Napriek tomu, že referendum 2023 s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nebude platné, stranícke prekáračky to nezastaví, píše J. Hrabko.
Autor Juraj Hrabko
Hoci dozvuky kampane pred regionálnymi voľbami ešte pretrvávajú, už čoskoro by sa mala začať kampaň pred referendom. Aká bude – teda koľko peňazí do nej politické strany, ktoré referendum iniciovali, investujú – tiež čosi napovie aj o jeho výsledku. Jedna vec sú totiž
politické reči a iná míňanie či plytvanie peňazí zo straníckej kasy.
Napríklad reči o zmarenom referende, ktoré vedie hlavne Smer-SD, sú úplne mimo misu – na to, aby referendum mohlo byť zmarené, musí sa totiž najskôr uskutočniť. Bez toho to jednoducho nejde. Ako tomu bolo počas vlády V. Mečiara – referendum vtedy zmaril jeho minister vnútra G. Krajči, ktorý, mimochodom, za tento skutok dostal od neskoršieho obmedzeného prezidenta V. Mečiara aj amnestiu. Pre istotu. V krátkosti – išlo o to, že vtedajší prezident M. Kováč vyhlásil referendum so štyrmi otázkami, ale G. Krajči nechal vytlačiť
referendový lístok iba s tromi otázkami. Svojvoľne, a preto aj potreboval amnestiu.
Vzhľadom na históriu referend na Slovensku sa nedá predpokladať, že práve to nasledujúce bude aj úspešné. Krajina má skúsenosti s referendom neplatným, zmareným či zmanipulovaným, akým bolo referendum o vstupe Slovenska do EÚ, ktoré bolo platné najmä preto, lebo ústavní činitelia verejne aj oficiálne počas neho porušovali zákon.
Spŕška hnevu a všeobecné rozčúlenie pohlavárov Smeru-SD nad konaním prezidentky Z. Čaputovej v súvislosti s referendom je tak iba z jeho strany dobre hraná hra – strane nielen z partajného, ale tiež vecného hľadiska bude viac vyhovovať ak referendum nebude platné, ako ak by platné bolo. Ani v takom prípade by to totiž neznamenalo uskutočnenie predčasných volieb – na to by v takom prípade bolo potrebné ďalšie referendum alebo súhlas poslancov parlamentu. Smer-SD však v žiadnom prípade o túto tému nepríde a až do nasledujúcich volieb bude lákať voličov kampaňou ako hlava štátu zmarila referendum, ako si strana referendum ctí a ako je Slovensko jedinou krajinou, ktorá nemá páky na to, aby riešilo a vyriešilo krízu vládnutia. Súčasnú aj budúcu.
Nie je to tak ani v jednom prípade. Napríklad predčasné voľby sa môžu konať a v súlade s ústavou – stačí na to schváliť v parlamente ústavný zákon. Ústavný súd má totiž po tzv. reforme M. Kolíkovej už priamo z ústavy zakázané posudzovať súlad ústavného zákona s ústavou. To, že neexistuje najmenej 90 poslancov na jeho prijatie, je iný problém, nie ústavný.
Napriek tomu, že referendum 2023 s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nebude platné, stranícke prekáračky to nezastaví. Referendum nie sú voľby, hlasovať možno aj nohami a voliči tak doteraz väčšinou aj hlasovali. Faktom je, že v istom zmysle bude aj výnimočné – ak sa do jeho konania nič nezmení: bude totiž prvé, ktoré sa uskutoční počas dvojnásobnej mimoriadnej situácie v krajine. Prvá bola vyhlásená v marci 2020 a druhá platí od februára 2022. Ale tak sa uskutočnili aj nedávne regionálne voľby a iba málokto si to aj všimol.
To, v akých reáliách a v akom politickom ovzduší sa referendum uskutoční, by mala detailnejšie ozrejmiť prezidentka Z. Čaputová v Správe o stave republiky, ktorá by mala odznieť ešte na súčasnej schôdzi parlamentu. Na samotnom vyhlásení referenda sa však už nič nezmení.
politické reči a iná míňanie či plytvanie peňazí zo straníckej kasy.
Napríklad reči o zmarenom referende, ktoré vedie hlavne Smer-SD, sú úplne mimo misu – na to, aby referendum mohlo byť zmarené, musí sa totiž najskôr uskutočniť. Bez toho to jednoducho nejde. Ako tomu bolo počas vlády V. Mečiara – referendum vtedy zmaril jeho minister vnútra G. Krajči, ktorý, mimochodom, za tento skutok dostal od neskoršieho obmedzeného prezidenta V. Mečiara aj amnestiu. Pre istotu. V krátkosti – išlo o to, že vtedajší prezident M. Kováč vyhlásil referendum so štyrmi otázkami, ale G. Krajči nechal vytlačiť
referendový lístok iba s tromi otázkami. Svojvoľne, a preto aj potreboval amnestiu.
Vzhľadom na históriu referend na Slovensku sa nedá predpokladať, že práve to nasledujúce bude aj úspešné. Krajina má skúsenosti s referendom neplatným, zmareným či zmanipulovaným, akým bolo referendum o vstupe Slovenska do EÚ, ktoré bolo platné najmä preto, lebo ústavní činitelia verejne aj oficiálne počas neho porušovali zákon.
Spŕška hnevu a všeobecné rozčúlenie pohlavárov Smeru-SD nad konaním prezidentky Z. Čaputovej v súvislosti s referendom je tak iba z jeho strany dobre hraná hra – strane nielen z partajného, ale tiež vecného hľadiska bude viac vyhovovať ak referendum nebude platné, ako ak by platné bolo. Ani v takom prípade by to totiž neznamenalo uskutočnenie predčasných volieb – na to by v takom prípade bolo potrebné ďalšie referendum alebo súhlas poslancov parlamentu. Smer-SD však v žiadnom prípade o túto tému nepríde a až do nasledujúcich volieb bude lákať voličov kampaňou ako hlava štátu zmarila referendum, ako si strana referendum ctí a ako je Slovensko jedinou krajinou, ktorá nemá páky na to, aby riešilo a vyriešilo krízu vládnutia. Súčasnú aj budúcu.
Nie je to tak ani v jednom prípade. Napríklad predčasné voľby sa môžu konať a v súlade s ústavou – stačí na to schváliť v parlamente ústavný zákon. Ústavný súd má totiž po tzv. reforme M. Kolíkovej už priamo z ústavy zakázané posudzovať súlad ústavného zákona s ústavou. To, že neexistuje najmenej 90 poslancov na jeho prijatie, je iný problém, nie ústavný.
Napriek tomu, že referendum 2023 s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nebude platné, stranícke prekáračky to nezastaví. Referendum nie sú voľby, hlasovať možno aj nohami a voliči tak doteraz väčšinou aj hlasovali. Faktom je, že v istom zmysle bude aj výnimočné – ak sa do jeho konania nič nezmení: bude totiž prvé, ktoré sa uskutoční počas dvojnásobnej mimoriadnej situácie v krajine. Prvá bola vyhlásená v marci 2020 a druhá platí od februára 2022. Ale tak sa uskutočnili aj nedávne regionálne voľby a iba málokto si to aj všimol.
To, v akých reáliách a v akom politickom ovzduší sa referendum uskutoční, by mala detailnejšie ozrejmiť prezidentka Z. Čaputová v Správe o stave republiky, ktorá by mala odznieť ešte na súčasnej schôdzi parlamentu. Na samotnom vyhlásení referenda sa však už nič nezmení.