Podľa slov Martina Budaja zo spoločnosti Domotron, ak chce byť slovenský start-up úspešný, nemal by myslieť len na slovenský trh, ktorý je veľmi malý. Uviedol to v relácii EKONOMIKA Tu a Teraz.
Autor Tablet.TV
Bratislava 25. januára (Tablet.TV) - Nedostatok vhodných pracovných síl sa na Slovensku už netýka len veľkých firiem, ale aj malých technologicky orientovaných start-upov, ktoré potom pomalšie expandujú. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal Martin Budaj zo spoločnosti Domotron. „Cítime nedostatok ľudí. Na druhej strane pracovať v start-upoch nie je len o peniazoch, ale aj o tom, že start-up má nejakú víziu. Robíme často pre vyšší cieľ,“ upozornil Budaj.
Start-upy sú fenoménom posledných rokov a aj pre slovenskú ekonomiku sú dôležité. Prinášajú technické inovácie a dokážu sa uplatniť tam, kde sú veľké firmy neefektívne. Preto veľmi rýchlo až kvadraticky rastú. „Tým pádom má start-up rýchlu návratnosť investície. Vývoj nových produktov môže byť pre veľkú firmu nákladné a rizikové, pretože nemá až takú flexibilnú štruktúru. Často sa stáva, že skôr nejaký start-up aj so zákazníckou štruktúrou kúpi,“ upozornil Budaj.
Ak chce byť slovenský start-up úspešný, nemal by myslieť len na slovenský trh, ktorý je veľmi malý. „Minimálne by mal hľadať možnosti presadenia sa v susedných krajinách. No pokojne by mal myslieť aj globálne. Na to je potrebné prihliadnuť pri vývoji produktu, aby mal potenciál osloviť veľkú zákaznícku bázu,“ vysvetlil Budaj.
Malé firmy s úspešným produktom nevystačia len s počiatočným nadšením. Vo väčšine prípadov si musia nájsť investora, ktorý zafinancuje ich ďalšiu expanziu. Inak veľmi rýchlo môžu skončiť.
„Investori sú potrební, pretože organický rast môže trvať dlhšie. V technologickom biznise sa inovácie dejú tak rýchlo, že čakanie na organický rast by mohlo znamenať, že sa prepasie dôležitá šanca,“ dodal Budaj s tým, že je dosť českých a slovenských investorov, ktorí sa zaujímajú o start-upy. „Trh nie je až taký veľký, treba sa po ňom obzerať. Často sa stáva, že ak niekomu do investičného portfólia start-up nepasuje, vie ho vždy nasmerovať za vhodnejším fondom,“ uzavrel Budaj.
Start-upy sú fenoménom posledných rokov a aj pre slovenskú ekonomiku sú dôležité. Prinášajú technické inovácie a dokážu sa uplatniť tam, kde sú veľké firmy neefektívne. Preto veľmi rýchlo až kvadraticky rastú. „Tým pádom má start-up rýchlu návratnosť investície. Vývoj nových produktov môže byť pre veľkú firmu nákladné a rizikové, pretože nemá až takú flexibilnú štruktúru. Často sa stáva, že skôr nejaký start-up aj so zákazníckou štruktúrou kúpi,“ upozornil Budaj.
Ak chce byť slovenský start-up úspešný, nemal by myslieť len na slovenský trh, ktorý je veľmi malý. „Minimálne by mal hľadať možnosti presadenia sa v susedných krajinách. No pokojne by mal myslieť aj globálne. Na to je potrebné prihliadnuť pri vývoji produktu, aby mal potenciál osloviť veľkú zákaznícku bázu,“ vysvetlil Budaj.
Malé firmy s úspešným produktom nevystačia len s počiatočným nadšením. Vo väčšine prípadov si musia nájsť investora, ktorý zafinancuje ich ďalšiu expanziu. Inak veľmi rýchlo môžu skončiť.
„Investori sú potrební, pretože organický rast môže trvať dlhšie. V technologickom biznise sa inovácie dejú tak rýchlo, že čakanie na organický rast by mohlo znamenať, že sa prepasie dôležitá šanca,“ dodal Budaj s tým, že je dosť českých a slovenských investorov, ktorí sa zaujímajú o start-upy. „Trh nie je až taký veľký, treba sa po ňom obzerať. Často sa stáva, že ak niekomu do investičného portfólia start-up nepasuje, vie ho vždy nasmerovať za vhodnejším fondom,“ uzavrel Budaj.