu rozhodnú tí, ktorí majú oprávnenie ich kontrolovať. Napísané je to tak, že nášmu človeku sa nemusí stať nič, ale jeho konkurenciu možno zavrieť až na 30 dní. Teda konkurenčnú prevádzku, nie jej majiteľa. Zatiaľ.
Tak sú nastavené pravidlá. Pre ľudí. Pre ústavných činiteľov totiž platia iné. A v súvislosti s hlavnou časťou zákona - a dôvodov, pre ktorý bol vôbec schválený - dokonca žiadne.
Uvedený zákon novelizuje spolu 12 rôznych zákonov. Zásadne. Nie je to v ňom síce zapísané, ale keďže je oddnes účinný, rovnako oddnes strácajú účinnosť niektoré časti niektorých vyhlášok hlavného hygienika, nehovoriac o uzneseniach vlády. Špeciálny zákon má jednoducho prednosť a že ide o špeciálny zákon niet žiadnych pochybností - napokon, veď bol aj špeciálnom režime schválený.
Akokoľvek, čerstvý zákon nie je vôbec dobrý, ale prinajmenej kontroverzný. Z viacerých dôvodov. Medzi nimi vytŕčajú najmä dva, spojené s bianco šekom, ktorý vládna koalícia spolu s prezidentkou Z. Čaputovou vydali: prvým je nakladanie s osobitným predpisom, ktorý existovať môže, ale aj nemusí. Pritom je zákonom určené, že ak osobitný predpis nebol vydaný, zamestnávateľ môže postupovať tak, akoby vydaný bol. Skvelé.
Druhým dôvodom je, že hoci koalícia nariaďuje zamestnávateľom od 15. 11. 2021 povinnosť poskytnúť bezplatné testy zamestnancom, kedy, či vôbec a za akých podmienok ich štát zamestnávateľom dodá, ponecháva vo hviezdach. Konkrétne - „Podmienky zabezpečenia bezplatného dodania testov podľa § 250b ods. 6 určí vláda Slovenskej republiky.“
Faktom je, že oddnes tak platia nové pravidlá, medzi ktorými je okrem iného aj možnosť či povinnosť zamestnávateľov, fyzických a právnických osôb kontrolovať zamestnancov, hostí či účastníkov hromadných podujatí, či sú očkovaní, prekonali Covid-19 alebo majú platný negatívny test. V prípade zamestnancov je k tomu pridaná aj možnosť nechať sa otestovať bezplatnými testami poskytnutých zamestnávateľom. Zároveň však oddnes platí, že ak tak majitelia prevádzok alebo organizátori hromadných podujatí nebudú návštevníkov kontrolovať, môžu byť potrestaní: o spôsobe a druhu trestu rozhodnú tí, ktorí majú oprávnenie ich kontrolovať. Napísané je to tak, že nášmu človeku sa nemusí stať nič, ale jeho konkurenciu možno zavrieť až na 30 dní. Teda konkurenčnú prevádzku, nie jej majiteľa. Zatiaľ.
Tak sú nastavené pravidlá. Pre ľudí. Pre ústavných činiteľov totiž platia iné. A v súvislosti s hlavnou časťou zákona - a dôvodov, pre ktorý bol vôbec schválený - dokonca žiadne.