Okrem prepierania škandálov sa konečne diskutuje aj o ekonomických otázkach. Sledujte FAKTY A ARGUMENTY s Jurajom Hrabkom a jeho hosťami!
Autor Tablet.TV
Bratislava 9. mája 2017 (TABLET.TV) - Bez uvoľnenia dlhovej brzdy nemáme na veľké projekty diaľnic, vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek a posunul tak problém snahy o odblokovanie zákona o dlhovej brzde do pozície akejsi ekonomickej nevyhnutnosti. Podľa ministra Érseka totiž vraj nové súťaže na výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest nemožno vyhlásiť, kým nie sú finančne kryté.
Opozičné strany sa k odblokovaniu dlhovej brzdy stavajú zdržanlivo a odporúčajú zdroje na diaľnice hľadať inde. Smer-SD predložil sociálny balíček a Most-Híd navrhuje zvýšiť nezdaniteľné minimum zo súčasných 3800 na 4650 eur ročne. Podľa štátneho tajomníka rezortu práce Ivana Švejnu by si tak polepšili asi 2 milióny ľudí, zamestnanci aj živnostníci. Akoby sa konečne začalo diskutovať aj o tom, čo sa týka obyvateľov Slovenska.
Miroslav BEBLAVÝ
poslanec NR SR
„To, že máme dlhovú brzdu, nás chráni pred veľmi nezodpovedným konaním vlády, a my to potrebujeme. Pred krízou sme mali rovnaký dlh ako Česi, zhruba 28 percent HDP, a dnes aj s dlhovou brzdou máme 51 percent HDP, Česi aj bez dlhovej brzdy iba 37. Nápad s investičnou výnimkou je veľmi zlý. To, čo navrhujú s investičnou výnimkou ministri Érsek a Kažimír, hovorí, že na diaľnice si možno napožičiavať koľkokoľvek nad dlhovú brzdu, čo znie na prvý pohľad dobre, lebo všetci chceme, aby Slovensko malo kvalitnú infraštruktúru. Ale treba povedať, že my na diaľnice máme peniaze v bežnom rozpočte a eurofondoch, ale to, že sa rozhádžu a niekedy rozkradnú, nie je vina daňovníkov, ale je to zodpovednosť vlády. Vláda však hrá na čierneho Petra, keď hovorí, že chce stavať diaľnice, ale nemáme peniaze, opozícia nechce uvoľniť dlhovú brzdu a ona je teda na vine, že na Orave nebude diaľnica. Ale chcem povedať aj to, že vláda na to peniaze má v rozpočte a štát aj tak nemá pripravené žiadne veľké diaľničné projekty, aby boli pripravené na stavbu.”
Ivan ŠVEJNA
štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR
podpredseda strany MOST-HÍD
„Sám som spoluautorom zákona o dlhovej brzde, funguje vyše päť rokov a dobre. Každý zákon sa dá zlepšiť. Na to, či niektoré veci treba zmeniť v tomto zákone, sú rôzne názory. Mrzí ma, že sa o tom priveľa hovorí na verejnosti, ale toto je odborná vec. A pokiaľ chceme niečo v ňom vylepšiť, tak je takticky aj strategicky rozumné urobiť to najprv za odborným okrúhlym stolom, ako sa robila aj dlhová brzda. Zmienka o tom, že vláda bude chcieť zmeniť zákon o dlhovej brzde, je v programovom vyhlásení vlády, hoci taká vágna. Nebol by som za to, aby sme tento zákon zrušili, alebo zásadne obmedzili, lebo je skutočne dobrý a pomohol aj ekonomike aj tým, že nemusíme platiť také vysoké úroky. Je to jeden z našich najlepších zákonov, ak nie najlepší ekonomický zákon. Každý zákon sa dá vylepšiť, ale ak sa o tomto dôležitom zákone bude veľa hovoriť na verejnosti, stane sa z toho politika.”
KĽÚČOVÉ OTÁZKY DISKUSIE:
==> Aký bol hlavný zámer zákona o dlhovej brzde?
==> Splnil tento princíp svoje ciele a aké je jeho opodstatnenie v súčasnosti?
==> Aké sú argumenty za udržanie súčasného zákona o dlhovej brzde a čo by sa dosiahlo jeho odblokovaním?
==> Je potreba dostavať diaľnice za cenu odblokovania zákona o dlhovej brzde taká nevyhnutná?
==> Kde by ste našli iné zdroje na dostavanie diaľnic?
==> Výstavba diaľnic na Slovensku sa považuje za najpredraženejšie hospodárske súťaže – nie sú zdroje na dostavanie diaľnic aj v efektívnejších súťažiach?
==> Smer-SD aj Most-Híd predložili v posledných dňoch viacero projektov, ktoré by mali zlepšiť situáciu zamestnancov/živnostníkov – ktoré z nich považujete za opodstatnené a boli by ste schopní ich podporiť?
==> Voči ktorým máte výhrady a aké?
MODERÁTOR:
Juraj HRABKO
DRAMATURGIA, PODKLADY:
Róbert KOTIAN
Opozičné strany sa k odblokovaniu dlhovej brzdy stavajú zdržanlivo a odporúčajú zdroje na diaľnice hľadať inde. Smer-SD predložil sociálny balíček a Most-Híd navrhuje zvýšiť nezdaniteľné minimum zo súčasných 3800 na 4650 eur ročne. Podľa štátneho tajomníka rezortu práce Ivana Švejnu by si tak polepšili asi 2 milióny ľudí, zamestnanci aj živnostníci. Akoby sa konečne začalo diskutovať aj o tom, čo sa týka obyvateľov Slovenska.
Miroslav BEBLAVÝ
poslanec NR SR
„To, že máme dlhovú brzdu, nás chráni pred veľmi nezodpovedným konaním vlády, a my to potrebujeme. Pred krízou sme mali rovnaký dlh ako Česi, zhruba 28 percent HDP, a dnes aj s dlhovou brzdou máme 51 percent HDP, Česi aj bez dlhovej brzdy iba 37. Nápad s investičnou výnimkou je veľmi zlý. To, čo navrhujú s investičnou výnimkou ministri Érsek a Kažimír, hovorí, že na diaľnice si možno napožičiavať koľkokoľvek nad dlhovú brzdu, čo znie na prvý pohľad dobre, lebo všetci chceme, aby Slovensko malo kvalitnú infraštruktúru. Ale treba povedať, že my na diaľnice máme peniaze v bežnom rozpočte a eurofondoch, ale to, že sa rozhádžu a niekedy rozkradnú, nie je vina daňovníkov, ale je to zodpovednosť vlády. Vláda však hrá na čierneho Petra, keď hovorí, že chce stavať diaľnice, ale nemáme peniaze, opozícia nechce uvoľniť dlhovú brzdu a ona je teda na vine, že na Orave nebude diaľnica. Ale chcem povedať aj to, že vláda na to peniaze má v rozpočte a štát aj tak nemá pripravené žiadne veľké diaľničné projekty, aby boli pripravené na stavbu.”
Ivan ŠVEJNA
štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR
podpredseda strany MOST-HÍD
„Sám som spoluautorom zákona o dlhovej brzde, funguje vyše päť rokov a dobre. Každý zákon sa dá zlepšiť. Na to, či niektoré veci treba zmeniť v tomto zákone, sú rôzne názory. Mrzí ma, že sa o tom priveľa hovorí na verejnosti, ale toto je odborná vec. A pokiaľ chceme niečo v ňom vylepšiť, tak je takticky aj strategicky rozumné urobiť to najprv za odborným okrúhlym stolom, ako sa robila aj dlhová brzda. Zmienka o tom, že vláda bude chcieť zmeniť zákon o dlhovej brzde, je v programovom vyhlásení vlády, hoci taká vágna. Nebol by som za to, aby sme tento zákon zrušili, alebo zásadne obmedzili, lebo je skutočne dobrý a pomohol aj ekonomike aj tým, že nemusíme platiť také vysoké úroky. Je to jeden z našich najlepších zákonov, ak nie najlepší ekonomický zákon. Každý zákon sa dá vylepšiť, ale ak sa o tomto dôležitom zákone bude veľa hovoriť na verejnosti, stane sa z toho politika.”
KĽÚČOVÉ OTÁZKY DISKUSIE:
==> Aký bol hlavný zámer zákona o dlhovej brzde?
==> Splnil tento princíp svoje ciele a aké je jeho opodstatnenie v súčasnosti?
==> Aké sú argumenty za udržanie súčasného zákona o dlhovej brzde a čo by sa dosiahlo jeho odblokovaním?
==> Je potreba dostavať diaľnice za cenu odblokovania zákona o dlhovej brzde taká nevyhnutná?
==> Kde by ste našli iné zdroje na dostavanie diaľnic?
==> Výstavba diaľnic na Slovensku sa považuje za najpredraženejšie hospodárske súťaže – nie sú zdroje na dostavanie diaľnic aj v efektívnejších súťažiach?
==> Smer-SD aj Most-Híd predložili v posledných dňoch viacero projektov, ktoré by mali zlepšiť situáciu zamestnancov/živnostníkov – ktoré z nich považujete za opodstatnené a boli by ste schopní ich podporiť?
==> Voči ktorým máte výhrady a aké?
MODERÁTOR:
Juraj HRABKO
DRAMATURGIA, PODKLADY:
Róbert KOTIAN