Dalo sa očakávať, že Formula 1 podnikne po zrušení ôsmich pretekov niečo, čím ich aspoň trochu vykompenzuje fanúšikom, píše A. Krajčoviech.
Autor Anton Krajčoviech
Pandémia nového koronavírusu prerušila všetky športové podujatia okrem bieloruskej futbalovej ligy a Formula 1 nie je výnimkou. Vedúci predstavitelia si však z počiatku počínali ako Ťapákovci.
Naozaj tragický bol spôsob oznámenia odkladu prvých pretekov v Austrálii. Kompetentní si prehadzovali zodpovednosť ako horúci zemiak.
Víkend sa začína prvým piatkovým dopoludňajším tréningom. No a v piatok ráno (13. marca) už boli na okruhu jazdci aj diváci, aby sa dozvedeli, že preteky sa nekonajú.
Už predtým boli zrušené preteky v Číne a pomerne krátko po austrálskom fiasku oznámili zrušenie pretekov vo Vietname a Bahrajne. Neskôr sa do skupiny zrušených pretekov pridali Španielsko, Monako, Holandsko a Azerbajdžan. Aj keby sa sezóna rozbehla znovu, v kniežatstve sa znovu jazdiť nebude, bolo by to organizačne priveľmi komplikované. Sezóna by teda mala začať 14. júna v Kanade.
Prečo je toto všetko tak zlé? Preto, aké rozpačité to spočiatku bolo. Hovoríme najmä o Austrálii (Čína bola zrušená už cez zimu). Pri príchode kolotoča do Melbourne bolo v krajine takmer 200 nakazených a vo štvrtok ohlásil tím McLaren jedného nakazeného vo svojich radoch – následne oznámili, že sa pretekov nezúčastnia.
Z dejiska navyše odišli Sebastian Vettel a Kimi Räikkonen s tým, že idú za svojimi rodinami, ktoré sú "momentálne dôležitejšie ako pretekanie". Všetci sa teda pripravovali na pretekový víkend, no každý rátal s tým, že bude zrušený. Každý čakal na ranu z milosti. A prišla.
Všetkým bolo navyše jasné, že vo Vietname sa nepôjde, krajina po vypuknutí pandémie na apeninskom polostrove zakázala vstup do krajiny všetkým ľuďom z Talianska. To znamená, že na preteky by nemohli prísť tímy Ferrari a Alpha Tauri, Antonio Giovinazzi z Alpha Romeo a dodávateľ pneumatík Pirelli. Problém by bol aj s ľuďmi od dodávateľa bŕzd Brembo.
Ak by Vietnam nezrušilo vedenie, už na začiatku marca bolo jasné, že tam pôjde len osem tímov, ktoré nebudú mať pneumatiky ani brzdy. Pri športe v ktorom sa točia miliardy, ak nie bilióny, a kde sa hrá na tisíciny milimetra a sekundy by ste predsa len očakávali trochu iný prístup.
Dalo sa očakávať, že Formula 1 podnikne po zrušení ôsmich pretekov niečo, čím ich aspoň trochu vykompenzuje fanúšikom. Krátke a zaujímavé zostrihy sú v posledných rokoch pravidlom a asi sa rátalo aj s tým, že príde e-sport.
Pár pretekárov sa zapojilo do online pretekania na simulátoroch, kde im konkurujú osobnosti z herného sveta. V skratke povedané, profesionálni pretekári a hráči spolu hrajú F1 na počítači a tieto preteky sa vysielajú ako ozajstné.
Čo ale prekvapilo, boli záznamy celých pretekov vo forme Re-live. Preteky, ktoré sa odjazdili v minulosti, sú vysielané na Youtube ako živé video. Nie je to novinka, robí sa to pri výročí významných pretekov alebo cez zimnú prestávku. Nikto však nečakal, že Formula 1 bude toto robiť na týždennej báze.
Vysielali Veľkú cenu Brazílie 2016, upršané preteky, kde zažiarili Max Verstappen s Lewisom Hamiltonom či Bahrajn 2014, čiže súboj Hamiltona a Nica Rosberga.
A potom prišlo niečo naozaj výnimočné, Austrália 1986 s autentickým komentárom Murraya Walkera a Jamesa Hunta. Preteky boli trojbojom o majstrovský titul, z ktorého vyšiel víťazne Alain Prost. Konkurovali mu Nigel Mansell a Nelson Piquet. Poslednými pretekmi, ktoré boli uverejnené, bolo upršané Monako 1996, preteky z kategórie „šialené“, ktoré dokončili traja jazdci a vyhral outsider.
Aby mali diváci naozaj pocit, že si každú nedeľu pozrú preteky, je po skončení živého videa uverejnený aj zostrih. Je to zbytočné, pretože preteky sa dajú celé pozrieť aj neskôr, no zostrih poteší. K lepšej atmosfére z celého pretekárskeho víkendu by ešte pomohli kvalifikácie a tréningy, s tým druhým by však pri starších pretekoch mohol byť problém.
Uvidíme, čo ešte Liberty Media vymyslia, no kompletné záznamy sú niečo, čo veľa ľudí prekvapilo a ešte viac potešilo. O začiatku reálneho, licencovaného vysielania F1 môžeme hovoriť od roku 1980, kompetentní majú teda k dispozícii takmer 700 pretekov.
Naozaj tragický bol spôsob oznámenia odkladu prvých pretekov v Austrálii. Kompetentní si prehadzovali zodpovednosť ako horúci zemiak.
Víkend sa začína prvým piatkovým dopoludňajším tréningom. No a v piatok ráno (13. marca) už boli na okruhu jazdci aj diváci, aby sa dozvedeli, že preteky sa nekonajú.
Už predtým boli zrušené preteky v Číne a pomerne krátko po austrálskom fiasku oznámili zrušenie pretekov vo Vietname a Bahrajne. Neskôr sa do skupiny zrušených pretekov pridali Španielsko, Monako, Holandsko a Azerbajdžan. Aj keby sa sezóna rozbehla znovu, v kniežatstve sa znovu jazdiť nebude, bolo by to organizačne priveľmi komplikované. Sezóna by teda mala začať 14. júna v Kanade.
Prečo je toto všetko tak zlé? Preto, aké rozpačité to spočiatku bolo. Hovoríme najmä o Austrálii (Čína bola zrušená už cez zimu). Pri príchode kolotoča do Melbourne bolo v krajine takmer 200 nakazených a vo štvrtok ohlásil tím McLaren jedného nakazeného vo svojich radoch – následne oznámili, že sa pretekov nezúčastnia.
Z dejiska navyše odišli Sebastian Vettel a Kimi Räikkonen s tým, že idú za svojimi rodinami, ktoré sú "momentálne dôležitejšie ako pretekanie". Všetci sa teda pripravovali na pretekový víkend, no každý rátal s tým, že bude zrušený. Každý čakal na ranu z milosti. A prišla.
Všetkým bolo navyše jasné, že vo Vietname sa nepôjde, krajina po vypuknutí pandémie na apeninskom polostrove zakázala vstup do krajiny všetkým ľuďom z Talianska. To znamená, že na preteky by nemohli prísť tímy Ferrari a Alpha Tauri, Antonio Giovinazzi z Alpha Romeo a dodávateľ pneumatík Pirelli. Problém by bol aj s ľuďmi od dodávateľa bŕzd Brembo.
Ak by Vietnam nezrušilo vedenie, už na začiatku marca bolo jasné, že tam pôjde len osem tímov, ktoré nebudú mať pneumatiky ani brzdy. Pri športe v ktorom sa točia miliardy, ak nie bilióny, a kde sa hrá na tisíciny milimetra a sekundy by ste predsa len očakávali trochu iný prístup.
Viac repríz
Dalo sa očakávať, že Formula 1 podnikne po zrušení ôsmich pretekov niečo, čím ich aspoň trochu vykompenzuje fanúšikom. Krátke a zaujímavé zostrihy sú v posledných rokoch pravidlom a asi sa rátalo aj s tým, že príde e-sport.
Pár pretekárov sa zapojilo do online pretekania na simulátoroch, kde im konkurujú osobnosti z herného sveta. V skratke povedané, profesionálni pretekári a hráči spolu hrajú F1 na počítači a tieto preteky sa vysielajú ako ozajstné.
Čo ale prekvapilo, boli záznamy celých pretekov vo forme Re-live. Preteky, ktoré sa odjazdili v minulosti, sú vysielané na Youtube ako živé video. Nie je to novinka, robí sa to pri výročí významných pretekov alebo cez zimnú prestávku. Nikto však nečakal, že Formula 1 bude toto robiť na týždennej báze.
Vysielali Veľkú cenu Brazílie 2016, upršané preteky, kde zažiarili Max Verstappen s Lewisom Hamiltonom či Bahrajn 2014, čiže súboj Hamiltona a Nica Rosberga.
A potom prišlo niečo naozaj výnimočné, Austrália 1986 s autentickým komentárom Murraya Walkera a Jamesa Hunta. Preteky boli trojbojom o majstrovský titul, z ktorého vyšiel víťazne Alain Prost. Konkurovali mu Nigel Mansell a Nelson Piquet. Poslednými pretekmi, ktoré boli uverejnené, bolo upršané Monako 1996, preteky z kategórie „šialené“, ktoré dokončili traja jazdci a vyhral outsider.
Aby mali diváci naozaj pocit, že si každú nedeľu pozrú preteky, je po skončení živého videa uverejnený aj zostrih. Je to zbytočné, pretože preteky sa dajú celé pozrieť aj neskôr, no zostrih poteší. K lepšej atmosfére z celého pretekárskeho víkendu by ešte pomohli kvalifikácie a tréningy, s tým druhým by však pri starších pretekoch mohol byť problém.
Uvidíme, čo ešte Liberty Media vymyslia, no kompletné záznamy sú niečo, čo veľa ľudí prekvapilo a ešte viac potešilo. O začiatku reálneho, licencovaného vysielania F1 môžeme hovoriť od roku 1980, kompetentní majú teda k dispozícii takmer 700 pretekov.