Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Publicistika

KONIEC LEGENDY: Vo Formule 1 končí Kimi Räikkonen

Fínsky jazdec F1Kimi Raikkonen pózuje s víťaznou trofejou po jeho víťazstve pretekov Veľkej ceny Brazílie na brazílskom okruhu Interlagos v Sao Paulo 21. októbra 2007, ktorý sa vďaka tomuto triumfu stal majstrom sveta sezóny 2007. Foto: TASR/AP

Je málo pretekárov, ktorí by si získali takú popularitu „len" s jedným majstrovským titulom z F1. Snáď iba James Hunt. Seriál v decembri opustí jeho stálica a legenda – Kimi Räikkonen.

Bratislava 3. septembra (Teraz.sk) – Kimi Räikkonen je súčasťou Formuly 1 od roku 2001. Aj keď na dva roky z kolotoča vypadol, vybudoval si povesť jazdca, ktorého po boku Hamiltona, Alonsa či Schumachera poznajú ľudia aj mimo sveta kráľovnej motoršportu.

„Iceman“ v stredu oznámil koniec kariéry vo Formule 1 po aktuálnej sezóne. Na dnešné pomery má vysoký vek – o mesiac 42 rokov – a s 336 pretekmi je rekordérom v počte štartov. Jeho avizovaný odchod nikoho neprekvapil, no napriek tomu sklamal milióny fanúšikov po celom svete.

Okrem živočíšnej, prirodzenej rýchlosti a znalosti pretekárskych áut „zvnútra“ sa Kimi Räikkonen zapíše do histórie svojim stoickým pokojom, flegmatickosťou, bezprostrednosťou a strohým prejavom, z ktorého boli novinári zúfalí a fanúšikovia nadšení.

Majster sveta z roku 2007 sa narodil v roku 1979 vo fínskom Espoo a už v útlom veku sa k pretekaniu dostal cez svojho otca – automechanika na miestnej motokárovej trati. Spolu s bratom a zvyškom rodiny brázdili najprv fínske motokárové podujatia, postupne sa začínali dostávať za hranice a pretekať po celej Európe.

Na konci deväťdesiatych rokov nevyzerala situácia nejako slávne – Räikkonenov brat zavesil pretekanie na medzinárodnej scéne na klinec a Kimi išiel na povinnú vojenskú službu.

V roku 2000 však prišiel bod zlomu, mladý pretekár dostal príležitosť testovať s vozom Formuly 1, všimol si ho dlhoročný lovec mladých talentov Peter Sauber, ktorý zároveň v F1 šéfoval vlastnému rovnomennému tímu.

Räikkonen bol rýchly, no jeho telesná forma bola slabá a angličtina ešte slabšia. Sauber mu však dal šancu a v roku 2001 poskladal najmladšiu a najlacnejšiu jazdeckú dvojicu v poli. Räikkonen a Heidfeld. Dvojica doviedla tím na celkové štvrté miesto, čo bolo o štyri priečky lepšie, než v roku 2000.

Úspešnejší z dvojice bol síce Heidfeld, no ten „ťahal" v F1 už druhý rok. Räikkonen až tak nezaostával a padol do oka ešte väčšej rybe – vtedajšiemu šéfovi legendárneho McLarenu, Ronovi Dennisovi.

Dennis vymenil Häkkinena, ktorý avizoval ročnú pauzu od F1, za Räikkonena. V prvej sezóne vo veľkom tíme sa Kimi nestratil, no zároveň nejak extra nežiaril. Zmenilo sa to v roku 2003.

Počas svojej tretej sezóny totálne zatienil tímového kolegu Coultharda, no najmä zviedol majstrovský súboj s legendárnym Schumacherom, pričom za kratší koniec ťahal len o dva body.

Ďalší rok sa niesol v znamení porúch a dominancie Ferrari a v roku 2005 bojoval Räikkonen o titul s Alonsom, o rok neskôr to bol trojboj Alonso-Schumacher-Räikkonen. V tomto roku si ho však vyhliadla ďalšia veľká ryba, tentokrát z radov jazdov. Michael Schumacher začal o Fínovi uvažovať, ako o svojom nástupcovi v legendárnom Ferrari.

Fínsky jazdec Kimi Raikkonen na monoposte McLaren Mercedes bol na čele štartového poľa v prvom kole Veľkej ceny Británie na okruhu v Silverstone v roku 2004.
Foto: TASR/AP


Rodák z Espoo získal v roku 2007 titul s tímom, proti ktorému niekoľko rokov bojoval. McLaren mal síce veľmi silnú dvojicu, no dvaja kohúti (Hamilton a Alonso) sa na jednom „smetisku“ nezniesli. Intrigy a úskoky v garáži McLarenu uvoľnili cestu k titulu práve Räikkonenovi na Ferrari.

Šéf stajne Ferrari Jean Todt (uprostred) pózuje na tímovej fotografii s pilotmi Kimi Raikkonenom (vľavo) z Fínska a Brazílčanom Felipe Massom (vpravo) po Veľkej cene Austrálie 18. marca 2007 v Melbourne.
Foto: TASR/AP


Na zatiaľ poslednom titule Ferrari mal zásluhu aj druhý jazdec „červených", Felipe Massa. Tomu mal Fín o rok neskôr službu opätovať, no v polovici sezóny totálne stratil motiváciu a jeho mentálne nastavenie sa nezlepšilo ani v roku 2009, keď sa s Ferrari obojstranne dohodli na skoršom ukončení zmluvy.

V rokoch 2010 a 2011 si dal fínsky jazdec pauzu od F1. Venoval sa rely a skúsil aj americký NASCAR, no nakoniec sa vrátil naspäť do monopostu. Konkrétne do tímu Lotus, ktorý zažíval prerod z továrenského Renaultu.

Fínsky automobilový pretekár Kimi Räikkonen so svojím spolujazdcom Kajom Lindstromom na Citroene C4 WRC počas 6. etapy automobilových pretekov Rely Japonska 2010, seriálu MS FIA v Tomakomai 10. septembra 2010.
Foto: TASR/AP


Spolu s neskúseným Romainom Grosjeanom vytvorili prekvapivo silnú dvojicu a pravidelne stáli na pódiu, pričom Räikkonen počas dvoch sezón zaknihoval aj dve víťazstvá.

Keď podpisoval Lotus s majstrom sveta zmluvu a dohodli sa na vyplácaní na základe bodov, zrejme nečakali, že ich za dva roky získa tristo. Tím nebol schopný platiť a Räikkonen z tímu dva preteky pred koncom jednoducho odišiel. Medzitým začalo už rapídne klesať pretekové tempo starého kolegu z Ferrari – Massu. A nahradil ho práve Iceman.

Fínsky pilot Formuly 1 Kimi Räikkönen na Lotuse počas prvého meraného tréningu pred nedeľňajšou Veľkou cenou Monaka vo štvrtok 23. mája 2013.
Foto: TASR/AP


Prvá sezóna so staro-novým tímom bola katastrofálna, na jej konci s veľkou drámou odišiel Fenrnado Alonso a k Räikkonenovi sa pridal jeho dobrý priateľ – Sebastian Vettel.

Nemcovi sa podarila prestavba Ferrari a Räikkonen mu usilovne pomáhal, zdržiaval súperov, prepúšťal pozície a delil sa o informácie. Vo všeobecnosti sa hovorilo, že chce splatiť to, čo nedokázal v roku 2008. Neúspešne. Červení útočili na titul v rokoch 2017 a 2018 no zhruba v polovici oboch sezón sa misky váh preklopili na stranu Hamiltona a Mercedesu. Ferrari malo navyše už iné plány.

V dcérskom tíme Ferrari, v Alfa Romeo, sa sľubne ukazoval nováčik Charles Leclerc a keď si Kimi uvedomil, že jeho dni u Talianov sú spočítané, pragmaticky zistil, že jediné voľné miesto ostane na rok 2019 práve po Leclercovi. Počas Veľkej ceny Talianska zašiel za šéfom Alfy, dohodli väčšinu vecí a neskôr len neformálne podpísali zmluvu. Paradoxom je, že tento tím bol pôvodne Sauber, v ktorom Räikkonen začínal kariéru

Prvá sezóna v tíme bola sľubná, Räikkonen skončil v celkovom hodnotení dvanásty, s prehľadom porazil oveľa mladšieho tímového kolegu Giovinazziho a v štyridsiatke podpísal zmluvu na ďalšie dva roky.

Najprv sa to pripisovalo slabému autu, no keď začal Fína dobiehať Givoinazzi, všetkým bolo pomaly jasné, že koniec sa blíži. Definitívne by mal prísť 12. decembra 2021.

Na snímke fínsky pilot Formuly 1 Kimi Räikkönen tímu Alfa Romeo počas tlačovej konferencie pred nedeľnou Veľkou cenou Holandska F1 na okruhu v Zandvoorte 2. septembra
Foto: TASR/AP